Het familiebedrijf (deel IV)
Het ongekende vermogen: de X-factor van het familiebedrijf Familiebedrijven presteren beter dan andere bedrijven, omdat ze vaak minder formeel worden geleid. Ze laten zich niet in een keurslijf van kwaliteitsnormen, quota en controlelijstjes persen, maar nemen ook beslissingen op basis van ervaring en intuïtie. En dat werkt, zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business, in samenwerking met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. In deze vierde aflevering van onze verhalenreeks over familiebedrijven, bespreken we de zachte kant van het familiebedrijf: het ongekende vermogen. Lees verder ... |
Een giftige cocktail Een dalende particuliere consumptie vormt samen met andere factoren momenteel voor de retail een giftige cocktail. Factoren zoals de hoge inflatie, zowel kwalitatieve als kwantitatieve personeelstekor... Lees verder ... |
Tegenwind vraagt om stuurmanskunst De economie in ons land draaide tot op heden boven verwachting. En dat is positief. Tegelijkertijd zijn de vooruitzichten minder positief. De inflatie laat de omzetten weliswaar financieel stijgen, ma... Lees verder ... |
Column Natale Zwaar weer op komst De titel van deze column slaat niet op het weerbericht, maar op een minder prettige financiële situatie bij ondernemingen. Op dit moment bereiken mij berichten dat in enkele gevallen betalingen van re... Lees verder ... |
BDO, het familiebedrijf deel III Kansen en struikelblokken bij opvolging in het familiebedrijf Communicatie, communicatie, communicatie. Als er iets is waarmee een bedrijfsopvolging binnen de familie valt of staat, is het dat wel. In de praktijk blijken overnames van het bedrijf binnen de familie nog regelmatig mis te lopen. Oorzaak nummer één: verkeerde verwachtingen, vaak een gevolg van gebrekkige communicatie. Het is ook niet het makkelijkste onderwerp om te bespreken aan de keukentafel. In deze aflevering bespreken we met Machiel Gosschalk en Anne-Marie Nijman van BDO, de kansen én de struikelblokken bij een overname van het familiebedrijf bínnen de familie. Wat komt erbij kijken, waar moet je op letten en wat zijn de grootste valkuilen? Lees verder ... |
Column Natale Valente Veranderingen in het financieringslandschap Nu de oorlog in Oekraïne aanhoudt, de inflatie behoorlijk drukt op de bestedingsruimte van de consumenten en een rentestijging op de kapitaalmarkt duidelijk effect heeft op de hypotheekrente, is het a... Lees verder ... |
Column Natale Het financieren van investeringsuitgaven en de CAPEX In de vorige editie heb ik jullie meegenomen in de werkkapitaal ratio’s. Nu gaan we het hebben over investeringen in bedrijfsmiddelen en de wijze waarop geldverstrekkers kijken naar de haalbaarheid va... Lees verder ... |
Column Olaf Personeelstekort, ondernemerschap en educatie Personeel wordt voor retailers steeds belangrijker, niet alleen voor de verkoop aan klanten maar ook voor de ondersteuning van de retailoperatie. Het personeelstekort loopt momenteel echter steeds ver... Lees verder ... |
(Deel 2) Het familiebedrijf: het bedrijf verkopen aan derden
“Help, we hebben geen opvolger” In een reeks artikelen nemen wij de lezer mee in de ins en outs van familiebedrijven, waarbij we in elke aflevering dieper ingaan op een specifiek thema. In de eerste aflevering las u een introductie over het familiebedrijf; wanneer ben je eigenlijk een familiebedrijf? Volgens de definitie die bij BDO wordt gehanteerd, wanneer er op beslissingsniveau meer dan één familielid actief is in een bedrijf, of wanneer er sprake is van opvolging op de loonlijst, bijvoorbeeld wanneer er kinderen werkzaam zijn in het bedrijf die nog geen beslissingsbevoegdheid hebben, maar waarvan het wel de bedoeling is dat zij in de toekomst het bedrijf overnemen. Lees verder ... |
Column Olaf Zwijnenburg Commercie via smartphones groeit Uit Zweeds onderzoek blijkt dat desktops en laptops voor de consument niet meer de populairste devices zijn om online aankopen mee te doen. De smartphone wordt bij online winkelen steeds populairder. ... Lees verder ... |