"We willen af van imago klein en bescheiden"
 
Formulemanager José ten Dijk van dhz-formule Fixet:
Temidden van al het fusiegeweld wil Fixet een zelfstandige koers varen. Ook Fixet heeft gesprekken gevoerd met zowel HDB als Serboucom over een fusie, zo onthult formulemanager José ten Dijk, maar haakte halverwege af. "We richten ons nu op het verder uitbouwen van de eigen formule." Nieuw daarbij is de samenwerking met Life & Garden. "Twee aparte formules, maar wel onder één dak."
 
De eerste vestiging van Fixet met Life & Garden, en daarmee een combinatie van dhz-artikelen en een tuincentrum, staat binnenkort in het Noord-Brabantse Cuijk. De tuincentrumformule Life & Garden, met op dit moment 21 vestigingen in Nederland en België, heeft een uitgebreid assortiment accessoires voor in huis en in de tuin en doet qua uitstraling en de plezierige ambiance sterk aan Fixet denken. De beide concepten behouden in de nieuwe structuur hun eigen identiteit, maar lopen in de winkels naadloos in elkaar over. De tweede service bouwmarkt van Fixet waar in de toekomst tevens planten, tuinmeubels en andere benodigdheden worden verkocht, is Middenmeer. De nieuwe opzet sluit volgens formulemanager José ten Dijk van Fixet prima aan bij de doelstelling van de keten om in de toekomst een grote stap voorwaarts te maken in de bouwmarktenwereld. 'Uiteindelijk gaat het er om dat de ondernemers zich thuis voelen bij een bepaalde formule.'

Wordt Fixet door de fusie van HDB en Serboucom niet van alle kanten ingehaald?
'Nee, daar ben ik helemaal niet bang voor. Wij voeren bewust een eigen koers. Ik kan nu rustig zeggen dat wij met zowel de HDB Group als Serboucom om tafel hebben gezeten om te praten over een fusie. Fusies zijn vaak emotionele beslissingen, maar eigenlijk is het helemaal niet om zo'n reden afgeketst. Op een gegeven moment hebben wij bij Fixet tegen elkaar gezegd: 'dit moeten we gewoon niet willen' en dat had louter met ratio te maken. Het levert namelijk voor de ondernemers veel te weinig op. HDB en Serboucom bleken niet vrij in het handelen te zijn en daarmee was de discussie wie in welke mate de ombouw moest betalen om tot een stroomlijning van formules te komen, niet meer te voeren.'

Jullie zijn druk bezig om de winkels te restylen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
'Met behulp van werkgroepen van de aangesloten ondernemers hebben we vorig jaar een aantal zaken flink onder de loep genomen. Met name om te kijken wie we zijn en waar we precies voor staan. Eigenlijk is Fixet altijd veel te bescheiden geweest over de service en kwaliteit die we bieden en die bij ons hoog in het vaandel staan. Dat komt omdat we een no-nonsense bedrijf zijn en niet elke keer vooraan hoeven te staan. Uit die werkgroepen zijn weer projectgroepen voortgekomen en die houden zich op dit moment bezig met zaken als het schaprendementsysteem, de doorlopende ontwikkeling van de folders voor de vier verschillende segmenten (Service Bouwmarkt, Klusmarkt, Tools & Techniek en Agri Dier & Tuin), de actiekoppen en het interieurplein. Hier staat een periode van twee jaar voor. We zijn weer aan het bouwen aan het concept en dat is een enorme uitdaging. Wij hopen dat ook nieuwe ondernemers straks uit de grond van hun hart zullen zeggen dat ze bij Fixet willen horen.'

Wat merkt de consument precies van jullie veranderingsdrift?
'De kennis en de knowhow zijn altijd al aanwezig geweest, maar de winkels van Fixet hebben vooral meer body gekregen. Behalve de ombouw van klusmarkt naar een service bouwmarkt is er tegenwoordig ook meer aandacht voor het interieurplein. Dit is het hart van de winkel geworden met een servicebalie en een uniforme presentatietechniek waar de winkelier en de consument in alle rust met elkaar kunnen overleggen. Daarnaast hebben we een grote slag gemaakt met de winkelautomatisering waarmee we weer op kop liggen en zijn we tegenwoordig veel beter in staat om in te spelen om lokale assortimenten. Eigenlijk krijgt de hele winkel een facelift en gaat alles op de schop. We hebben voor een speciale denktank een formule-adviseur aangetrokken die zich bezighoudt met ons winkelconcept. De ombouw van de winkels loopt nu een jaar. De eerste Fixet nieuwe stijl werd geopend in Sevenum en daarna was het de beurt aan onze nieuwe winkels in Eerbeek, Geldrop, Gorredijk en Franeker.'

Worden de winkels ook in volume groter?
'Ja, dat communiceren we ook naar buiten toe. Onze service bouwmarktvestigingen zijn gemiddeld 1700 vierkante meter groot. We zijn altijd al een service bouwmarkt geweest, maar benadrukten dat naar buiten toe niet zo. Door die nieuwe inrichting wordt dat steeds duidelijker. Links en rechts hebben we nog een paar kleine winkels en die zullen we altijd blijven koesteren. Fixet heeft nu ruim honderd winkels met een behoorlijke afmeting. De nadruk blijft liggen op het doe-het-zelf assortiment en onze diensten. In de winkels tref je ook geen branchevreemd aan, want onze filosofie 'schoenmaker blijf bij je leest' biedt uitzicht op goede rendementen en voorkomt winkeldochters.'

Kan een ondernemer van Hubo, Doeland of Big Boss ook naar Fixet overstappen?
'Natuurlijk, maar we willen wel op één lijn zitten. We zijn momenteel met veel ondernemers in gesprek die nu nog elders aangesloten zijn. Velen kenden onze werkwijze niet en wisten niet waarin wij ons onderscheiden, bijvoorbeeld in de manier waarop wij de ondernemers steunen. Fixet is juist de campagne 'De Overstap' gestart om ondernemers de helpende hand te bieden bij hun overstap naar een nieuwe formule. Die campagne was nodig om duidelijk te maken wat wij allemaal te bieden hebben. Het is misschien niet zo chic om aan andere partijen te trekken, maar als ze uit zichzelf bij ons aankloppen moet je natuurlijk wel wat te vertellen hebben.'

Vanwaar die samenwerking met Life & Garden en de zwaai naar groen?
'Door Fixet en Life & Garden te combineren zijn we met onze bouwmarkten straks ook heel vrouwgericht. Man en vrouw gaan door dezelfde deur naar binnen, maar in haar beleving stapt de vrouw straks echt een tuincentrum binnen met veel sfeer, zachtere kleuren, mooie materialen en accessoires. Op het eind komen man en vrouw elkaar bij de kassa weer tegen zodat de producten niet in twee verschillende winkels hoeven te worden afgerekend. Behalve accessoires voor in huis en in de tuin passen we inmiddels op grote schaal ook diervoeders en dierbenodigdheden toe. Pas geleden hebben we in Gorredijk op 1700 vierkante meter verkoopvloeroppervlakte zo'n combinatie geopend.'

Hoe denkt u dat over een jaar of vijf de bouwmarkten er uit zien?
'Het ligt er maar aan hoe snel Hornbach gaat groeien. Als het gevolg van die groei is dat de grote bouwmarktketens in de toekomst massaal de prijzen gaan verlagen, dan heeft dat uiteraard gevolgen voor de kleinschalige detailhandel. Er zal echter altijd ruimte blijven voor de detaillist die zich onderscheidend weet te profileren. Vandaar dat we ons sterk focussen op verdere profilering. Onze ondernemers staan bekend als echte vakmensen en daar zal altijd behoefte aan zijn. Ik heb ook het verhaal met Paul van der Meché van de nieuwe Doe-het-zelf Groep Nederland in de vorige KIM gelezen, waarin hij aangeeft dat Formido wel eens het kind van de rekening kan gaan worden. Maar persoonlijk verwacht ik niet dat Maxeda dat zal laten gebeuren, want aan dat concept is de laatste jaren te hard gesleuteld. Ook de markt gelooft het niet gezien het aantal aanmeldingen bij Formido. In deze wereld is het zo dat we niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar kunnen.'


Keukens
Nadat de Fixet vestiging te Zelhem enkele jaren geleden keukens in haar assortiment opnam, volgden andere Fixet vestigingen.
Zo vindt men momenteel onder meer keukens bij Fixet Cuijk, Fixet Papendrecht en Fixet Sint Maartensdijk. Deze laatste is tevens MHK KeukenExpert.


 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - november | Pagina(s) 68,69,71
Categorie: Doehetzelf (overig)
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken