"Passie bepaalt je succes"
 
Directeur Cor Fakkeldij van Euretco Wonen:
Cor Fakkeldij (62), scheidend directeur van Euretco Wonen, gaat eind dit jaar weg bij de organisatie in Breda. Op het hoogtepunt, zegt hij zelf. In ieder geval ook op een moment dat de woonsector aan de vooravond staat van stevige uitdagingen. Het grootwinkelbedrijf, waaronder Ikea en formules van woongigant Ben Mandemakers, weet de consument prima te verleiden. 'Als je heilig gelooft in datgene wat je doet, dan kom je er wel.'
 
De huidige business unit-directeur Wonen is ruim twintig jaar geleden door de toenmalige directie van Euretco binnen gehaald. In die jaren was Fakkeldij inmiddels gepokt en gemazeld in het retailvak, onder andere als directeur van de woonformule Mondileder en uitbater van verschillende eigen winkels. In al die jaren bij Euretco heeft hij voorspoed meegemaakt, maar net zo goed ook tegenslagen. In 2003 zag de totale organisatie zijn omzet nog dalen ten opzichte van 2002 met twee procent. Toch was er van paniek geen sprake, omdat 2003 werd gekarakteriseerd als een typisch overgangsjaar. Vorig jaar is de omzet van de kernactiviteiten met 1,5 procent gestegen naar 814 miljoen euro.
De organisatie is lange tijd beoordeeld als een inkoophuis, maar volgens Fakkeldij wordt Euretco daar absoluut te kort mee gedaan. 'In de jaren tachtig was de cultuur sterk gericht op het gezamenlijk inkopen voor de leden. De toenmalige directie wilde echter de omslag maken naar een retailmarketing-organisatie. Dat is goed gelukt. Euretco is vooral een service-organisatie voor ondernemers. Het is nog steeds zo dat we gezamenlijk inkopen, maar daarnaast zijn we een marketingmachine die de aangesloten ondernemers de benodigde ondersteuning biedt wat betreft winkelformulebeleid.'

U spreekt in dit verband vaak over passie. Wat is dat precies? Hebben we het dan over de retailer die 24 uur per dag met zijn winkel bezig is, de retailer die 'goedemorgen' tegen de klanten zegt?
'Als je een heilig geloof hebt in wat je doet, dan kun je zelf het succes afdwingen. Neem een willekeurige franchiseformule, de naam is mij om het even. Alle aangesloten winkels hebben het te doen met dezelfde collectie, dezelfde uitstraling, winkelinrichting en promotietools. Toch zit in dat verband de ene vestiging op een index van 80 procent en de andere winkel op 150 procent. Hoe kan dat? Als in die winkel mensen staan die sterk overtuigd zijn van hun kwaliteiten, dan stralen ze dat uit. Dat is vooral de kracht van het zelfstandig ondernemerschap. Het is op de eerste plaats de ondernemer die de kracht en cultuur bepaalt van de formule.'

Ik heb slecht nieuws voor u: Rabobank-cijfers wijzen uit dat hardfranchising scoort. Voor het solitaire ondernemerschap lijkt minder ruimte te bestaan, evenmin voor soft-franchiseformules.
'Dat is geen slecht nieuws, dat is juist fantastisch nieuws. Kijk maar eens wat Decorette heeft gedaan. Sinds de formule strakker wordt aangestuurd, is het succes duidelijk toegenomen. Ook op dit niveau geldt echter weer dat het succes ligt bij de kracht van de ondernemer. Er zijn Topform-ondernemers die zitten op een index van 80 procent, anderen zitten op 120 procent. Ook dat is overtuigend bewijs dat een ondernemer zijn eigen succes bepaalt. Hij is de local hero, die het onderscheidend vermogen in het winkellandschap bepaalt.
Wat mij opvalt, is dat grootwinkelbedrijven die worden aangestuurd door spraakmakende ondernemer en retailmanagers beter presteren dan hun collega's. Als Ben Mandemakers er niet meer is, dan weet ik niet hoe zijn keuken- en meubelzaken zich gaan gedragen. Of neem desnoods V&D. Dat was een heel gerespecteerd bedrijf toen Anton Dreesmann er werkte. Meneer Anton kon in alle geledingen van zijn bedrijf rekenen op veel respect en waardering. Er was een sfeer en cultuur die hij meenam naar de winkelvloer. Het bedrijf beleefde in die tijd topdagen. Dat gold voor Anton Dreesmann, maar nu dus ook voor Ben Mandemakers. Ik weet niet of hem dat gaat lukken bij Piet Klerkx. Ik heb veel vertrouwen in Ben, maar hij zit er nog te kort om er tastbaar bewijs van te merken. Retail is en blijft peoples business.'

Euretco kent een twintigtal woonformules. Een scenario kan ook zijn: maak een gezamenlijke vuist tegen woonmalls en grootwinkelbedrijven met slechts een beperkt aantal grote winkelnamen.
'We maken een vuist, maar doen dat aan de achterkant. Aan de voorkant is dat absoluut niet aan de orde. Twintig jaar geleden beoordeelden we de consumenten op hun status of hun uitgavenpatroon, maar die idioterie is gelukkig helemaal voorbij. Mensen vertonen een sterk wisselend aankoopbeleid, waarbij ze zowel bij topwinkels komen als bij de middenmoot of zelfs bij discountachtige formules. Mensen dragen dure pakken en onderbroeken van de Hema.
Voor mij is de essentie van dit verhaal: Euretco bundelt de krachten waardoor de aangesloten retailers zelfstandig ondernemer kunnen blijven. Gelukkig zie je dat steeds meer. Steeds meer jonge ondernemers zeggen: bundel jij de inkoop maar aan de achterkant, aan de voorkant maken wij er een feestje van.'

Ik heb altijd geleerd dat er geen volle markten bestaan, wel luie marketeers. Het succes van de buitenkeuken is de dhz-sector of de tuincentra niet plotsklaps overkomen, daar is doelbewust op ingezet.
'Dat is ook mijn boodschap. Waarom verkopen meubelwinkels wel zitmeubelen, maar bijvoorbeeld geen sauna's? Ook sauna's zijn toch onderdeel van het woongenot? Er worden steeds luxere badkamers verkocht. En dat is toch ook iets waar onze branche zich druk om zou moeten maken. Branchevervaging is geen bedreiging, maar juist een kans. Ik heb me er buitengewoon aan geërgerd dat ook mijn ondernemers liepen te klagen over de vele buitenmeubels die Intratuin wist te verkopen. Ik denk dan: zie het als een kans en ga met enthousiasme aan de slag.
Ik vind dat essentieel voor de toekomst: kijk naar nieuwe markten. Eerlijk is eerlijk, soms zie ik dat nog te weinig terug, hoewel er ook steeds meer ondernemers daar mee bezig zijn. Onze formule Superkeukens is wat dat betreft een lichtend voorbeeld. Die formule heeft aangetoond dat woninginrichters met succes een keuken kunnen verkopen. Veel woninginrichters hebben al jaar na jaar een goede reputatie; we kunnen dus de keukenverkoop koppelen aan een vertrouwde naam. Dat is een uitstekend bewijs dat een zekere vorm van branche-overstijging kan werken.'

Even naar Superkeukens. Hoe komt het dat deze formule overeind blijft temidden van geweldenaars als Ikea en Ben Mandemakers?
'Twee dingen. Op de eerste plaats blijkt dat toch weer de passie en dus de kracht van de zelfstandig ondernemer. En op de tweede plaats blijkt de vestiging van een woninginrichter een prima omgeving te zijn om een keuken te verkopen. Natuurlijk, ook de foldering en de kwaliteit van het aanbod zijn richtinggevend, maar het meest cruciale is toch de reputatie van de zaak. De keukenbranche scoort qua imago niet altijd een optimaal resultaat, terwijl veel woninginrichters al jaar na jaar een goede reputatie hebben. We kunnen dus de keukenverkoop koppelen aan een vertrouwde naam. Dat is een uitstekend bewijs dat branche-overstijging kan werken. In Utrecht hebben we een solitaire Superkeukens-ondernemer. Die doet het op zich ook heel goed. Los daarvan: loop maar eens bij hem binnen, dan weet je waarom die het goed doet. Dat heeft ook weer met zijn lokale kracht en persoonlijke passie te maken.'

Tot slot: internet. Hoe moet je daar als zelfstandig ondernemer mee omgaan?
'Probleem, of in ieder geval uitdaging, is dat mensen tegenwoordig goed voorbereid de winkel binnenkomen. Ze weten bij wijze van spreken vaak meer dan de ondernemer zelf, hoewel ik inmiddels ook zie dat er een omslag plaatsvindt. Jonge ondernemers weten steeds beter de toegevoegde waarde van internet goed te beoordelen. Internet is een prima etalage voor je bedrijf. En dat moet je dus ook professioneel gebruiken. Eén klik en de consument is weer weg. Probeer bijvoorbeeld meerwaarde te bieden in extra advies over wonen, koken of slapen. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan met onze website altijdgoedslapen.nl, waarbij we het nut van een goed kussen hebben uitgelegd.'


Opvolgers
Cor Fakkeldij (62) is de afgelopen 22 jaar bij Euretco actief geweest in de meubelbranche. Voormalig adjunct-directeur Jan Bakker zal per 1 januari 2008 zijn taak overnemen als statutair directeur Euretco Wonen. Hij wordt in het management ondersteund door Kor Rink die zich in het bijzonder richt op Decorette, Vivante en andere samenwerkingsverbanden in de woningtextiel.
En sinds 1 oktober is Maarten Bakker, voorheen manager franchise en commercie bij Jumbo Supermarkten aangesteld als adjunct-directeur meubelen.
Ook zal Jan Bakker ondersteund worden door Norbert van Noesel. Vanaf 1 november is hij eindverantwoordelijk voor marketing en conceptontwikkeling binnen Euretco Wonen en zal Peter Jansen verantwoordelijk blijven voor de afdeling administratie & control.

Profielschets Euretco
Euretco is onderverdeeld in drie business units: Wonen, Sport en Fashion. De business unit Wonen is veruit de grootste en kent een twintigtal formules, waaronder Decorette, Superkeukens, Profijt Meubel, Vivante, maar ook minder bekende samenwerkingsorganisaties als Best Basics en Suite-S. De business unit Sport kent in totaal vier formules: Sport 2000, Runnersworld, Sportpoint en Time Out Sport. De Fashion-tak tenslotte telt drie formules: Duimeland, LinCHérie en Passepartout.
Verder telt Euretco niet alleen formules, maar ook veel zelfstandige aangesloten ondernemers, die zelf bepalen in welke mate zijn samenwerken. Dat gebeurt op allerlei verschillende vlakken, zoals inkoopkrachtbundeling, centraal betalingsverkeer, gezamenlijke promoties, benchmarking, automatisering of private branding. In totaal werkt Euretco samen met 1500 zelfstandige ondernemers en franchisenemers. De consumentenomzet komt uit op een kleine twee miljard euro, inclusief private brands in het baby- en kindersegment als Babyface en LCKR. Bij Euretco werken circa 270 medewerkers.

 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - december | Pagina(s) 14,15,16,17
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google