Omzet detailhandel stijgt in januari 8%
 
Dhz blijft achter
In de eerste maand van 2001 is de omzet van de detailhandel 8% hoger uitgekomen dan in januari vorig jaar. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt dat bij de winkels in voedingsmiddelen de omzet met 8,4% is toegenomen. Bij de winkels in non-foodartikelen ligt de omzet 7,4% hoger. Deze flinke omzetstijging hangt deels samen met de gunstiger samenstelling van de koopdagen in januari.
In vergelijking met januari vorig jaar liggen de prijzen in de winkel gemiddeld 3,3% hoger. Voor een deel vloeit de prijsstijging voort uit de verhoging in januari van het algemene BTW-tarief van 17,5% naar 19%. Geschoond voor de gestegen prijzen ligt de omzet bij de detailhandel 4,6% boven die van januari 2000.
 
Consument koopt voor ruim 12 miljard gulden
In de bijna 100 000 winkels die Nederland telt, is in januari voor 12,3 miljard gulden (5,5 miljard euro) verkocht. Dit is iets meer dan ? 1800 (Euro 825) per huishouden. Bijna tweederde hiervan is uitgegeven in de non-food sector van de detailhandel.

Flinke omzetgroei bij drogisterijen en bovenkledingwinkels
Bij de drogisterijen (+10,6%) en de bovenkledingwinkels (+11,1%) is in januari de omzet flink toegenomen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Onder de gemiddelde omzetgroei bleven vooral de doe-het-zelfwinkels (+4,5%) en de winkels in huishoudelijke artikelen (+4,7%). Het laatste winkeltype bleef ook in 2000 achter bij de gemiddelde omzettoename in de detailhandel.

Omzet supermarkten en speciaalzaken gegroeid
De supermarkten hebben in januari de omzet flink zien groeien. In vergelijking met vorig jaar januari is er 9,2% meer omgezet. De
speciaalzaken zoals de slagers en de groentehandel hebben de omzet in deze periode met 5,4% zien toenemen.
Het prijsniveau bij de winkels in voedingsmiddelen was in januari 3,7% hoger dan in januari vorig jaar. Uit prijsmetingen van het CBS is gebleken dat ook voedingsmiddelen die onder het lage BTW-tarief vallen, de laatste maanden relatief sterk in prijs zijn gestegen. Begin 2000 daalden deze prijzen juist door de toen optredende scherpe prijsconcurrentie tussen de supermarktketens. Geschoond voor de gestegen prijzen is de omzet in de voedingsmiddelensector toegenomen
met 4,5%.
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Financiën, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken