Minder minimalisme maakt Milaan leuker
 
De Salone del Mobile door de ogen van Kees Marcelis
Interieurarchitect Kees Marcelis is een autoriteit op zijn vakgebied. Door wiens ogen kunnen we de Salone del Mobile, 's werelds grootste meubelbeurs in Milaan, beter bekijken dan de zijne? Wat heeft hij gezien, wie verraste hem, wat zijn de noviteiten en wat worden de trends?
 
Beroepshalve is Kees Marcelis al zeker een keer of vijftien naar Milaan geweest. Hij kent de weg en weet waar hij moet zijn voor de leuke, de nieuwe en de interessante bezienswaardigheden. "Als ik naar Milaan ga, ben ik een dag op de beurs en de overige dagen bezoek ik de verschillende huisshows in de stad. Die zijn over het algemeen leuker en interessanter.'
Devalueert dat de beurs niet? "Nee, zeker niet. Dankzij het nieuwe beursgebouw dat vorig jaar is geopend is het een belevenis om de beurs te bezoeken, maar ik vind de entourages van de huisshows vaak veel mooier. Ik ben zo'n vijf dagen in Milaan en heb dan een overvol programma. Naast afspraken met klanten laat ik me ook graag inspireren en ben ik benieuwd naar wat er te zien is. Dit jaar ben ik op keukengebied ondermeer bij Boffi, Bulthaup, SieMatic en wat minder bekende merken geweest. Boffi en Bulthaup zijn verrassend en origineel; en SieMatic is een typische trendvolger. Wat ook erg leuk en zeer inspirerend is, is de Via Tortona, een industriewijk waar tijdens de beurs en de huisshows veel experimenteel werk staat. Voor mij is dit het leukste gedeelte van mijn verblijf in Milaan.'

Favorieten
"Boffi, is voor mij een van de meest aansprekende keukenmerken. Het staat dicht bij het design en ik waardeer ook de verfijning en de manier waarop ze een compositie maken van een keuken, een paar stappen voor op de rest. Dus niet altijd de standaard keukens met kastjes onder en kastjes boven, maar een mooi lijnenspel waarin functies elkaar overlappen. Zoals een schap dat een stuk over een kastje heen steekt. Dat soort verfijning mis ik een beetje bij andere merken. Zowel met badkamers als met keukens is Boffi behoorlijk trendsettend.
Wellicht is die kwaliteit niet zo goed als die van bijvoorbeeld Bulthaup. Bij die laatste is het toch de bekende Duitse 'Gründlichkeit' die zo kenmerkend is, terwijl er bij de Italianen vooral veel 'te zien' valt. Het uiterlijk telt zwaarder mee. Voor een goede uitstraling mag het wel een beetje ten koste gaan van de functionaliteit. Als ik een keuken voor een klant ontwerp, vraag ik altijd hoe vaak er van de keuken gebruik gemaakt gaat worden. Ik heb klanten die het mooiste van het mooiste willen en vervolgens bijna altijd in restaurants zitten en ik heb er ook kookfanaten tussen zitten. Al naar gelang het type gebruiker wordt de keuken dan ontworpen." Boffi en Bulthaup zijn Marcelis' favorieten op de keukenmarkt. 'Ik laat me graag verrassen en apprecieer hun originaliteit. Dit in tegenstelling tot SieMatic, daar word ik persoonlijk niet enthousiast van. Dat merk zie ik als een typische trendvolger. Maar goed, Ikea is daar groot mee geworden.'

Noviteiten
Op keukengebied wordt Marcelis niet echt meer verrast. Hij vertelt: 'Het is een redelijk ontgonnen gebied. Het is meer de compositie van keukens waar veel aandacht aan besteed wordt, nog steeds veel kookeilanden en de mooie combinatie van materialen.' Toch weet hij nog wel een aantal noemenswaardigheden op te sommen. "Ik heb een hele mooie keuken gezien die compleet van Corian was gemaakt, geïntroduceerd door het merk Corian zelf overigens.' Het lijkt geen toeval dat Marcelis' oog viel op Corian. In 2006 won hij tijdens de VSK de Badkamer Design Award (categorie Badkamer groter dan 9 vierkante meter). In een woonhuis had de architect een badkamer ontworpen met daarin een bad dat volledig was vervaardigd van Corian.
'Daarnaast was het interessant om te zien dat LED-verlichting enorm in opkomst is in de keukenbranche. Je ziet er allerlei toepassingen mee. Je kunt er in de keuken heel verfijnd mee werken.' 
Extra bewondering is er voor de Japanse keuken. 'Die is heel bijzonder. De combinatie van hele natuurlijke materialen zoals hout met steen. Ze houden het heel minimalistisch en tegelijkertijd zo sfeervol.'
Voor de Nederlandse markt signaleert Marcelis een andere trend. 'De grootste ontwikkeling zit in buitenkeukens, ook in Nederland. De opkomst houdt verband met de aantrekkende economie. Er komt meer geld en dus is er meer ruimte voor luxe. Daaronder valt ook een buitenkeuken.'

Conclusie
Samengevat was het 'loungen' en 'kleurrijk minimalisme' wat de boventoon voerde tijdens de Salone del Mobile. Loungen is al wat langer een trend, maar het buitenloungen manifesteerde zich nog sterker tijdens de beurs. Kees Marcelis: 'In z'n algemeenheid was de aanwezigheid van het vele tuinmeubilair opvallend. Het was vooral lekker loungen buiten, in buitenmeubilair als loungebanken. Dat is echt 'booming' en er is nog genoeg gebied dat hier ontgonnen kan worden.'
Op keukengebied waren er niet echt trends te ontdekken, volgens Marcelis. 'Het staat niet stil, maar er zijn vooral kleine subtiele aanpassingen die je ziet. Het minimalisme is minder aanwezig dan in voorgaande jaren en dat is een leuke ontwikkeling. Het keukenlandschap is gevarieerder. Soms meer zwart-wit, dan weer wat kleurrijker. Kortom, er mag meer.
Het is niet zo extreem als bij meubilair en inrichtingen waar je veel pracht en praal ziet en soms de meest gekke ontwerpen. Maar dat kan ook niet. Een keuken is een relatief dure aanschaf. Wanneer ik dan een roze keuken met dito achtergrond zou ontwerpen, ben je er waarschijnlijk naar twee jaar op uitgekeken. Bij lampen en dergelijke kan dat wat makkelijker, maar bij een keuken is dat anders. Daar betaal je toch al gauw veertig tot vijftigduizend euro voor. Dat is een duurzaam product.'
Dus er zijn weinig noviteiten op de keukenmarkt? 'Ze zijn er wel, maar geen extreme ontwerpen, dat werkt gewoon niet. Vorig jaar probeerde Alessi het overigens wel. Die stonden op de beurs met een redelijk experimentele keuken. Ovale kookeilanden met ovale en ronde bakken. Persoonlijk vond ik 't niks en dit jaar stonden ze er ook niet meer. Dat zegt eigenlijk wel voldoende.'


Kees Marcelis
Kees Marcelis (45) is zestien jaar werkzaam als interieurarchitect. De in het Gelderse Elst geboren Marcelis studeerde aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht, en volgde daarnaast opleidingen Bouwkunde en Binnenhuisadvies. Hij was voorbestemd om de doe-het-zelfzaak van zijn ouders over te nemen. Een prijsvraag maakte hem duidelijk wat zijn echte roeping was. 'Ik stuurde een ontwerp in voor de nieuwe foyer voor de Arnhemse Schouwburg. Ik won! Toen wist ik dat ik in dit vak verder moest gaan. Achteraf natuurlijk een goede keuze.'
Marcelis begon met een compagnon een interieurstudio. Na een jaar of acht ging Marcelis alleen verder en stichtte hij studiokeesmarcelis. De studio groeit de laatste jaren gestaag. 'De eerste jaren was ik natuurlijk wat voorzichtig. Geleidelijk durf je grenzen te verleggen en overschrijden en word je vrijer. Mede dankzij een prijs als de Badkamer Design Award, word je daar zelfverzekerder in. Dat zie je vervolgens weer terug in de ontwerpen. Hierdoor groeien we als studio naar steeds grotere en mooiere opdrachten. Ik hou van nieuwe uitdagingen. Het maakt mij ook niet uit hoe complex een project is. Ik ga er graag mee aan de slag.'

 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - juli | Pagina(s) 50,51,53
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google