'Alles draait om een goed agentschap'
 
Comprex-dealer Bert van Vlijmen uit Vinkel:
'Een goed agentschap is de basis voor het succes voor een Italiaans keukenmerk in Nederland', is de overtuiging van Bert van Vlijmen uit Vinkel. 'Het veelvuldig wisselen van agenten zorgt voor wantrouwen bij de dealers.' Maar ook moet de Italiaanse producent zelf luisteren naar de Nederlandse markt.
 
De recessie lijkt volledig voorbij te gaan aan Bert van Vlijmen en zijn vrouw Meriam, die samen Van Vlijmen Keukens in het Brabantse Vinkel runnen. ?Ik heb het keidruk?, zo omschrijft Bert van Vlijmen het zelf. ?Ik verkoop volop keukens en richt inmiddels hele woningen in.? Dat laatste is niet verwonderlijk, aangezien hij in het verleden ook als binnenhuisarchitect actief was.
Opvallend in de keukenshowroom is de totale keuze voor het Italiaanse keukenmerk Comprex. ?Italiaans design zet nog steeds de toon?, zo stelt Van Vlijmen. ?We bezoeken dan ook iedere twee jaar de Eurocucina in Milaan en kennen de Comprex-fabriek goed. We zien er nog steeds nieuwe dingen. Italiaans design is trendsettend, niet alleen in auto?s en kleding, maar zeker ook op gebied van keukens.?

Agentschappen
Of een Italiaans keukenmerk in Nederland succesvol is en blijft, hangt volgens Van Vlijmen vooral af van het betreffende agentschap. ?Een goed agentschap is de basis van het succes; daar staat of valt het mee. Het veelvuldig wisselen van agenten wekt vanzelfsprekend wantrouwen bij Nederlandse dealers. Wanneer een agentschap haar positie weet te handhaven, kan er bijvoorbeeld ook een goed contact ontstaan tussen de dealers van het merk onderling. Er komen de laatste tijd ook wel eens ondernemers naar ons toe die geïnteresseerd zijn in een Comprex dealerschap. Ze willen eerst met eigen ogen een volledig met dat merk ingevulde showroom zien.?

Lange termijn-succes
Naast de genoemde agentschappen is ook de werkwijze van de Italiaanse producenten van belang voor succes op de lange termijn. ?Italiaanse bedrijven kunnen nogal eens star zijn op gebied van service, maar onze ervaring met Comprex is, dat dit merk behoorlijk West-Europees denkt. We kunnen daarom wel stellen dat we binnen twee weken volledige service aan onze klanten kunnen leveren en dat binnen die termijn alle eventuele reclamaties kunnen worden opgelost. Voor onze Italiaanse producent is Nederland een soort leidraad voor de gehele export. Italiaanse keukens doen het bijvoorbeeld in Nederland beter dan in Duitsland. In ons land kan Comprex zich richten op een behoorlijk breed publiek. Er wordt dan ook heel goed geluisterd naar de Nederlandse afnemers en naar haar agent Gesto.?

Publiciteit
In de afgelopen vier jaar wist Bert van Vlijmen zijn activiteiten behoorlijk onder de aandacht te brengen. De eerste stap werd daartoe gezet door deelname aan de KIM Design Award. Hij werd in 2001 winnaar van de eerste editie daarvan en kwam daarmee uitgebreid in de publiciteit via kranten en Omroep Brabant. ?Dat leidde er uiteindelijk toe om een eigen zaak te beginnen. En die keuze bleek al direct juist te zijn. Alles liep al vanaf het begin erg goed. We moesten de showroom al binnen een jaar uitbreiden en mijn vrouw Meriam kwam hier volledig in dienst. Ook voor de komende maanden heb ik goede verwachtingen. Tot aan de zomervakantie zit ik namelijk helemaal vol met opdrachten.?
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google