"Vloeren als hoofdproduct naast keukens"
 
Harold Witjes van Trend Consultancy:
Over zijn nieuwe vloerenconcept lichtte Harold Witjes in de decemberuitgave van KIM al een tipje van de sluier op. Inmiddels zijn de plannen ver gevorderd. "We zijn conceptbegeleiders op gebied van harde vloeren in de breedste zin van het woord om, binnen de marktontwikkeling van totaal wonen, de gemiddelde detaillist een pasklaar antwoord te bieden."
 
Keukens gecombineerd met badkamers en tegels, meubilair gecombineerd met keukens... het zijn inmiddels bekende winkelformules geworden. De introductie van een ruim opgezet shop-in-shop vloerenconcept voor keukenspeciaalzaken lijkt dus een logische stap, maar is voor ondernemers in de praktijk niet zo eenvoudig. Vanuit zijn kennis over winkelconcepten en -trainingen enerzijds en concepten voor het verkopen van vloeren anderzijds, heeft Harold Witjes van Trend Consultancy in Lemmer een deskundigheid ontwikkeld, die hij graag in andere branches wil introduceren.
De visie van Witjes komt in het kort neer op het volgende: Er zijn grote mogelijkheden voor keukenzaken om vloeren te verkopen, maar dat moet dan wel in het juiste umfeld gebeuren en met dezelfde kwaliteit als waarmee een ondernemer keukens verkoopt.

Juiste keuze
Harold Witjes: "De markt heeft zich ontwikkeld; alleen al het consumentengedrag heeft zich veranderd. We kopen niet meer bij eenzelfde winkel als waar we dat twintig jaar geleden zouden doen. De consument is kritischer en weet meer, hij is mobieler en heeft tegelijkertijd meer behoefte aan one-stop-shopping. Maar wanneer een detaillist uit zijn eigen core business treedt om er bepaalde producten bij te nemen, dan doet hij dat er inderdaad ook 'even bij'. En dat accepteert de consument juist niet."
De consument kan volgens Witjes wel overal zijn producten kopen, maar hij of zij wil liever zijn of haar eigen identiteit ergens tegenkomen. De detaillist moet daardoor veel aandacht besteden aan sfeer en aankleding. Daarnaast vereist de keuze voor een ander product, dat je dit wel vanuit dezelfde professie en performance moet doen als bij je core business. "Een keukenzaak die ook harde vloeren wil verkopen, moet er niet even drie rekken neerzetten", legt Witjes uit. "Een consument die voor 15.000 euro een keuken bij je kocht, wil best ook een vloer bij je kopen, maar op dezelfde, gelijkwaardige manier bediend worden. En dat heeft een goede begeleiding nodig; groothandels hebben daarvoor bijvoorbeeld onvoldoende tijd. In die behoefte willen we als Trend Consultancy voorzien. We hebben veel ervaring in commerciële producttraining en veel kennis over vloeren; daarnaast kunnen we aan conceptbegeleiding doen. We trekken markten naar elkaar toe en aan ondernemers leren meer producten in een winkel te verkopen."

Concept van A tot Z
Binnen de keukenbranche is bij een aantal ondernemers de wens om het productenscala uit te breiden. Voor deze mensen biedt Trend Consultancy een concept van A tot Z. "Het kan zijn dat iemand zegt: het moet compleet ingericht worden, inclusief de assortimentsbepaling, de prijs, de acties, de begeleiding en training; dan kunnen we dat hele pakket aanbieden. Maar wanneer iemand zijn inkoop zelf wil regelen, maar wel hulp wil bij de inrichting, het assortiment en training, dan is dat ook mogelijk; en datzelfde geldt voor alleen de behoefte aan advisering. Het gaat erom dat de ondernemer binnen de bestaande winkel -of naast die winkel - het juiste vloerenconcept heeft. Wij hebben dergelijke concepten voor de ondernemer klaar liggen. Vervolgens hebben we goede contacten met de groothandel en zelfs exclusieve contracten daarmee, zodat we de detaillist ook daarmee van dienst kunnen zijn."
Trend Consultancy is derhalve geen franchise-organisatie, maar conceptbegeleider met serviceconcepten op verschillende niveaus. "Maar dan moet het wel gaan om minimaal een concept op een oppervlak van 40 vierkante meter, maar liever meer; zoiets kan namelijk niet op 15 meter. We zoeken geen winkeliers die een paar rekken laminaat willen plaatsen, maar ondernemers met een toekomstvisie. Tien of twaalf jaar geleden begon de woningbranche ook met dergelijke vloerenconcepten. Dat was in de begintijd niet eenvoudig, omdat ze te veel gericht bleven op hun ene core business. Dit is nu volledig veranderd, want een groot deel van de huidige woninginrichters verkoopt nu ook laminaat en houten vloeren. Voor die zaken zijn vloeren nu inderdaad 'een hoofdproduct erbij'."

Interesse
De afgelopen maanden had Trend Consultancy intensieve gesprekken binnen de keukenbranche; en daar begint interesse te ontstaan. De komende tijd gaat Harold Witjes de puntjes op de i zetten, met de juiste vormen voor de keukenbranche. "We gaan verder met onze gesprekken en wachten de reacties af. De keukenmarkt zal zich immers ook blijven ontwikkelen. De goede keukenzaken zullen daarbij overblijven; dat zijn twee soorten keukenzaken. In de eerste plaats zij die zich compleet focussen op een totaalpakket keukens; en in de tweede plaats juist die zaken die zich naast keukens op het complete wonen gaan richten. Die laatste groep kunnen wij van dienst zijn met een concept, waarbij niet alleen het assortiment is afgestemd, maar waar we ook zorgen voor de trainingen, voor actiematige begeleiding en als vraagbaak."
Meer informatie via: info@trendconsult.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - maart | Pagina(s) 58,59
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken