Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Focus op scholing, lobby en positionering
 
100 jaar Romazo
Dit jaar is het exact een eeuw geleden dat branchevereniging Romazo werd opgericht. Honderd jaar oud; is er veel veranderd in die tijd? “E-learning was toen ook al hot”, grapt branchemanager Jeroen de Roos. ZVM• ontmoet hem en Romazo Professional-bestuursleden Eddy Hillebrand (Ambiance Goes, voorzitter van het bestuur) en Stefan Bakker (penningmeester, Jaleco-Havaro) in de onlangs geopende, splinternieuwe en bijzondere fraaie showroom van Ambiance Goes. Gespreksonderwerp: het 100-jarig jubileum, maar vooral: wat zijn de plannen voor de komende tijd?
 
“Romazo was heel lang een ietwat stoffige club, maar er is een duidelijke ontwikkeling doorgemaakt. Voormalig branchemanager Martin Straver heeft in zijn jaren voor Romazo lang gelobbyd om van zonwering een begrip te maken. Dat is heel aardig gelukt”, gaat Eddy Hillebrand van start. “Met de opwarming van vandaag de dag heeft zonwering een heel andere rol gekregen. Het is niet meer enkel een luxe artikel, maar iets wat echt nodig is”, vult Stefan Bakker aan. Zonwering is een essentieel onderdeel van het wonen geworden. Romazo heeft zich tot doel gesteld die boodschap te vertalen naar de consument, hetgeen gebeurt door onder meer de Energie Prestatie Indicator-waaier, de website en foldermateriaal. Eveneens belangrijk is het eerdergenoemde lobbywerk. “Wij zijn ondernemers, we hebben de neiging altijd snel te willen” geeft Hillebrand toe. “De branchevereniging is een andere wereld. Wanneer je bezig bent met lobbyen heb je te maken met heel veel partijen, politieke invloeden, dat gaat niet altijd zo snel als wij ondernemers willen. Dat stroperige is echter iets waar je, of je het nou leuk vindt of niet, mee te maken hebt. Daardoor lijkt het soms misschien alsof Romazo weinig doet, maar achter de schermen gebeurt er ontzettend veel.”

Een serieuze speler
De branchevereniging werd destijds - in 1923 - opgericht voor “een stukje regelgeving, zekerheden naar de klant toe, maar ook vanwege het onder elkaar netwerken. Die dingen staan nog altijd overeind, maar daarnaast is Romazo echt een serieuze speler geworden, mede omdat onze aardbol aan het veranderen is. Martin Straver is destijds al begonnen met het beter op de kaart zetten van zonwering als serieus te nemen partij binnen het totale verhaal, dat is iets wat blijvend belangrijk is voor de branche”, aldus De Roos. Het bestuur van Romazo Professionals mag zich inmiddels weer compleet noemen en bestaat nu uit de eerdergenoemde Eddy Hillebrand en Stefan Bakker en daarnaast uit Cas Hoetelmans van Hogazon, Belinda van Oenen van Zonex Binnen- en Buitenleven en Ronald van Haren van VHL Groep. “Met een voltallig bestuur en een goede portefeuilleverdeling zijn we als branchevereniging klaar voor wat er de komende jaren op de planning staat.”

Waar is Romazo momenteel mee bezig? En hoe ziet de vereniging de toekomst? We lichten de belangrijkste pijlers voor de komende jaren een voor een toe: scholing, lobbywerk en de (her)positionering van Romazo.

Monteursdagen
Om te beginnen: scholing. Heel belangrijk en, zeker in een tijd waarin het gebrek aan medewerkers een aanhoudend probleem is, onvermijdelijk. “Als branchevereniging hebben we gezamenlijk het Romazo Garant Keurmerk, waarmee je als dealer voldoet aan alle wettelijke vereisten plus. Om het jaar doen we audits. Romazo Garant bestaat sinds 2017, dat moet je natuurlijk onderhouden. Dat stelt eisen aan gekwalificeerd personeel, dus vanzelfsprekend is scholing belangrijk. Ondertussen heeft vrijwel iedereen te maken met een personeelstekort. Wat doet Romazo daarin? Dat is drieledig”, trapt Jeroen de Roos af.

Allereerst: de monteursdagen. Romazo heeft een opleidingstraject voor de bestaande monteurs, dat voldoet aan het Romazo Garant Keurmerk. “Scholing is een voortschrijdend verhaal. Huizen veranderen en dus ook de technieken, producten worden breder, groter. Tijdens de Monteursdagen komt van alles aan bod; montagetechnieken, maar ook diverse andere onderwerpen, zoals AED, BHV en gedrag bij klanten thuis. Voorheen hadden we op twee dagen alle niveaus door elkaar, nu zijn de Monteursdagen helder verdeeld: een basis dag, voor de beginnende monteurs, en een dag voor gevorderden, voor de meer ervaren medewerkers. Dat was ook een wens van onze leden, om de opleiding te beperken tot één dag, zodat je als dealer je monteurs niet meerdere dagen kwijt bent.\"

E-learning
Als tweede punt, zo geeft De Roos aan, zijn de twee dikke ordners met tekst en plaatjes aangepast aan deze tijd en omgezet in elf e-learnings. “Die staan onder oZone, het digitale platform voor allerlei opleidingen. Hierin zitten nu elf specifieke zonweringsmodules. De e-learnings zijn bedoeld voor nieuwkomers en ervaren monteurs; ze zijn ook geschikt wanneer iemand een stap wil maken, bijvoorbeeld naar hoofdmonteur. Het voordeel van deze manier van werken is, dat iemand overal en op elk moment een ‘learning’ kan inplannen.

En dan het derde traject binnen het onderwerp scholing. Hoe krijgen we nieuwe zonweringsmonteurs in onze branche? Romazo heeft hierin belangrijke eerste stappen gemaakt. “Er is inmiddels een keuzedeel zonwering ontwikkeld voor MBO 2 niveau. Als eerste wordt dit aangeboden bij het ROC in Den Haag. De praktijklessen worden gegeven bij zonweringsbedrijf in de buurt. Volgend studiejaar (23/24) gaan we van start. Hoe krijg je studenten zover dat ze zich voor dit keuzedeel inschrijven? We zullen jonge mensen moeten enthousiasmeren om te kiezen voor het vak van zonweringsmonteur.” Dat is een uitdaging, erkennen ze alle drie. Maar wel een uitdaging die Romazo graag aangaat. “Onder meer gaan we ons als branche en Romazo profileren op open dagen. Liefst met een paar jonge gasten uit onze branche, die de doelgroep ongetwijfeld meer aanspreken dan wij als ‘oudjes’. Bij deze alvast een oproepje aan de jonge generatie in onze branche: wie wil hierin meedoen?”

Actieve lobby
Tweede focuspunt voor de komende jaren is, voortbordurend op het werk dat in de afgelopen jaren gedaan is, actief lobbyen. “Er zijn nog altijd een aantal doelgroepen die wij als branchevereniging nóg beter kunnen informeren, over NTA 8800, hittestress, oververhitting, isolatie et cetera. De BNA (Bond Nederlandse Architecten) bijvoorbeeld, projectontwikkelaars, Aedes (de branchevereniging voor woningcorporaties). We overwegen bijvoorbeeld een symposium voor die groepen te organiseren, met als doel onze zichtbaarheid en noodzaak nog duidelijker naar voren te brengen. We zullen het enorme belang van zonwering moeten blijven verduidelijken”, aldus De Roos.

Hillebrand: “Waarmee we automatisch bij de vraag komen: hoe positioneren we Romazo? Met wie hebben we allemaal te maken, zowel regionaal als landelijk. Als bestuur hebben we het initiatief genomen om met een marketingdeskundige te praten. Aansluitend gaan we nu in gesprek met de leden om te kijken hoe die positionering handen en voeten krijgt. We willen het net breed ophalen bij de Romazo leden: waar is behoefte aan en hoe gaan we met elkaar de toekomst invullen?” Bakker vult aan: “Aan de hand van de informatie die we daaruit krijgen, komen we met een nieuwe strategie. Op basis van input van de leden dus. Deze stap wordt ingegeven door de veranderingen in de markt. In de afgelopen jaren groeiden de bomen tot in de hemel, niemand had noodzaak en tijd om zich met dergelijke vragen bezig te houden. Nu hebben we te maken met stijgende energieprijzen, inflatie, een gestegen hypotheekrente en vakanties, nu dat weer kan en mag.” “Dat zijn onze vier bedreigingen komende jaren”, geeft ook De Roos aan.

Toekomstvisie
“Er is altijd werk in onze branche, is het niet voor nieuwbouw dan wel in renovatie en bij bestaande woningen. En de noodzaak voor onze producten wordt alleen maar groter. Maar wat kunnen wij doen om ons geluid nog beter te laten horen, dat is de vraag die wij ons als Romazo nu stellen”, geeft Hillebrand aan. “En bij te blijven in alle ontwikkelingen, pro-actief te participeren in alles wat er gaat komen” aldus De Roos ter aanvulling.

Positionering dus. “In november presenteren we de toekomstvisie van Romazo. Dat doen we tijdens een feestelijke ledenvergadering, voorafgaand aan de branchedag, het is immers ons 100 jarig jubileum.” Een groot feest wordt er niet gegeven. De leden hebben aangegeven dat budget liever in te zetten voor de ontwikkeling van de branchevereniging. Daarom is begin november ‘gewoon’ de tweejaarlijkse branchedag zonwering, waarbij iedereen - dus niet alleen Romazo-leden - welkom is. Ongetwijfeld, gezien de 100e verjaardag, met een extra feestelijk tintje, maar bovenal een bijeenkomst voor de branche; een moment om kennis en ervaringen uit te wisselen en ‘gewoon gezellig’ met branchecollega’s bij te praten.

“Ons laatste punt voor de komende tijd: we hebben ons tot doel gesteld meer leden te werven”, merkt Bakker tot slot op. “Romazo heeft nu 150 leden, er is potentieel om dat aantal te verdubbelen. Afgelopen jaar zijn er 17 nieuwe leden bijgekomen, dit jaar staat de teller in mei al op vijf. Als het minder druk wordt, ontstaat er weer meer noodzaak je aan te sluiten.” De Roos sluit af: “Ons verhaal is nu zo goed dat ik merk dat bedrijven makkelijker lid worden. Ondernemers moeten het belang zien. Tijdens de branchedag in november is iedereen welkom, dus ook niet leden, dat is een mooi moment om meer over Romazo te zien en te horen.\"
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - juni | Pagina(s) 16
Categorie: Zonwering, Ventilatie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties