Lidl, dat is toch Italiaans?
 
Column Marketing
Ach, er zijn wel meer misverstanden in de wereld. Als je in Italië door de Lidl loopt zou je het kunnen gaan denken, maar voor diegene die toch nog twijfelen: Lidl is Duits. Hoe ik erop kom? Tja, ik heb het niet zelf verzonnen, maar een vriendin van me kwam ermee op te proppen. Dan wil ik er nog wel een proberen: de inkoper van de inbouwspotjes van de bouwmarktketen klust. U twijfelt? Niet doen, ook dit is een zeer groot misverstand. In elk geval de inkoopmanager inbouwspotjes van mijn lievelingsbouwmarktketen doet het niet.
Flauw dat ik de naam niet noem, nee de lezers die mij kennen weten precies waar ik het meest koop. Mijn moeder had altijd een motto: 'Frank, we zijn middenstanders en dus kopen wij bij klanten'. Maar terug naar mijn stelling. Ik heb de afgelopen weken 35 inbouwspots in de verlaagde plafonds van huize Quix geknutseld. De eerste vijf zijn nog leuk, maar dan gaat het wel redelijk vervelen. Doordat je er zoveel moet doen ga je jezelf allerlei vragen stellen, die je verwacht dat de chef inkoper inbouwspots ook stelt bij zijn Chinese tegenspeler in Shanghai. Die Chinezen moeten namelijk al die schroefjes, het zijn er 8 voor één lampje, in die armatuurtjes wurmen. Ik op mijn beurt moet daarom 560 maal in actie komen en dat heb ik natuurlijk met het handje gedaan. Nu hoop ik dat die Chinezen wat kleinere handen hebben dan ik en zij hoeven niet op een ladder te staan terwijl ze dit moeten doen. Natuurlijk zijn er honderdduizend redenen om die sets zo te bestellen zoals dat is gedaan. Maar als je zelf dit soort klussen doet, weet je waar het gemak en de tegenzin in zitten. Niet iedereen moet er 35 in één keer plaatsen, goed punt, toch kan ik u zeggen dat er een inkoopmanager is die zelf klust.
De (Italiaanse) non-food inkoopmanager van Lidl staat volgens mij met enige regelmaat op de ladder, of probeert de producten zelf uit voordat er ja gezegd wordt tegen de Chinese leverancier. Hoe ik dat weet? Het komt wel eens voor dat ik toch nog net een spotje te weinig heb en dan geen bouwmarkt in de buurt heb. Het aantal schroefjes was teruggebracht van 8 naar 6, maar nog belangrijker: ze zaten niet vastgedraaid! Dat kan dus ook, ze zaten er net even in gedraaid waardoor de draadjes meteen doorgestoken en erin geprikt konden worden. Maar daar hield het niet op. De inbouwhoogte was net iets minder dan de helft van de reeds aangeschafte vaste spotjes. De Lidl spotjes waren richtbaar en dat voor de helft van de prijs. Tot slot nog het mooiste van alles. Door de gewiekste bevestigingsmethode was het in het plafond klikken een fluitje van een cent. Het systeem leek op het systeem van mijn Nederlandse spots, maar allemaal net ietsie pietsie handiger. Ik weet het wel zeker: de man of vrouw van de inbouwspots van Lidl Italia klust zelf en is vast Duits.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - mei | Pagina(s) 13
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken