"Onze doelgroep heeft oog voor het ambachtelijke"
 
Succesvolle keuken-, interieur- en badkamerconcepten uit Asten
Sander van der Schouw en Miranda van de Voort uit Asten hebben de afgelopen jaren een aantal opvallende, succesvolle activiteiten in de markt gezet. De verkoop van handgemaakte tegels en natuursteenproducten onder de naam Ambacht Tegels, de verkoop van Abdij Plavuizen, een particuliere badkamer- en interieurshowroom Van de Voort, een groothandel Gres International. Vooral het Ambacht Tegels-concept biedt nog volop groeimogelijkheden.
 
De naam Ambacht Tegels geeft onmiddellijk aan waar dit concept voor staat: ambachtelijke tegels. "Deze zijn namelijk op een ambachtelijke wijze gemaakt, veelal met de hand, in gebieden als Amerika, Spanje, Israël, Italië en Turkije", leggen Miranda van de Voort en Sander van der Schouw uit. "Maar daarnaast omvat het assortiment ook natuursteenproducten, waar het ambachtelijke terugkomt in handgemaakte wastafels, meubelbladen en vloeren op maat."
De presentatie is essentieel voor dergelijke producten. De oude witjes, de traditionele wandtegels zijn optimaal om een klassiek bad of toilet te presenteren. Maar dergelijke tegels passen net zo goed in een moderne look. "Dan praat je niet alleen over badkamers, maar ook over keukens en woonkamers."

Keukens
"We richten ons niet speciaal op keukens, maar onze klanten komen naar Van de Voort en kiezen naast een badkamer voor een veel uitgebreider interieur, inclusief de maatkeuken. Ze komen hier voor een totaalconcept voor de gehele woning", legt Miranda van de Voort uit. "We kunnen daarnaast melden, dat we onze collectie BeauxArts wand- en vloertegels leveren aan de SieMatic-showroom in Duitsland voor haar nieuwe BeauxArts keukens.
Zelf laten we onze handgemaakte keukens maken door twee meubelmakers, die constant voor ons werken. Wij maken de ontwerpen van de keukens en laten het door hen op maat maken. In principe is alles bij ons maatwerk, van het ontwerp tot de tegels en de keukens. Daardoor kunnen we onze afnemers exclusiviteit bieden."

Showroom
Bijna de helft van de showroom aan de Industrielaan in het Brabantse Asten is ingericht met Ambacht-producten. Deze fraaie Van de Voort-showroom bestaat inmiddels ruim 30 jaar. Destijds zijn de ouders van Miranda ermee gestart en zij zijn nog steeds binnen het bedrijf actief.
"Al vanaf het begin waren zij actief in de import van keramische tegels", kijkt Miranda van de Voort terug. "Ook was Van der Voort degene die Porcelanosa-tegels op de Nederlandse markt introduceerde. Later volgde echter het besluit om de 'normale' keramische tegels aan anderen over te laten en zich zelf te richten op bijzondere tegels zoals marmer en handgemaakte producten."
Enige tijd geleden werd ook een begin gemaakt met de merknaam Abdij Plavuizen voor handgevormde terracotta's. "Die merknaam is nu 'wereldwijd bekend in Nederland'; mensen komen ervoor vanuit Groningen naar Brabant, omdat ze echte Abdij Plavuizen willen", constateert Sander van der Schouw.
"Het brede assortiment omvat tegenwoordig de segmenten midden en hoog tot het absolute topsegment. Producten waarmee een speciaalzaak zich enorm kan onderscheiden." De interieurcreaties, zwembaden en wijnkelders van Van de Voort treft men aan tot in Zuid-Frankrijk en Spanje.

Ambachtelijk
"Onze doelgroep heeft veel oog voor het ambachtelijke product", vervolgt Miranda van de Voort. "Daarvoor komen ze helemaal naar Asten. Ze worden hier in de uitgebreide showroom van 3.000 vierkante meter ontvangen, waar ze niet alleen kennis maken met de Abdij Plavuizen, maar met een totale interieurvisie. Klanten komen hier, omdat ze iets zoeken voor hun badkamer en weten dat ze zich met onze producten kunnen onderscheiden. Alles draait immers om het onderscheid. Met Van de Voort zijn we op die manier actief in heel Europa, met Ambacht Tegels wat meer regionaal."
De activiteiten van Ambacht Tegels, Van de Voort en Abdij Plavuizen lopen wat dat betreft parallel aan elkaar. Ze zijn, ook wat betreft de aandacht voor de diverse segmenten, met elkaar verweven.
Van der Schouw: "Datzelfde geldt voor de aandacht die we daarbij besteden aan de consument en de handel. We kunnen de Nederlandse showrooms helpen om zich op topniveau in te richten. Die showrooms draaien momenteel 'als een tierelier'. Met goede combinaties onderscheiden zij zich van het normale keramiek; en dat slaat aan."

Eigen zagerij
Om tailor made te kunnen leveren heeft Ambacht Tegels zelfs een eigen werkplaats met zagerij. "Vroeger gebeurde dat in Spanje", legt Van der Schouw uit. "Maar maatwerk kan pas ingemeten worden op het moment dat een ruimte klaar is. Een levertijd van zes weken is vervolgens ongewenst. Het was dus beter om dat zelf te gaan doen: het verwerken van eerste keus marmer, graniet en zandsteensoorten uit voornamelijk Spanje. Het materiaal voor de maatwerk tegels komt voornamelijk uit Spanje en Italië. We hebben twee vakmensen uit Italië in dienst genomen, die het handmatig vakwerk perfect beheersen. De producten lijken onbetaalbaar, maar ze zijn het niet; we kunnen wel marmersoorten van 10.000 euro per vierkante meter aanbieden, maar evenzo goed natuursteen van 40 euro per vierkante meter."
Dealers die geïnteresseerd zijn in tegel- en natuursteenproducten van Ambacht kunnen zich nog steeds in Asten melden. Miranda van de Voort: "Op de kaart van Nederland zijn best nog wat witte plekken te vinden, waar men onze producten kan aanbieden. Keukenspecialisten, badkamer- en tegelspecialisten en totaalinrichters en zijn dus van harte welkom bij ons. In deze producten kunnen ze echt hun hele gevoel leggen."
 
 
 
Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - augustus | Pagina(s) 106,107
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?