'Er is volop potentie voor Italiaanse merken'
 
Patrick van Gerven en Erwin Laenen:
'De bekende ontwerpers, zoals Citerio, zorgen ervoor dat Italiaanse merken als Varenna en Boffi nog steeds de toon zetten', daarvan zijn Patrick van Gerven en Erwin Laenen van Bad & Keuken Design overtuigd. 'Duitse merken zijn op designgebied de trendvolgers.' Hun fraaie showroom in Weert presenteert naast badkamerdesign volop Italiaanse keukens.
 
In het verleden was het merk Toncelli gezichtsbepalend in de showroom, maar momenteel valt vooral het merk Varenna op. Onlangs is daar het merk Cesar aan toegevoegd. Daarnaast is het Duitse Designo-programma -inmiddels geleverd door Leicht- aanwezig.
?Mijn gevoel zegt, dat er nog steeds volop groeimogelijkheden zijn voor Italiaanse keukens?, zegt directeur-eigenaar Patrick van Gerven. ?Al is het totale marktaandeel momenteel wat klein, met name vanwege de positie van Duitse en Nederlandse keukens op de projectmarkt. Maar in het hogere segment hebben Italiaanse merken zeer zeker potentie. Daarop richten we ons met Varenna, terwijl ons merk Cesar zich daarbij ook op het hogere middensegment richt.?

Bewuste keuze
Commercieel manager Erwin Laenen, die zich al geruime tijd bezighoudt met Italiaanse keukens, sluit zich bij zijn mening aan. ?Ik zie dat Italiaanse keukens het goed doen. Van oudsher waren het familiebedrijfjes, maar degenen onder hen die het goed deden -zoals Varenna en Boffi- zijn duidelijk gegroeid. De middensegment bedrijven richten zich momenteel vooral op de Italiaanse afnemers zelf. De after sales en de levertermijn naar Nederland toe gaan nu ook goed. Onze bestellingen met tekeningen gaan naar onze agent Domus Agenturen, die ze controleert en doorstuurt naar Varenna, die ze ook weer controleert en alles bevestigt naar Nederland. Italianen werken steeds meer met eigen transport, zoals bijvoorbeeld Cesar. We hebben daarom bewust gekozen voor de merken Varenna en Cesar. Wanneer je goede contacten hebt met de fabrikanten en wanneer het klikt met hun exportmanagers, dan zit je letterlijk bij hen aan tafel. Varenna opende onlangs een nieuwe showroom; en in mei gaan we daar met alle dealers heen.?

Voorsprong Italianen
Patrick van Gerven en Erwin Laenen kunnen tal van voorbeelden noemen die de voorsprong van de Italiaanse designers onderstrepen. De nieuwe lak zijdeglans van Cesar en de fraaie klassieke keuken met volledig houten bestekladen; en de olijfhouten keuken in verstek van datzelfde merk. Varenna met heel dunne fronten die opgaan in het werkblad; keukens met lagere of geen plinten en toch voldoende werkhoogte; grijseiken tinten en exclusieve houtsoorten.
?Italië blijft dus vernieuwend. Duitsland volgt op een afstand; en intussen zet Italië al weer de volgende stap vooruit. En Nederland is erg designminded; daarom is het voor Italianen een interessante markt en hebben ze veel aandacht voor ons land, ook al is hun aandacht voor markten in het oosten toegenomen.?

Toegankelijk topdesign
De keuzes die werden gemaakt bij Bad & Keuken Design blijken zich goed uit te betalen. ?Veel klanten kiezen bewust voor een merk als Varenna en komen daarvoor speciaal bij ons vanuit bijvoorbeeld Vinkeveen en Loosdrecht. We bieden topdesign, terwijl het toch toegankelijk blijft. Daarnaast richten we ons op totaalinterieur, van keuken tot slaapkamer en badkamer en leveren ook maatwerk, desgewenst tot en met het schilderwerk. Maar de keukenomzet binnen dat geheel is in ons bedrijf in de afgelopen jaren sterk gegroeid. De beginnende recessie was voor ons hét moment om te gaan verbouwen. En juist dat leverde ons weer nieuwe bezoekers en klanten op.?


 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google