Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Designkeukens met transparante prijzen
 
Leendert Oomen van Interkeukens
Al vanaf 2016 liep hij met het idee in zijn hoofd: designkeukens voor betaalbare prijzen. Oftewel, de voordeligste keukenspeciaalzaak. In 2023 greep hij zijn moment en opende Leendert Oomen de eerste vestiging van Interkeukens in Schoonhoven. Dit jaar volgt mogelijk al vestiging nummer twee. KIM• nam een kijkje in de kersverse showroom van de jonge ondernemer.
 
Keuzevrijheid en transparantie. Het zijn de twee kernwoorden die de filosofie van Interkeukens weergeven. “Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe keuken, zijn afhankelijk van de adviseur die ze treffen. Wat kost dit kastje? Wat kan wel, of niet? Hoe goed kun je onderhandelen? Met Interkeukens wil ik consumenten volledige keuzevrijheid geven, door ze zelfstandig en op hun eigen tijd en tempo hun keuken te laten samenstellen. Mensen kunnen thuis, via de website, zelf tekenen en rekenen. En wie daar toch wat ondersteuning bij wil, kan dat ook hier doen. Maar altijd met vaste prijzen, volledig transparant. Geen extraatjes of kortingen, maar superduidelijk en eerlijk, zodat je precies weet wat je krijgt voor welke prijs. De consument is bij Interkeukens zijn eigen adviseur.”

Verwachtingen managen
Hij heeft een achtergrond ‘in de keukens’. Zo begon Oomen ooit bij Superkeukens, werkte hij bij Grando en bij van Wanrooij Warenhuys. Vervolgens maakte hij een uitstapje buiten de keukenwereld. Het idee voor zijn eigen keukenbedrijf bleef echter altijd in zijn achterhoofd. “Toen de markt dit jaar wat minder werd, dacht ik: dit is het moment”, aldus de ondernemer. En dat moment pakte hij, toen zich een geschikte locatie voor de eerste Interkeukens-vestiging voordeed in Schoonhoven. De showroom toont diverse fraaie Nolte keukenopstellingen, verdeeld over twee verdiepingen. Achterin op de begane grond vindt de consument de wat luxere werkbladen, aan de rechterwand de ‘computerschermen’ waar je je eigen keuken kunt samenstellen. Een kastje meer of minder, wel of geen bovenkasten, materiaalsoorten, kleurkeuzes…. Via de online catalogus kiest de consument zelf precies wat hij wil. Thuis, of in de showroom in Schoonhoven, waar alles ‘in het echt’ bekeken en gevoeld kan worden. Tijdens het samenstellen is constant helder zichtbaar wat iets kost, zonder addertjes onder het gras of extra kosten achteraf. Staffelkortingen worden automatisch berekend, ook hier zonder verrassingen, om een consequente prijsstelling te waarborgen. Ongeacht je onderhandelskills, bij Interkeukens betaalt iedereen hetzelfde voor eenzelfde keuken. “In een meubelzaak staan ook de prijskaartjes naast de bank of eettafel, zo wil ik dat hier ook. Onderhandelen heb ik als keukenadviseur zelf ook jarenlang gedaan en dat irriteerde me elke keer. Er bestaan wel concepten met zichtbare prijzen, maar toch kom je als klant onderaan de streep steeds ergens anders op uit. Koop je exact dezelfde keuken als je buurman, maar betaal je een andere prijs. Hoe kan dat nou?” Hij noemt Ikea als voorbeeld voor zijn concept. “Als je bij Ikea komt, betaal je letterlijk wat er op je bon staat. Niemand gaat daar om korting vragen. ‘Ja maar Leendert, mensen willen korting’, krijg ik soms te horen. Maar daar ben ik het niet mee eens. Het heeft alles te maken met verwachtingen. Iemand die gaat kopen bij Ikea, heeft die verwachting niet, maar bij een keukenzaak wel. Dat wilde ik anders doen. Duidelijk zijn wat mensen kunnen verwachten en heel helder laten zien wat je krijgt voor welk bedrag.”

Uitrollen
Het idee voor zijn keukenconcept, speelde zogezegd al jaren in zijn hoofd. Ontstaan door de irritaties over onduidelijke prijzen en het onderhandelen, waardoor hij zijn vak steeds minder leuk ging vinden. “Het ging vooral om deals maken, ik kon me daar niet meer in vinden, waardoor ik andere dingen ben gaan doen. Maar ik miste het werk wel. Ik vind keukens hartstikke leuk, alleen niet de manier waarop ik mijn vak moest uitoefenen. Ik denk dat er meer collega’s in de branche zijn die het liever anders zouden zien. Ik doe het nu op mijn eigen manier. De ambitie om van Interkeukens een keten te maken en het concept verder uit te rollen, meerdere vestigingen te openen, is er zeker. Maar eerst focus op Schoonhoven, kijken of mijn idee inderdaad aanslaat en of de verwachtingen uitkomen.”

Modernisering
“Ik ben nu 34, een nieuwe generatie. Je ziet dat papa en mama zaken niet altijd worden overgenomen door kinderen. Misschien biedt mijn manier, een wat modernere werkwijze, meer toekomst. Ik denk dat de consument ook toe is aan iets anders. Natuurlijk had ik ook een standaardkeukenzaak kunnen openen, maar waarom, daar zijn er al zoveel van. Er zijn heel veel mooie speciaalzaken in ons land, dat is zeker het ding niet. Maar tegen de nieuwe generatie zou ik willen zeggen: het is tijd om te starten met innoveren, nieuwe stappen te maken. Ik hoop met Interkeukens bij te dragen aan de modernisering van de branche. Volgens mij zijn de keukenconsumenten daar aan toe.
We moeten naar onze klanten luisteren.”

Bijkomend voordeel van zijn concept, zo geeft Oomen aan, is dat er minder personeel nodig is. “Doordat mensen zelf het voorbereidende werk thuis al doen. Daarnaast heb ik geen A-locatie nodig, zit ik in een minder prijzig pand. Ik hoef niet op straat gevonden te worden, mensen komen gericht naar Interkeukens toe; mijn vindbaarheid moet vooral online zijn.” Hij combineert het beste van twee wereld, aldus Oomen: het gemak van de IKEA-methode – zelf kiezen, duidelijke en transparantie prijzen - met de uitstraling en de expertise van een keukenspeciaalzaak. “En laten we Ikea niet onderschatten hè, ik begrijp dat ze zo’n 30.000 keukens per jaar doen.”

Goede leerschool
Wanneer ik Leendert bezoek in de Interkeukens-showroom, is het week drie na opening. “We hebben al aardig wat mensen ontvangen hier, en inmiddels ook al tien keukens verkocht”, vertelt hij. Nog niet via de website overigens, daarvoor kwamen deze eerste klanten eigenlijk te vroeg. “De huisstijl staat, de showroom is geopend, maar de puntjes op de i voor de website worden nog gedaan. In februari moet alles compleet staan en kunnen klanten ook vanuit huis hun complete keuken samenstellen.” Het publiek in Schoonhoven biedt hem optimale feedback. “Rotterdam ligt om de hoek, van die klanten ga ik wel horen wat ze ervan vinden. Wat dat betreft heb ik hier een goede leerschool.”
Vanuit de branche wordt zijn idee met enige scepsis gevolgd. “De reacties zijn enthousiast, maar ook voorzichtig: ‘waarom veranderen, het werkt toch zoals het nu gaat’, hoor ik wel. Maar ook: ‘jij pakt het anders aan, je maakt het ook visueel. Het is meer dan vanaf een scherm kopen.’ En dat is zeker het geval. Mijn concept moet simpel werken en eenvoudig te bedienen zijn. Als het te moeilijk is, haken consumenten af. Daar ben ik me heel bewust van.”

Voortrekkersrol
Interkeukens heeft gekozen voor een luxe, design huisstijl en uitstraling. “Dat is ook de bedoeling, we zijn een speciaalzaak”, aldus Oomen. Hij vult aan: “We bedienen niet het hogere segment, maar focussen tot en met het middensegment, daarmee bedien je het grotere deel van de markt. Dat is beetje onze grens. Mensen weten hier exact waar ze aan toe zijn. Ook montage kunnen we verzorgen. We werken met een vaste partner voor transport, inmeten, monteren; Triple G uit Culemborg. Die kan dat straks voor alle vestigingen doen als we zover zijn.”

Oorspronkelijk was zijn ambitie om binnen vijf jaar een tweede, en binnen tien jaar een derde vestiging te openen, maar het lijkt al wat sneller te gaan. “Er zijn concrete plannen om eind 2024 een tweede vestiging te openen in Brabant.” Uiteindelijk hoopt Oomen naar zo’n vier of vijf eigen zaken in Nederland te gaan, eventueel met een samenwerkende ondernemer. “Als je de kaart bekijkt, kun je met zo’n vijf showrooms Nederland redelijk afdekken. Een uurtje max rijden willen mensen wel. Neem wederom de Ikea, daar stappen mensen ook gerust drie kwartier voor in de auto.” De verf in Schoonhoven is nog maar net droog, maar Leendert Oomen bruist van de energie en plannen. “Onbemande vestigingen, waar de consument puur producten en kleuren in het echt kan bekijken. Shop in shop. Er zijn volop mogelijkheden. Experimenten zijn belangrijk en ik vind het hartstikke leuk om daar een voortrekkersrol in te hebben.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2024 - februari | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google