'Koffiemachine is persoonlijk statement geworden'
 
Uit GfK-rapportage vrijstaande koffiezetters blijkt:
De koffiemarkt is zeer snel aan het veranderen, constateert onderzoeksbureau GfK Benelux. Een cappuccino is gemeengoed geworden, en de voorkeur voor dit soort koffie neemt men mee naar huis. De koffiekan is uit de meeste keukens verdwenen, koffie wordt per portie gemaakt. In de opstap hiernaar speelde de Senseo een grote rol, maar de verkoop van volledig automatische espressomachines is spectaculair aan het stijgen.
 
Iedereen kent ze nog wel, die klassieke koffiereclames waarbij in een oerdegelijk Nederlands huishouden het thuisgevoel als een warme deken over het gezin neerdaalde op het moment dat het vacuümpak opengemaakt werd. Een grote kan koffie werd gezet en gedronken met een wolkje koffiemelk; en de ?punten? werden gespaard. Maar inmiddels is koffie een modern product geworden, waarbij het gaat om individuele smaak en beleving. Niks grote kannen, maar op smaak gemaakte kopjes ?beleving? met een exotische naam, zoals latte macchiato. Meegenomen van de vakantie in Italië, gezien op tv of ontdekt in een van de vele koffiebars.

Koffiezetsystemen
?Niet alleen het maken van de koffie, maar ook de machine is een persoonlijke statement geworden?, stelt GfK vast. Hier heeft men keuzes te over zowel in inbouw of vrijstaand. ?Ook bij het ontwerpen van de maatgemaakte keuken voor een klant hoort nog steeds het kopje koffie, maar niet het ouderwetse. Met een versgemaakte cappuccino in een keukenshowroom raakt de klant in de stemming van zijn nieuwe keuken.?

Vrijstaande systemen
In de GfK-rapportage betreffende de vrijstaande koffiemachines zie we een aantal belangrijke trends:
- espressomachines zijn naar 17,7 procent van de verkoopaantallen gegroeid (grafiek 1).
- door de prijs is de omzetverhouding totaal anders; espresso is al 48,8 procent van de omzet (grafiek 2).
- espresso met cups is 54,4 procent; maar volautomaten groeien naar 31,6 procent van de aantallen (grafiek 3).
- het prijssegment van meer dan 300 euro stijgt naar 35,8 procent van de aantallen (grafiek 4).
Uit de GfK-rapportage blijkt dat er ruimte is voor premium lifestyle products in alle productgroepen. ?Met deze categorie bedoelen we scheerapparaten van ?300,-, elektrische tandenborstels van ?150,-, iPods van ?300,- en platte tv?s van ?2000,-. Sommige fabrikanten omschrijven deze producten zelfs letterlijk met het woord ?lifestyle?. In ieder geval doet een goede espressomachine, met een prijs van boven de ?600,- niet onder voor een gemiddelde oven of koelkast en is dus een interessante omzetmaker,ook als de inbouwversie niet de voorkeur heeft.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - december | Pagina(s) 51
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken