'Kansen pakken die specialist laat liggen'
 
Pilot met aparte keuken- en badkamershowrooms
Praxis startte onlangs in twee vestigingen een proef met een nieuwe keuken- en badkamershowroom. Volgens commercieel directeur Linda Keijzer 'slechts één van de vele innovaties' die Praxis in petto heeft om de bouwmarkt verder te transformeren tot 'inspiratiewinkels'. Praxis gaat hiermee de concurrentie aan met zowel de speciaalzaken als met woonwinkels als Ikea.
 
Op bijna hetzelfde moment dat Raab Karcher bekend maakte de stekker uit het Inspiration-concept te trekken, bracht Praxis het nieuws met een aparte keuken- en badkamershowroom te starten. Als de twee pilots in de Megastores in Amsterdam-Zuidoost en Nieuwegein slagen, volgt een landelijke uitrol. Een besluit daarover wordt komend najaar genomen. ?Een pilot moet wel de kans krijgen om te slagen, dus daar willen we ook ruim de tijd voor nemen?, zegt commercieel directeur Linda Keijzer.
Was Praxis niet verrast door het nieuws van Raab Karcher? ?Niet echt. Inspiration is een ander concept dan onze showrooms. De drempel om naar een Raab Karcher te gaan is voor de consument veel hoger dan bij ons. Een bouwmarkt loop je zo binnen, je kunt bij ons anoniem rondlopen. Dat is ook een voordeel van ons ten opzichte van de keuken- en badkamerspeciaalzaak?, zegt Pim Hoffs, als hoofdinkoper nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe showrooms van Praxis.
Linda Keijzer noemt concepten als Inspiration en de speciaalzaken ?te traditioneel?. ?In ieder geval wel voor de consument van vandaag de dag. Die koopt bij Aldi en Albert Heijn tegelijk. Loopt in kleding van H&M met daaronder peperdure Prada?s. Binnen die gedachte past ons concept ook uitstekend.?

Concurrentie
Praxis gaat volgens Hofs en Keijzer de concurrentie aan met zowel de speciaalzaken als met woonwinkels als Ikea. ?Wij richten ons op het middensegment. Daar liggen volgens ons veel kansen. Deels omdat de keuken- en sanitairspeciaalzaken het daar laten liggen en deels omdat we van mening zijn dat we het gevecht met de woongiganten niet uit te weg hoeven te gaan?, stelt Hoffs.
De kracht van het concept zit volgens Keijzer in het totale aanbod binnen de showrooms. ?En dan bedoel ik vooral de keuzevrijheid voor de klant. Een bouwmarkt trekt vooral doe-het-zelvers, dus de meeste klanten zullen de keuken of badkamer geheel of gedeeltelijk zelf plaatsen en installeren. Maar een klant die alles van A tot Z geregeld wil hebben, kan ook bij ons terecht. Daarvoor hebben wij contacten met plaatselijke partijen waar wij het werk kunnen onderbrengen. Volop vrijheid voor de klant dus.?
Die vrijheid is volgens Hoffs ook terug te vinden in de showrooms. ?Het is voor veel mensen toch een drempel om een speciaalzaak binnen te gaan. Vaak komt er direct iemand op je af met de vraag of je geholpen wilt worden. Vooral in de oriëntatiefase hebben veel mensen behoefte aan een vrijblijvende blik. In alle rust kijken wat er te koop is en wat je mooi vindt. Als je vervolgens een tekening wilt laten maken of andere vragen hebt, kun je bij onze showroommedewerkers terecht. Op die manier past het prima binnen onze bouwmarkten en versterkt het de winkels als geheel.?

Woonbeleving
Volgens Linda Keijzer past het keuken- en badkamerconcept binnen het streven van Praxis om de bouwmarkten meer woonbeleving te geven. ?Mensen moeten geïnspireerd worden, vooral in de oriëntatiefase. Als je nadenkt over een nieuwe keuken of badkamer wil je in alle rust kunnen rondkijken.
Dat kan in onze showrooms. Het is een voor Nederland uniek concept binnen de bouwmarkten, maar wij denken dat het slechts een van de vele mogelijkheden is om onze winkels een niveau hoger te tillen.?
Gevraagd naar andere en nieuwe initiatieven houdt de commercieel directeur zich op de vlakte. ?Binnen de Maxeda-groep beschikken we over enorm veel retailervaring. De dhz-markt kan nog zoveel leren van bijvoorbeeld de food- en kledingbranche. Die kennis en ervaring gaan we zeker inzetten om ons als Praxis verder te ontwikkelen. Wij zien onszelf als voorloper en willen die rol graag en goed invullen. Over concrete plannen kan ik echter nog niets zeggen.?

Snelle bevalling
De voorbereidingen die aan de opening van de showrooms in Amsterdam en Nieuwegein vooraf ging is met negen maanden snel te noemen. Linda Keijzer: ?Met recht een snelle bevalling. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Vanaf het eerste idee was iedereen razend enthousiast. We kunnen binnen de organisatie snel schakelen en geloven ook heilig in het succes van de formule. Daardoor hoefde de aanlooptijd ook niet overdreven lang te duren. Bovendien komt ook hierbij weer de omvang en het internationale karakter van Maxeda om de hoek kijken. Dat maakt dat we snel over bepaalde kennis en informatie kunnen beschikken.? Praxis trok in het project samen op met de Belgische keten Brico, eveneens onderdeel van Maxeda.
Ook het feit dat Praxis voor alle bouwmarkten al keuken- en badkamerproducten in het assortiment heeft, speelde een gunstige rol in het snelle proces. Hoffs: ?We hebben al volop contacten binnen deze branches, dus bij de samenstelling van de assortimenten zijn we ook in eerste instantie met onze al bestaande relaties rond de tafel gegaan. Daarnaast hebben we nieuwe contacten aangeboord waardoor we nu een afgewogen, gevarieerd en compleet assortiment kunnen bieden.?
De keuken- en sanitairmarkt volgden de ontwikkelingen bij Praxis met grote belangstelling, zo ondervond de inkoper. ?Je merkt dat het zich snel rondspreekt binnen zo?n markt. Niet lang nadat we de eerste gesprekken met relaties hadden gehad over onze plannen, werden we gebeld door andere fabrikanten. Zij wilden graag met ons rond de tafel om eens te praten over vormen van samenwerking. Zij willen deze boot niet missen. Dat geeft wel aan dat de markt ook gelooft in deze ontwikkeling.?

Duidelijkheid
Een essentieel element binnen het nieuwe showroomconcept is volgens Hoffs ?duidelijkheid?. ?Zowel in prijs als in assortiment. Een klant, zeker in ons prijssegment, wil weten wat iets kost. De consument heeft altijd een budget in het hoofd. Als je dan een mooie kraan ziet, maar je hebt geen idee hoe duur die is, kan dat voor veel frustratie zorgen. Bij ons ziet de klant meteen of die mooie kraan binnen het budget past. En belangrijker nog, als het er niet binnen past, kan hij meteen op zoek naar iets vergelijkbaars wat wel binnen het budget past. Dat zorgt uiteindelijk voor meer tevredenheid.?

Personeel
Het bedenken van de formule en het samenstellen van de assortimenten is één, maar een gespecialiseerde showroom openen betekent ook dat het personeel goed opgeleid moet worden. Keijzer: ?Essentieel, want de klant verwacht wel deskundig antwoord op vragen. Dus de medewerkers moeten wel weten hoe je een keuken ontwerpt, hoe het zit met de verschillende maten en materialen. En ook op gebied van apparatuur was en is veel kennis nodig. Daar hebben we, samen met de leveranciers veel aandacht aan besteed. En dat is ook een continu proces. De leveranciers zullen regelmatig langs blijven komen voor trainingen en opleidingen.?
Het personeel reageert volgens Hoffs ook enthousiast op de nieuwe showrooms. ?Het biedt toch een stuk verdieping van het vak. Een showroommedewerker krijgt zo de kans zich te specialiseren en zijn of haar kennis te verbreden. Het biedt ook voor die collega?s een stuk toegevoegde waarde.?
Niet alleen het personeel reageert enthousiast, ook de consumenten zijn positief. Zowel in Amsterdam-Zuidoost als in Nieuwegein trekken de nieuwe showrooms veel publiek. Hoffs: ?Voor een deel bestaande klanten, maar zeker ook nieuwe klanten. We hebben regionaal campagne gevoerd en het blijkt zich snel rond te spreken. Mensen reageren verrast op het aanbod en de presentatie.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - juli | Pagina(s) 38,39,41
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken