Sinterklaas, of toch Kerstman?
 
Column Opinie
?Ik ben toch zeker Sinterklaas niet..? Ik zal u er verder niet mee vermoeien, maar deze oude hit van Kinderen voor Kinderen schalt deze weken regelmatig uit de speakers in onze woonkamer. Met dank aan mijn twee dochters.
Toch is deze uitdrukking voor u als ondernemer in de doe-het-zelfbranche actueler dan u wellicht denkt. Want hoewel u zeker geen Sinterklaas wilt zijn in de letterlijke betekenis van iemand die veel cadeaus weggeeft, wordt de Sinterklaastijd (net als kerst) wel steeds belangrijker voor uw onderneming.
Uit recent onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt namelijk dat meer dan tien procent van de Nederlanders van plan is om Sinterklaascadeaus te kopen in de bouwmarkt! Dus misschien moet u juist wél Sinterklaas willen zijn. Of Kerstman, om de feestmaand maar meteen compleet te maken. Daarmee zou u in de laatste maanden van het jaar nog een (extra) positieve impuls aan het lopende jaar kunnen geven.
Toeval of niet: uit het recent gepresenteerde Marketingrapport ?Branchevreemd wordt branche-eigen? van onderzoeksbureau Van Es Marketing Services en ons eigen onderzoeksbureau Qudata blijkt dat u als ondernemer vooral groeikansen ziet in het branchevreemde assortiment. Een uitgebreid artikel over de uitkomsten van dit rapport treft u verderop in deze uitgave.
Ik moet erkennen dat er nogal verschil bestaat tussen echt ?branchevreemd? assortiment zoals speelgoedauto?s en poppenspullen enerzijds en branche-aanleunend materiaal zoals woondecoratie-artikelen anderzijds. Maar de speelgoedauto?s, kerstverlichting en zelfs wasmachines in de bouwmarkt tonen aan dat de branche actief zoekt naar manieren om de omzet te verhogen. Zeker in economisch moeilijke tijden geen overbodige luxe. Bovendien laat de branche zo zien in te spelen op de behoefte van de consument aan one-stop-shopping.
Ik wens u nog een drukke decembermaand, alvast fijne feestdagen en een gezond 2009!
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2008 - december | Pagina(s) 5
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken