Minder winkels en andere strategie Het coronavirus heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. In de vorige edities noemden we hiervan al een aantal factoren. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnel... Lees verder ... |
De woning wordt steeds belangrijker ‘Thuis blijven’ leidt tot omzetgroei wonen De omzetstijging in de woonbranche is in het tweede kwartaal van dit jaar opvallend hoog, zo laat brancheorganisatie INretail weten, op basis van haar omzetmonitor. Voor de consument wordt -juist dit jaar- ‘thuis’ steeds belangrijker. De maand juni was een top-maand, met een omzetgroei van gemiddeld 27 procent. Lees verder ... |
Maart en april 2020 Eerste cijfers van de crisis worden zichtbaar Wat zijn de eerste gevolgen van de corona crisis voor de woonbranche? Veel cijfers zijn natuurlijk nog niet beschikbaar. Maar we kunnen in ieder geval kijken naar de cijfers van CBS en vanuit Duitsland. De eerste conclusies: het consumentenvertrouwen is ingestort, maar de omzetten van onder meer de bouwmarkten plussen sterk. Lees verder ... |
Volg het laatste nieuws online Dagelijke nieuwsbrief Qumedia Het zijn verwarrende, verontrustende tijden vanwege de coronacrisis die ons land en de wereld inmiddels al weken in zijn greep heeft. Diverse winkels hebben, gedwongen of vrijwillig, hun deuren gesloten. Sommige fabrikanten hebben hun productie geheel of deels stil gelegd. En ondertussen weten we niet hoe lang deze situatie zal duren en welke gevolgen het uiteindelijk zal hebben voor de economie en onze branche. Lees verder ... |
Column Hoe overleeft uw onderneming Covid-19? Hoe is het in de DHZ branche? In Nederland worden diverse veiligheidsmaatregelen genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Winkels mogen volgens het kabinet open blijven, mits voldaan wordt... Lees verder ... |
Positieve cijfers woonbranche 2019 was veel beter dan verwacht De woonbranche maakte afgelopen jaar een prima periode door. De branche als geheel zag in 2019 een omzetstijging van 5,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van INretail. Vooral de segmenten van de meubels en de slaapkamers deden het goed. En de omzet van de keukens bleef ‘gewoon’ doorgroeien. Lees verder ... |
CBS-cijfers consumptiegroei 2019 was goed jaar voor grote aankopen Consumenten in ons land hebben dit jaar stevig geïnvesteerd in duurzame goederen; met name in woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ook de consumptiegroei in het geheel bleef goed op peil. In dit overzicht vergelijken we de bestedingen van september 2019 met die van de voorgaande jaren. Lees verder ... |
Stevige omzetgroei in mei Woonbranche kende goed voorjaar Een groot gedeelte van de woonbranche kan terugkijken op een prima voorjaar. De maanden april en mei lieten een behoorlijke omzetgroei zien ten opzichte van een jaar geleden. Het CBS geeft aan dat in deze maanden de totale non food verkopen met respectievelijk 1,4 procent en 3,5 procent toenam. Maar diverse woonsegmenten kenden een nog ruimere omzetgroei. Lees verder ... |
Vertrouwen en woningbouw De ‘gekte’ is grotendeels voorbij De forse omzetgroei in de woonbranche is voorbij, concludeerden we in de vorige editie. Onze branche wordt al decennialang beïnvloed door twee factoren: het consumentenvertrouwen -en daarmee de koopbereidheid -en de ontwikkelingen op de woningmarkt. We buigen ons in deze editie over deze factoren. Lees verder ... |
Huizenmarkt is bedreiging Keukens zorgen voor plus in wonen De stevige omzetgroei die de woonbranche afgelopen jaren steeds kon melden, is voorbij, zo blijkt uit de INretail Woonmonitor. De keukenbranche noteerde vorig jaar echter wel enkele procenten meer omzet en dat zorgde voor de positieve eindstand voor de woonbranche als geheel. Lees verder ... |