Habemat weer actief op Nederlandse markt
 
Nieuw programma moet potentieel in Nederland gaan benutten
In de afgelopen jaren is Habemat Küchen druk bezig geweest de onderneming een meer internationaal karakter te geven. Ook in ons land wil Habemat meer voet aan de grond hebben. Rob Muller, sinds vijf maanden agent voor Nederland, en verkoopdirecteur Ulrich Spleth maakten samen een plan om dat doel in de komende twee tot drie jaar te realiseren.
 
In 2007 bestaat Habemat-Küchen GmbH & Co. KG in Melle-Bruchmühlen 75 jaar. De onderneming wordt momenteel geleid door algemeen directeur Hans Huntebrinker, samen met verkoopdirecteur Ulrich Spleth die tevens verantwoordelijk is voor de marketing. Met 330 werknemers, een bedrijfsoppervlakte van 25.000 vierkante meter en 34.000 keukenorders per jaar mogen we Habemat tot de grotere keukenfabrikanten rekenen. Toch is de onderneming volgens Ulrich Spleth een 'no-name' fabrikant. 'We heten weliswaar Habemat, maar we zijn geen merk en willen dat ook niet worden.' Intussen timmert het bedrijf stevig aan de weg met een modern tentoonstellingsgebouw en uiteraard het nodige promotiemateriaal. 'Daarmee kunnen de klanten zich met ons identificeren en ons naar de markt toe presenteren. Maar als een klant zijn eigen naam aan de onze keukens wil geven, is dat ook geen probleem', aldus Spleth.

Meer gezicht
In Nederland is Habemat sinds vijf maanden vertegenwoordigd door Rob Muller. Hij werkte voor verschillende keukenfabrikanten en is dus door de wol geverfd. Op de vraag waarom hij voor Habemat heeft gekozen, is zijn antwoord: 'Prijs, kwaliteit en logistiek.'
Hij noemt drie voorbeelden die hem onder meer aanspreken: Veel aandacht voor kwaliteit, regelmatig steekproeven bij de volledige procesdoorloop van een keuken tot en met levering aan de klant en een zeer hoge integratiegraad door het hele bedrijf. Alle processen en administratieve applicaties, inclusief de logistieke afhandeling zijn bij Habemat aan elkaar gekoppeld.
Het is aan Muller om Habemat in Nederland meer gezicht te geven. Ulrich Spleth: 'Wij zochten iemand die actief mee helpt ontwikkelen, met nieuwe ideeën komt en sterker dan voorheen kans ziet om nieuwe klanten, zowel groot als klein, aan te boren.' En Muller vult aan: 'Andere fabrikanten zijn in dat opzicht verder dan Habemat en er ligt naar onze mening dus een enorm potentieel voor ons.'

Meer export
Habemat heeft in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan uitbreiding van de exportactiviteiten die momenteel ongeveer 20 procent van de omzet bedragen. 'Het is een grote uitdaging voor ons om het internationale karakter verder uit te breiden', zegt Spleth. Inmiddels heeft de onderneming vertegenwoordigingen in onder andere België, Engeland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en zelfs in China.
Om aan de verschillende internationale 'smaken' tegemoet te komen, is het programma dan ook fors in omvang toegenomen. Zo kent het programma drie thema's: modern design, tijdloze harmonie en de landhuisstijl. In totaal heeft Habemat daarvoor 44 fronten ontwikkeld met maar liefst 440 logisch opgebouwde frontvarianten met onder meer 23 multi color lakkleuren, tien hoogglans lakkleuren, zeven beitskleuren en vier fineerkleuren. Met dit programma bedient Habemat in feite een breed segment van de markt: Vanaf hoog via het complete midden tot bovenaan het lagere segment.
Muller: 'Natuurlijk zijn de fronten afgestemd op de verschillende doelgroepen. Zo kent Nederland weer andere varianten dan andere landen. Daarbij is ons land vaak trendsetter. Fronten die hier geïntroduceerd worden, zijn twee jaar later ook elders populair.'

Meer marktaandeel
Anders dan andere Duitse keukenfabrikanten die in Nederland goed zijn ingevoerd, is Habemat in de Benelux echter meer georiënteerd op België en Frankrijk. Dat gaat nu veranderen als het aan Muller ligt. Samen met Ulrich Spleth is een plan gemaakt om de omzet in de komende jaren fors te verhogen.
'We hebben in de afgelopen maanden het programma geïnventariseerd en het bleek dat er toch een aantal dingen ontbraken. We hebben daarom hard gewerkt om specifiek voor Nederland een aantal nieuwe fronten en (hoogglans) kleuren te ontwikkelen. Ik ben er van overtuigd dat we straks tijdens de huisbeurs een zeer compleet programma kunnen laten zien. En dat kan weer gunstige gevolgen hebben voor de afzet in de komende jaren. Wij kunnen de Nederlandse markt nu ook bieden wat anderen al hebben.'
Muller heeft hier en daar al laten doorschemeren wat er bij Habemat op stapel staat en daar is volgens zijn zeggen positief op gereageerd. 'Habemat wordt een zeer interessante speler op de Nederlandse markt en ik verwacht ook een behoorlijke uitbouw van het marktaandeel.'
Gevraagd naar de doelstelling die Habemat Muller heeft meegegeven, antwoordt Muller: 'Er is zowat anderhalf jaar geen Nederlandse vertegenwoordiging en spijtig genoeg is daardoor een aantal klanten weggevallen. Dat moeten we met dit nieuwe programma weer gaan opbouwen. Maar ik denk dat we een goede troef in handen hebben. In elk geval kan de klant niet meer zeggen dat Habemat het niet heeft.'


Habemat-Küchen
? actief in: o.a. België, Engeland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en China
? jaarafzet wereldwijd: 34.000 orders

Noviteiten op MOW/Hausmesse
Ongeveer 200 nieuwe frontcombinaties, waaronder veel greeploze en semi-greeploze varianten die het met name in Nederland, België en Frankrijk goed moet gaan doen. Greeploos is overigens compleet nieuw voor Habemat. OP advies van Muller zijn voor de Nederlandse markt verschillende nieuwe uitvoeringen (kunststof, hoogglans, lak, massief) en kleuren ontwikkeld, waaronder cappuccino, bruintinten, aardekleuren en ivoor. Bijzonder is een uitvoering met een speciale kantafwerking waardoor de frontbekleding op glas lijkt.

 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2006 - september | Pagina(s) 54,55
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google