Merken verliezen status
 
Het statussymbool dat sommige merken bieden, is ernstig aan het devalueren. Dit blijkt uit een onderzoek van hoogleraar Ehrenberg. Hij doceert economische-psychologie aan de universiteit van Cambridge. De moderne consument associeert zich niet meer met bekende merken. Volgens de heer van Kralingen, van onderzoeksbureau Positioneringsgroep in Utrecht, moeten bedrijven weer echte 'trustcompany's' worden waar de consument voor kiest op grond van kwaliteit en vertrouwen

Van Kralingen, die de gegevens zal gaan analyseren, verwacht dat het onderzoek binnen twee tot drie maanden zal worden gepubliceerd. De mensen die aan het onderzoek meewerkten kregen 42 consumentenproducten voorgelegd. Daaruit kwam naar voren dat merken weinig waardering meer krijgen als statussymbool. Van Kralingen: 'Dit is een fragmentatiebom in de marketingwereld, want op die consumentenprofielen is de hele marketinggedachte gebaseerd.'

Verder is de heer van Kralingen van mening dat we wel eens dreigen te vergeten dat er gewoon goede producten moeten worden gemaakt. 'Goede produkten hebben de toekomst en niet de zoveelste consumentenactie', aldus de heer van Kralingen. Het onderzoek van hoogleraar Ehrenberg wordt serieus genomen omdat hij een grote naam is in de marketingwereld.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2000 - november |
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken