"Het project-denken zit ons als het ware in de genen"
 
Ben Kappert van Siemens Nederland:
Consumenten die in een luxe woning zitten, willen datzelfde leef- en woonniveau ook in hun aanleun-, vakantiewoning of bejaardenwoning terugvinden. "Dat geldt ook voor de keuken en de keukenapparatuur", bevestigt Ben Kappert, contactpersoon bij Siemens Nederland voor consumentenproducten naar de projectenmarkt. Deze activiteit sluit volledig aan bij de expertise van dit bedrijf, met breed scala van domotica tot beveiligingssystemen.
 
De activiteiten van Siemens beslaan vele aspecten van de totale projectenmarkt, zowel op gebied van woningbouwcorporaties als op gebied van aanleun-, vakantiewoningen, bejaardentehuizen etc. Daarbij is de naam Siemens@home de paraplu voor deze totale projectorganisatie. Het gaat om een ruim scala aan producten en processen, waarbij Ben Kappert zich buigt over de consumentenproducten voor huurwoningen, koopwoningen en institutionele beleggers.
"Op gebied van keukenapparatuur voor de bejaardentehuizen, aanleunwoningen en dergelijke is een aantal trends waar te nemen", zo zet Kappert uiteen. "In de eerste plaats zien we dat voor de woningmarkt huren weer �n raakt, vanwege de vergrijzing. Maar dan wel met nadruk op comfort! Een eigenaar van een luxe koopwoning vertrekt immers niet naar een sociale huurwoning. Mensen die ouder worden, willen niet zomaar in een bestaande bejaardenwoning. Ze hebben de behoefte - en het geld ervoor - om in een luxere oudedagsvoorziening te wonen. Mensen zijn zelfs bereid om dat desnoods met 30 of 40 anderen samen te realiseren, een project met gedeeltelijke of volledige zorg. Als Siemens kunnen we daar de consumentenproducten leveren, maar ook alle andere facetten. De nieuwe generatie senioren is hun hele leven al gewend aan een luxe inbouwkeuken. Niemand wil terug naar een vrijstaand kookpitje van vorige generaties. Men is luxe gewend en wil dat alleen maar uitbreiden. Zij hebben de explosie van de huizenmarkt meegemaakt en hebben nu geld genoeg om te investeren."

Serviceconcept
Siemens werkt veel samen met de Nederlandse keukenfabrikanten. "Wanneer we binnen een project van een investeerder bezig zijn met de levering van beveiliging of klimaatbeheersing, krijgen we vaak ook te horen dat er behoefte aan keukens bestaat binnen datzelfde project. Dan kunnen wij als Siemens de apparaten leveren en worden de keukens bij een keukenproducent of -leverancier ondergebracht."
Met het serviceconcept Siemens@home zorgt het bedrijf tevens voor de volledige registratie van alle apparatuur per project en per woning, inclusief het beheren van de gegevens per huurder, inclusief updates: wat staat er in een bepaalde woning binnen een bepaald plan? "Wanneer binnen bijvoorbeeld 15 jaar een apparaat kapot gaat, kunnen we dat eenvoudig vervangen en we kunnen binnen de garantie de service leveren. En dan maakt het niet uit of het gaat om een project van een woningbouwcorporatie of om een project met vakantiewoningen. Dit concept kan voor alle projecten worden ingezet; voor iedereen die bijvoorbeeld zegt: 'we hebben 100 woningen en willen dat ontzorgen'. We kunnen daarbij uitgaan van onze bestaande processen met onze bestaande servicediensten en ons bestaande portfolio aan producten."

Meeliften
Daarbij kan dit concept perfect meeliften op de expertise binnen Siemens op andere gebieden, van gebouwentechnieken (building technology) tot domotica. Het proces van de divisie Consumentenproducten is afgestemd op zowel de projecten als op de particuliere markt. Kappert: "We hebben een brede ervaring op projectengebied en zetten de expertise en ervaring ook voor keukens en keukenapparatuur in. Siemens heeft immers in Nederland jaarlijks een totale omzet van 1,5 miljard euro, van medische systemen tot hogesnelheidstreinen en van gebouwentechniek - met toegangscontrolesystemen, gebouwbeheerssystemen, airco, camera's, beveiligingssystemen, gebouwautomatisering, energieverdeelsystemen - tot energiecentrales. Van de genoemde 1,5 miljard euro wordt 75 procent bepaald door projectactiviteiten. Het project-denken zit bij Siemens als het ware in de genen."

Processen optimaliseren
"Met PM@siemens richten we ons op de kwaliteit van ons projectmanagement, om de processen op dat gebied te optimaliseren", vervolgt Kappert. "Dat geldt voor alle divisies van Siemens. Een voorbeeld: bij een compleet gebouwencomplex krijg je te maken met meerdere afdelingen of divisies van ons bedrijf. Dat vergt co�rdinatie en afstemming; daarvoor is een organisatie in het leven geroepen: One Siemens. Daar zitten mensen die als hun verantwoordelijkheid hebben om de expertise die aanwezig is te identificeren, in kaart te brengen en te bundelen, zodat het als een logisch geheel aan de klant kan worden aangeboden. Op die manier hebben we een totaaloverzicht van alles wat we een klant kunnen bieden, van energievoorziening tot consumentenproducten."
Wanneer men met een bepaald project bezig is, bijvoorbeeld een serie aanleunwoningen, dan worden daarbij allerlei aspecten betrokken: domotica en gebouwenbeheer, maar ook keukenapparatuur.

La Fen�tre
Er zijn diverse projecten waarin Siemens inbouwapparatuur en vrijstaande apparaten zijn betrokken. Een voorbeeld is La Fen�tre in Den Haag, een project van Vesteda,waar Siemens samen met Bruynzeel de keukens van 112 luxe huurappartementen en drie penthouses inrichtte. Het vermelden waard is ook het Van Ommerenpark project voor luxe huurwoningen in Wassenaar, allemaal ingericht met luxe keukens.
Ben Kappert: "Dergelijke projectontwikkelaars gebruiken de breedte van ons bedrijf. De bouwer denkt eerst aan Siemens voor de beheersystemen om uiteindelijk ook bij onze keukenapparatuur uit te komen. Nog een voorbeeld: een project met 30 short stay appartementen, een nieuw fenomeen in Nederland, met compleet ingerichte woningen, van stoffering tot keukenapparatuur en kleinhuishoudelijke apparaten zoals stofzuigers en koffiezetapparaten. Deze worden vervolgens verhuurd aan topmanagers die daar gedurende korte tijd in wonen, omdat ze tijdelijk gedetacheerd zijn bij een bedrijf. Corporaties en andere verhuurders zoeken binnen deze projecten naar ontzorging; zeker wanneer het om de wat hogere segmenten gaat. En dat is voor ons een uitdaging."
 
 
◀ Terug Delen
 
Keuken en Sanitair Facilities | 2007 - juni | Pagina(s) 34,35,37
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken