Omzetgroei non-food winkels De retailzomer begint zonnig De zomer begon in de maanden mei en juni voor de non-food retail redelijk zonnig. De omzet van de non-food winkels groeide, Dat geldt ook voor de winkels in meubels, woninginrichting, doe-het-zelf artikelen en keukens. Het consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen namen toe. Maar INretail maakte wel enkele duidelijke kanttekeningen hierbij. Lees verder ... |
Bol.com groeit bijna 70 procent Webwinkel bol.com zag haar verkopen in het vierde kwartaal van 2020 met 69,9 procent stijgen. In het derde kwartaal kwam er al 45,6 procent bij. Sinds de corona-uitbraak en de lockdown zijn veel consu... Lees verder ... |
Corona-pandemie en ver-thuizing Het jaar 2020 toont grillige cijfers De corona-pandemie, een gedeeltelijke lockdown en het vaker (gedwongen) thuis verblijven, zorgden dit jaar voor grillige cijfers op gebied van het BBP, de (tegenvallende) totale consumentenbestedingen en de (opvallend positieve) bestedingen aan woninginrichting. We zetten de cijfers van het CBS over de eerste drie kwartalen op een rijtje. Lees verder ... |
Minder winkels en andere strategie Het coronavirus heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. In de vorige edities noemden we hiervan al een aantal factoren. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnel... Lees verder ... |
CBS-cijfers consumptiegroei 2019 was goed jaar voor grote aankopen Consumenten in ons land hebben dit jaar stevig geïnvesteerd in duurzame goederen; met name in woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ook de consumptiegroei in het geheel bleef goed op peil. In dit overzicht vergelijken we de bestedingen van september 2019 met die van de voorgaande jaren. Lees verder ... |
Stevige omzetgroei in mei Woonbranche kende goed voorjaar Een groot gedeelte van de woonbranche kan terugkijken op een prima voorjaar. De maanden april en mei lieten een behoorlijke omzetgroei zien ten opzichte van een jaar geleden. Het CBS geeft aan dat in deze maanden de totale non food verkopen met respectievelijk 1,4 procent en 3,5 procent toenam. Maar diverse woonsegmenten kenden een nog ruimere omzetgroei. Lees verder ... |
Huizenmarkt is bedreiging Keukens zorgen voor plus in wonen De stevige omzetgroei die de woonbranche afgelopen jaren steeds kon melden, is voorbij, zo blijkt uit de INretail Woonmonitor. De keukenbranche noteerde vorig jaar echter wel enkele procenten meer omzet en dat zorgde voor de positieve eindstand voor de woonbranche als geheel. Lees verder ... |
CBS-cijfers van dit najaar Oververhitting van de markt neemt af Mede door de lockdown en de nadruk op thuiswerken, met daarbij extra bestedingen aan woninginrichting omdat geld voor vakanties etc. beschikbaar kwam, groeiden de uitgaven binnen diverse segmenten van de woonbranche sterk. Aan deze oververhitting lijkt langzaamaan een einde te komen, wanneer we de cijfers van het CBS bestuderen. Lees verder ... |
Lichte groei non food Kengetallen laten wisselende stemmingen zien Na een jaar met corona-maatregelen laten de economische kengetallen wisselende stemmingen zien. De winkels in dhz, die vorig jaar goede cijfers lieten zien, krijgen nu te maken met de gevolgen van de lock down. Tegelijkertijd zien we positieve signalen vanuit het producentenvertrouwen en de koopbereidheid van de consument. Lees verder ... |
Lente! Wat fijn, de zon is weer volop aanwezig en de temperaturen klimmen. We gaan naar buiten en alles krijgt weer kleur. Hier worden we vrolijk van. Van de lockdown met haar beperkende maatregelen en bijb... Lees verder ... |
Column Natale Fysieke winkels in transitie ‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeréé.’ Wie kent deze SRV reclame nog? SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen en was een samenwerking van melkhandelaren die de rijdende winkel i... Lees verder ... |
Branchecijfers over 2020 Weinig vertrouwen, maar veel ver-thuizing In de afgelopen weken druppelden recente cijfers over het corona-jaar 2020 binnen uit binnen- en buitenland. Minder faillissementen, een laag consumentenvertrouwen en meer thuiswerken; met als gevolg meer ver-thuizing. Cijfers vanuit Duitsland geven aan, dat ook daar de meubel- en keukenbranches vanaf de zomermaanden in omzet groeiden. Lees verder ... |
Column Natale Maak ambassadeurs van je klanten Wat een bijzonder jaar is 2020 toch gebleken. We zijn overvallen door de impact van corona. Opeens werkten we thuis. Hadden we de kinderen om ons heen die digitaal onderwijs moesten volgen. Pakketbezo... Lees verder ... |
Gaat circulariteit samen met consumentenvertrouwen?
Het CBS publiceert dat het consumentenvertrouwen nauwelijks is veranderd in september. De koopbereidheid is gelijk gebleven. Consumenten waren minder negatief over de financiële situatie in de komend... Lees verder ... |
De woning wordt steeds belangrijker ‘Thuis blijven’ leidt tot omzetgroei wonen De omzetstijging in de woonbranche is in het tweede kwartaal van dit jaar opvallend hoog, zo laat brancheorganisatie INretail weten, op basis van haar omzetmonitor. Voor de consument wordt -juist dit jaar- ‘thuis’ steeds belangrijker. De maand juni was een top-maand, met een omzetgroei van gemiddeld 27 procent. Lees verder ... |
Sterke groei internetverkopen De internet-omzet van de detailhandel heeft in de afgelopen maanden een sterke groei doorgemaakt. De omzet was in het tweede kwartaal van 2020 namelijk 54,8 procent hoger dan een jaar eerder, zo blij... Lees verder ... |
Maart en april 2020 Eerste cijfers van de crisis worden zichtbaar Wat zijn de eerste gevolgen van de corona crisis voor de woonbranche? Veel cijfers zijn natuurlijk nog niet beschikbaar. Maar we kunnen in ieder geval kijken naar de cijfers van CBS en vanuit Duitsland. De eerste conclusies: het consumentenvertrouwen is ingestort, maar de omzetten van onder meer de bouwmarkten plussen sterk. Lees verder ... |