'Samenwerking waarborgt het succes'
 
Inkooporganisaties richten hun blik weer op de toekomst
Drie Nederlandse inkooporganisaties - VKG, Der Kreis en MHK - hielden dit voorjaar hun traditionele jaarvergaderingen. De rust is teruggekeerd binnen menige organisatie en de blik kan weer worden gericht op de toekomst. Met kernbegrippen als samen sterk staan, groei, faalkostenbestrijding, inkoopverbetering en de expertise van de lokale ondernemer.
 
De jaarvergaderingen sloten een voor velen onrustige periode af, waarin binnen de MHK Groep en VKG Benelux enerzijds beide organisaties elkaar vonden en anderzijds een groep detaillisten zich onder de naam De Keukendesigners afsplitste. ?Wat hebben we eigenlijk bereikt het afgelopen jaar?? verzuchtte een van de leden. ?Nu hebben we in plaats van twee organisaties er niet één, maar juist drie gekregen.? In ieder geval kan worden vastgesteld, dat de rust in de organisaties is teruggekeerd.
Dat kan echter niet van de branche als geheel worden gezegd, zo stelde MHK-oprichter Hans Strothoff terecht vast tijdens de MHK-vergadering in Noordwijk aan Zee. ?De afgelopen vijf jaar is er veel veranderd in de keukenhandel. Maar de veranderingen in de komende vijf jaar zullen nog sneller en dramatischer zijn.?

Schaalvergroting
Leo van der Velde, directeur van MHK Nederland, noemde daarbij aspecten als toenemende globalisering, veranderingen in de samenleving en ontwikkelingen in de communicatietechnologie.
Maar vanuit onze oosterburen wordt daarnaast op verdekte wijze ook de concrete bedreiging van toenemende concurrentie van grote marktpartijen bedoeld. De angst voor Culinoma met de joint-venture-genoten Nobia en De Mandemakers Groep zit er namelijk stevig in bij de Duitse moederorganisaties. Op een soort Harry Potter-achtige wijze worden de namen DMG of Culinoma niet eens hardop genoemd ?want ik hoef u in Nederland geen namen te noemen?, en gebruikt men termen als ?hij die u als grootste concurrent te vrezen heeft?. Over de oplossing voor dit alles is echter iedere inkooporganisatie het eens: samenwerking. ?Samen staan we sterk tegen wie u als grootste concurrent te vrezen heeft.?

Samenwerking
In Noordwijk aan Zee benadrukte Hans Strothoff begin juni dat enkelingen het niet zullen halen in de toekomst. En hij haalde daarbij de woorden aan van de Duitse schrijver Friedrich Dürrenmatt: ?Een probleem voor allen, kan ook alleen maar met ons allen worden opgelost.? In dit geval: door samenwerking binnen een inkooporganisatie dus... ?Want de keukenhandelaren in Duitsland en in Nederland hebben als geheel in 2007 hun doelstellingen niet gehaald; de omzetten bleven achter. En voor 2008 verwacht de markt ook geen verbetering. Maar als samenwerkende keukenondernemers hadden wij als MHK-leden afgelopen jaar weinig te klagen?, constateerde Hans Strothoff.
Ook Leo van der Velde citeerde, op de VKG jaarvergadering op maandag 21 april in Soestduinen, een BW-er (bekende wereldbewoner), namelijk Henry Ford: ?Samenkomen is een begin, samenblijven is een vooruitgang, samenwerken waarborgt het succes.?

Der Kreis
Ook Der Kreis kon eind mei tijdens haar jaarvergadering in Oegstgeest tevreden zijn over haar resultaten in 2007. Marcel Crezee, directeur Der Kreis Nederland, plaatste dit in een breder kader. Ondanks al het geklaag over 2007 en 2008 kan men toch vaststellen, dat de gemiddelde prijs van een keuken toenam van 9441 euro in 2005, via 9705 euro in 2006 naar 10.648 euro in het afgelopen jaar. En het aantal gebouwde nieuwbouwwoningen groeide van ruim 72.000 in 2006 naar 80.000 in 2007.
Der Kreis profiteerde daarbinnen met een groei op alle gebied, waarbij vooral Mijn Bad er extra positief uit sprong. Het aantal leden nam eveneens toe. Der Kreis zelf groeide van 444 naar 501 leden en de formule Mijn Bad daarnaast van 148 naar 158 deelnemers.
Om deze getallen compleet te maken, gaf Marcel Crezee ook nog een overzicht van de internationale cijfers. Wanneer we alle deelnemers van Der Kreis tellen in de landen waar deze organisatie actief is, dan komen we in 2007 uit op 1905, een toename met 134 ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet liet afgelopen jaar gaf internationaal nog een kleine plus van 0,8 procent zien.

Inkoopverbetering
Natuurlijk is het geweldig, dat samenwerking kan leiden tot betere omzetten. Maar nog interessanter is het om te zien, hoé dat plaatsvindt. Tijdens de jaarvergaderingen van zowel de VKG als de MHK gaf directeur Leo van der Velde een gedetailleerd overzicht van het optimaliseren van het bedrijfsproces, onder de noemer ?de ondernemer als jongleur?. Dat omvat een totaal proces van marketing, verkoop, orderverwerking, logistiek, planning en montage, gevolgd door procesmeting, analyse en verbetering. Om die verbetering gaat het vanzelfsprekend bij het optimaliseren van het bedrijfsproces (zie kader 2).
De rol van de inkooporganisatie ligt van oorsprong in de inkoop. ?Inkoop is de basis van iedere retail service organisatie?, bevestigt Leo van der Velde. En volgens zijn voorbeeld-berekening levert 1 procent inkoopverbetering een rendementsverbetering op van 8,5 procent (zie kader 3). Bij gelijkblijvende kosten en een verbeterde inkoop (in het voorbeeld een prijsverlaging van 63,8 naar 63,16) verbetert de marge (van 36,2 naar 36,8), met als gevolg een beter bedrijfsresultaat (van 7,50 naar 8,14).

Faalkosten
Maar inkoop is slechts één van de factoren binnen het proces, beseft ook de keukenbranche. Zo is het verminderen van de faalkosten eveneens van essentieel belang. Ook hierbij kwam Leo van der Velde in Noordwijk aan Zee met een voorbeeldberekening (zie kader 4). Het verlagen van de faalkosten van 4 procent naar 2 procent levert, samen met de verbeterde inkoop, een rendementsverbetering op van maar liefst 24,6 procent. In het rekenvoorbeeld worden de inkoopprijzen verlaagd van 63,8 naar 62,8; de kosten worden teruggebracht van 28,7 naar 27,85, zodat de marge omhoog gaat van 36,2 naar 37,2 en het uiteindelijke bedrijfsresultaat met 24,6 procent stijgt van 7,50 naar 9,35.

Lokale ondernemer
Maar uiteindelijk blijft de rol van de lokale keukenondernemer centraal staan in het succes. Dat werd onderstreept op de jaarvergadering van Der Kreis, waar Frank Eijken, commercieel directeur van RTL media, het woord voerde. Want de klant moet wel naar de keukenspeciaalzaak komen. ?En waarom zou ik als klant nu juist naar u toe gaan?? stelde hij de vraag, waarop hij de volgende antwoorden formuleerde:
* omdat u mij een expertise kunt geven
* omdat u mij persoonlijke aandacht wilt geven
* omdat u naar mij wilt luisteren
* omdat u mij een op maat gesneden voorstel geeft
* omdat u voor mij de expert bent
* omdat u mij als klant serieus neemt.
Want een inkooporganisatie bestaat nu eenmaal uit een groep samenwerkende ?local heroes?. Het succes van een onderneming is de som van het succes van de individuele ondernemers. ?En de gespecialiseerde vakzaak heeft wat dat betreft prima vooruitzichten?, zo gaf VKG-marketing manager Ivo Metz aan. ?Hij richt zich op de doelgroep van klanten met een hoog privévermogen. De vraag naar goed advies wordt belangrijker, waarbij kennis noodzakelijk is. En service is op dat gebied belangrijker dan de prijs.? Want een keukenzaak zal door het verdwijnen van het middensegment moeten kiezen tussen ?knallen met de prijzen? en het bieden van toegevoegde waarde.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - juli | Pagina(s) 44,45,47
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google