'... Ook raamdecoratie?'
 
Binnenzonwering voor veel klanten (nog) niet vanzelfsprekend
In het assortiment van De Haan Westerhoff in Almere neemt binnenzonwering een even belangrijke plaats in als buitenzonwering. Toch reageren klanten vaak nog verrast als ze ontdekken dat ook binnenzonwering onderdeel uitmaakt van het aanbod. Volgens vestigingsleider Herman Lucassen heeft dat te maken met het denkpatroon. Kennelijk moet de associatie nog doordringen.
 
Almere is een groeiende stad met een enorme potentie aan nieuwbouw. Voor zonweringspecialist De Haan Westerhoff uit Drachten daarom een uitgelezen plek om bij expansie richting het westen juist daar een nieuwe vestiging te openen. In december 2005 werd de winkel aan de Markerkant 10-30 geopend. Herman Lucassen, voorheen zonweringmonteur in Biddinghuizen en sinds begin 2005 verkoper bij de Haan Westerhoff in Lelystad, werd gevraagd de nieuwe winkel te bemannen.

Anders denken
Het valt Lucassen op dat mensen die bij hem in de winkel komen, verrast reageren in de zin van ?He, jullie hebben ook binnenzonwering?. ?Raamdecoratie, en dan met name binnenzonwering wordt kennelijk nog steeds niet geassocieerd met buitenzonwering?, is zijn ervaring. ?Veel mensen denken bij het begrip zonwering, en bij ons als zonweringspecialist in het bijzonder, toch alleen aan buitenzonwering. Voor raamdecoratie en binnenzonwering gaan ze daardoor gevoelsmatig eerst langs een woninginrichter.?
Het denkpatroon moet dus veranderd worden. Daartoe is adverteren voor Lucassen een eerste optie. Maar of dat echt effect heeft, weet hij niet. Overigens worden bij nieuwbouwprojecten ook de aannemers benaderd met informatie over het assortiment van De Haan Westerhoff. En bij een appartementencomplex wordt bijvoorbeeld de Vereniging van Eigenaren aangeschreven.
Een andere mogelijkheid vormen acties. ?We hebben een keer een actie gehad met cadeaubonnen voor een tuincentrum. Daarmee hebben we wel wat mensen binnengehaald, maar het verandert niet echt de associatie. Aan de andere kant", realiseert hij zich, ?zitten we hier ook pas vanaf december 2005. Dus wat wij allemaal doen moet nog doordringen.?

Compleet pakket
Desondanks maakt binnenzonwering bij De Haan Westerhoff - zeker in Almere - een behoorlijk groot aandeel uit van de verkoop. ?Binnenzonwering is bij ons een hoofdproduct en zeker geen bijproduct?, zegt Lucassen. Dat hij steeds vaker klanten in de winkel krijgt die ook in binnenzonwering zijn geïnteresseerd, komt mede door de vele nieuwbouwprojecten in Almere. Veel mensen kijken al tijdens of nog voor de bouw naar zowel buiten- als binnenzonwering. Een exact groeipercentage durft Lucassen (nog) niet te noemen, maar hij heeft wel de indruk dat het aandeel binnenzonwering langzaam toeneemt. ?Mensen zijn wat bewuster geworden van wat ze bij ons mogen verwachten. En het mooiste ervan is dat wij een compleet pakket kunnen aanbieden. Dus inclusief montage tot en met de nazorg en de service.?

Breed assortiment
Wanneer we kijken naar de merken binnenzonwering die de Almeerder vestiging van De Haan Westerhoff in het assortiment heeft, dan komen we uiteraard Luxaflex tegen, met daarnaast producten van Multisol, Starlight, Verano, Verosol en Wood & Washi. Kortom, een behoorlijk breed assortiment, waarvan de samenstelling in overleg met het hoofdkantoor gebeurt. ?Zo hebben we er bijvoorbeeld zelf voor gezorgd dat Wood & Washi in ons assortiment kwam?, zegt Lucassen.
Gevraagd naar welke merken de meeste belangstelling uitgaat, is zijn antwoord: ?Luxaflex met hun brede collectie en Verosol maken toch wel het merendeel uit van onze omzet. Verder doet Verano het goed. Ze liggen wat gunstiger in prijs, maar de kwaliteit is zonder meer goed.?
Voor wat betreft het type binnenzonwering is er in Almere vooral vraag naar de horizontale jaloezieën in lichte, neutrale kleuren. Vooral de 50 mm lamellen, zowel in aluminium (met stoffen ladderband) als in hout.
Naar elektrische binnenzonwering of geautomatiseerde systemen met afstandbediening is in Almere nauwelijks vraag. ?Mensen hier althans kijken toch naar de kosten en het is een behoorlijk grote uitgave. Maar dat het onherroepelijk die kant een keer opgaat, is voor mij wel duidelijk.?

Deskundigheid essentieel
Voor de komende tijd ziet Herman Lucassen dat hij zijn aandeel in de consumentenmarkt een aardig stuk kan verhogen. ?Ten eerste omdat we meer keuze in producten hebben. We kunnen dus meer laten zien en ook de producten op een betere manier zichtbaar maken. Mensen kunnen bij ons de verschillen zien.? Ook de deskundigheid speelt hierbij natuurlijk een belangrijke rol. ?We zijn niet voor niets zonweringspecialist, dus dat geeft vertrouwen. Bovendien vinden steeds meer mensen het belangrijk om alles bij één bedrijf te nemen. Wij nemen ze wat dat betreft de zorg uit handen.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2006 - oktober | Pagina(s) 48,49
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken