Beda Keukens gooit het roer om
 
Ingebruikname van een tweede productielijn
Al ruim een kwart eeuw timmert Beda Keukens aan de weg met luxe keukenmeubels. Om een nog breder segment te kunnen bedienen, nam de Brabantse fabrikant eerder dit jaar een tweede productielijn in gebruik en introduceerde een geheel nieuwe lijn instapkeukens: Aventoline. 'Hiermee bewijzen we dat ook met een zogeheten projectkeuken een heel hoogwaardig ontwerp mogelijk is', zegt manager operations Bram van Daal.
 
Sinds de oprichting in het Brabantse Bladel in 1979 heeft Beda Keukens een naam opgebouwd met de productie van het betere keukenmeubel in diverse stijlen, van modern tot klassiek. ?Door de jaren heen hebben wij steeds vastgehouden aan een aantal kwaliteitsaspecten waardoor onze keukens zich onderscheiden van veel andere producenten. Met name dankzij de 18 mm korpusdikte, 8 mm geschroefde achterwand en multiplex bovenregels ontstaat een zeer robuust kastwerk?, verduidelijkt Bram van Daal. ?Alle massieve en MDF-fronten (met een gamma van 3000 kleuren, zowel hoogglans, vlak, structuur als effect) worden in eigen huis gemaakt en in de eigen spuiterij gespoten. Zodoende houden wij de kwaliteit in eigen hand en kunnen wij de klant een dusdanige flexibiliteit bieden die de vergelijking met een interieurbouwer moeiteloos kan doorstaan.?

Uitbreiding met tweede productielijn
Na ruim een kwart eeuw praktisch op dezelfde voet te hebben geopereerd, besloot Beda in 2006 het roer om te gooien. Met de ingebruikname van een tweede productielijn in april van dit jaar werd niet alleen de productiecapaciteit in luxe keukens aanzienlijk verhoogd, maar werd ook het startsein gegeven voor de introductie van Aventoline, de nieuwe keukenlijn. Na een geslaagde pilot op de Belgische projectmarkt in 2005 werd besloten om hiermee ook de Nederlandse markt te gaan bewerken. ?Met deze nieuwe keukenlijn, die prijstechnisch circa 15 procent onder de Beda collectie ligt, richten we ons op het iets lagere segment waardoor we een bredere doelgroep kunnen gaan bedienen. Voorheen werd Beda louter gezien als een speler in het midden en hoog segment, maar nu gaan dealers ons product over een steeds bredere linie gebruiken. Op deze manier bieden wij ook uitkomst voor dealers die zich richten op keukens in de prijscategorie van 4000 à 5000 euro; kwalitatief boven het gemiddelde, maar toch tegen heel scherpe prijzen. Je zou de Aventoline een projectkeuken kunnen noemen, maar met deze benaming wordt deze instapkeuken eigenlijk geen recht gedaan. We hebben er bewust voor gekozen om alles zo eenvoudig mogelijk te houden, maar aan de kwaliteit van de kastconstructie is niet getornd, want we gebruiken nog steeds een 18 mm wanddikte en een 8 mm geschroefde achterwand. Kwalitatief doet deze instapkeuken dan ook niet veel onder voor onze Beda collectie, met dien verstande dat de uitvoering wat eenvoudiger is en het assortiment modellen en kleuren wat beperkter. Kortom, een assortiment waarmee voor de dealer heel goed valt te werken. De dealer kan er op een eenvoudige manier een instapkeuken mee berekenen die qua ontwerp toch heel fraai is.?

Select dealernetwerk
Enerzijds wil Beda Keukens met Aventoline een bredere doelgroep aanboren, anderzijds is bewust gekozen voor een select dealernetwerk met rayonbescherming. ?In het verleden hadden we een netwerk van circa 90 dealers, maar sinds 2005 hebben we dat aantal tot circa 40 teruggebracht. Onze ervaring is dat dealers het waarderen als je duidelijk kiest en hen laat meedenken in je bedrijf. Per slot van rekening is het de dealer die direct contact met de consument heeft en dus als eerste de signalen uit de markt opvangt. Als je je als producent hier niet voor openstelt, loop je altijd achter de feiten aan en kom je telkens te laat met nieuwe product- en trendontwikkelingen. Met dit exclusieve dealernetwerk hanteren wij duidelijk een andere strategie dan veel andere fabrikanten, die uitgaan van ?hoe meer afzetkanalen, hoe meer omzet?. In de praktijk zie je dan echter vaak dat dealers zich op termijn enigszins ondergewaardeerd voelen en uiteindelijk te veel concurrentie uit hun directe omgeving krijgen. Ons inziens is een intensieve samenwerking met dealers noodzakelijk om ze continu op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen; zeker bij een bedrijf als Beda Keukens waar productvernieuwingen elkaar in snel tempo opvolgen. Dat die aanpak vruchten afwerpt, bewijst het feit dat wij momenteel met de helft minder dealers méér omzet genereren dan voorheen. Voor de toekomst willen wij in rayons die dat toelaten wel nog enkele nieuwe dealers vinden. Waar we uiteindelijk naartoe willen is een netwerk van zo?n 50 dealers die zowel onze luxe als instaplijn verkopen. En daarmee het volledige keukenspectrum, van hoog tot laag segment, kunnen bestrijken.?

Keuzes durven maken
Wat de Nederlandse keukenbranche in zijn totaliteit betreft, vindt Bram van Daal dat veel dealers geen duidelijke keuzes durven maken voor bepaalde leveranciers en daardoor tussen wal en schip vallen. ?De dealer die zaken doet met teveel verschillende fabrikanten versnippert zijn omzet, creëert geen duidelijke marktpositionering en verliest het vertrouwen van de leverancier en uiteindelijk de consument. Alleen de dealer die uitgaat van eigen kracht en dit ook met overtuiging overbrengt naar de consument, kan overleven. Na een periode van economische malaise denk ik dat we teruggaan naar een situatie waarbij de consument weer bereid is te betalen voor een kwalitatief goed product tegen een reële prijs en een vakkundig advies.? Als belangrijk aandachtspunt voor keukenfabrikanten ziet Van Daal een verdere automatisering van het productieproces. ?Met de investering in een tweede productielijn zijn wij wat dat betreft al de goede weg ingeslagen. Met minder mensen méér maken is het devies. Omdat marges al jaren onder druk staan, kan men alleen nog efficiënter produceren door arbeidsarme investeringen te doen. Wat dat betreft snijdt bij onze nieuwe productielijn het mes aan twee kanten. Enerzijds kunnen wij efficiënter produceren waardoor wij met relatief weinig extra mankracht de productiecapaciteit nagenoeg kunnen verdubbelen, mede dankzij de snelheid en efficiency van het moderne geavanceerde machinepark. Anderzijds zijn wij zo in staat om de kwaliteit verdergaand te verbeteren.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2006 - november | Pagina(s) 38,39,41
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google