'Filosofie Bulthaup gaat verder dan keukeninrichting'
 
Interieurarchitect en Bulthaup-partner Van de Peppel
In het Bulthaup-concept vindt interieurarchitect Evert van de Peppel zijn visie op vormgeving volledig terug. 'De heldere vormen en functionaliteit van deze keukens zijn ongeëvenaard. Telkens weer slagen de Bulthaup-ontwerpers erin tijdloze concepten te ontwikkelen, die jarenlang meegaan.'
 
Zijn roots liggen bij het inrichten van winkels, kantoren en villa?s, maar sinds 3,5 jaar combineert hij zijn interieurarchitectenbureau Studio Van de Peppel met een Bulthaup keukenstudio te Veenendaal. Op de grote ramen aan de voorzijde van de showroom prijken dan ook beide bedrijfsnamen. ?In de praktijk zijn beide bedrijven sterk met elkaar verbonden?, vertelt Evert van de Peppel. ?Als een klant met mij in zee gaat voor interieuradvies, houd ik voor de keukeninrichting uiteraard het Bulthaup-concept in mijn achterhoofd, maar dring het niet op. Ik ben geen verkoper, maar vormgever, met een simpele zienswijze op ruimtelijke vormgeving. Heldere vormen met een praktische insteek. De ontwerpen van Bulthaup in combinatie met de apparatuur van Gaggenau en Miele sluiten naadloos aan op mijn visie. Puur, tijdloos en duurzaam.?

Filosofie in showroom
Vormgeving ontstaat vanuit functie; dat is de kern van de Bulthaup-filosofie, stelt Van de Peppel. ?Een tijdloos ontwerp stelt hoge eisen aan de te gebruiken materialen. De ontwerpers die dat kunnen realiseren, zijn in een select gezelschap. Een Bulthaup-keuken moet dan ook zonder problemen minstens twintig jaar kunnen functioneren.?
De Bulthaup-filosofie kijkt tevens over de keukengrenzen heen. De overgang van keuken naar zitkamer wordt in het ontwerp opgenomen om de leefruimtes optimaal op elkaar af te stemmen. Zo heeft de Duitse keukenontwerper ook bijpassende eettafels en -stoelen, paneelwanden en buffetkasten in het programma.
De showroom in Veenendaal draagt zowel de visie van Bulthaup als die van de bedrijfsleider uit. ?In eerste instantie was een Engelse architect betrokken bij de inrichting van mijn showroom, maar uiteindelijk heb ik het zelf op me genomen?, herinnert Van de Peppel zich. ?In die tijd heb ik vele Bulthaup-vestigingen bezocht om inspiratie op te doen. De andere vestigingen sloten niet helemaal aan op mijn visie op vormgeving, waardoor ik het noodzakelijk vond het over een andere boeg te gooien. Het gebruik van donkere kleuren en glazen wanden geeft deze keukenstudio een warme uitstraling. Onderhand wordt het overigens wel weer tijd voor een nieuwe inrichting. Wat ik in ieder geval anders ga doen, is meer keukeninrichtingen laten zien die geschikt zijn voor kleinere ruimtes. Kookeilanden zien er fantastisch uit, maar ik verkoop ze zelden.?

Yes-gevoel
Het merk Bulthaup behoort tot een van de topmerken in keukenland, met bijbehorend prijskaartje. Vormt de prijs wel eens een hindernis voor potentiële kopers? Van de Peppel: ?De meeste klanten die hier binnenstappen zijn bekend met het merk Bulthaup. Ik praat echter niet snel over prijzen. Natuurlijk is het handig om iemands budget te weten, maar ik probeer in eerste instantie iemand te voorzien van goed advies. Met een Bulthaup koop je een keuken die meerdere generaties meegaat. Daar staat een investering tegenover. Het gaat erom dat de klant een yes-gevoel heeft bij de aankoop van een keuken. Mocht iemand een vergelijking willen trekken met een no-name keuken, tja, dan weet deze de waarde van je product niet te schatten. Snelle keukenverkopers roepen wel eens dat er geen slechte keukens meer gemaakt worden, maar dat betwijfel ik. Niet te overzien is ook mijn adviserende rol bij het plannen van een nieuwe leefruimte. Een goede keukenplanning staat of valt met een gedegen analyse van de leef- en kookomstandigheden van de klant.?

Concurrentie
Dit jaar introduceert Bulthaup het b1 systeem, een keuken waarbij de keuze in maatvoering en materialen bewust beperkt is gehouden. Hiermee richt Bulthaup zich naast de doelgroep in het hogere segment nu ook op de groeiende groep mensen die waarde hecht aan vorm en kwaliteit. Bulthaup wordt hierdoor bereikbaar voor een bredere doelgroep. Bulthaup b1 is qua ontwerp een serieus alternatief voor het kernproduct Bulthaup b3.
?Hiermee kan het merk zijn naamsbekendheid verder uitbouwen?, meent Van de Peppel. ?Onder vormgevers, kookfanaten en architecten is het merk alom bekend, maar de gemiddelde Nederlander zegt Bulthaup nog niet zo veel.?
Hoewel andere merken, zoals SieMatic, wat naamsbekendheid betreft misschien een voorsprong hebben, vindt de interieurarchitect dat anderen niet kunnen tippen aan de vormgeving en duurzaamheid van Bulthaup. ?Dit merk is duidelijk trendsettend op het gebied van innovatie, kwaliteit en design. Qua doelgroep zijn andere merken uiteraard wel een concurrerende partij, maar er zit toch een wezenlijk verschil tussen de Bulthaup koper en anderen. Dat is moeilijk uit te leggen, maar dat zit in factoren als de afkomst en de sociale omgeving waarin de klant zich bevindt.?
Van de keiharde concurrentiestrijd in de keukenbranche heeft Van de Peppel dan ook geen slapeloze nachten. ?Eigenlijk zie ik niemand als concurrent. Als ik dan toch een naam moet noemen, is het Poggenpohl. Ik acht de consument prima in staat om zelf te kiezen waar deze zijn keuken koopt.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - februari | Pagina(s) 34,35
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google