Nederlandse consumentenvertrouwen daalt
 
Het Nederlandse consumentenvertrouwen lag in maart 2008 maar liefst 17 punten lager dan in juni 2007. Het gemiddelde consumentenvertrouwen in de hele EU nam de afgelopen negen maanden af met 9 punten.
 
Samen met de Finnen en Zweden behoorden de Nederlanders in juni 2007 nog tot de meest optimistische consumenten van Europa. In negen maanden tijd is dit optimisme grotendeels verdampt. De terugval was zelfs groter dan gemiddeld in Europa. Toch bezette Nederland in maart 2008 nog de vierde plaats op de Europese consumentenvertrouwensladder.
De verslechterde stemming in Nederland is vooral toe te schrijven aan het negatiever oordeel over de algemene economische situatie in de komende twaalf maanden. Steeds meer consumenten schatten die toekomstige situatie somber in. Dit geldt voor bijna alle EU-landen. De Nederlandse tuimeling van 35 punten in negen maanden tijd werd echter in geen enkel ander land waargenomen. Verder is ook de werkloosheidsverwachting in Nederland sterker verslechterd dan gemiddeld in de EU.
Ondanks de forse afname van het vertrouwen waren in maart 2008 de optimisten in Nederland nog steeds in de meerderheid. Dit in tegenstelling tot de meeste andere EU-landen. De licht positieve stemming was grotendeels te danken aan het aantal consumenten dat denkt de komende twaalf maanden geld te kunnen sparen.
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Management, Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken