“Markies is functioneel en echt verfraaiing”
 
Ambiance Van der Wal
Dat markiezen nog altijd een gewild product zijn, blijkt al uit het feit dat het niet gemakkelijk was om Martijn de Wild -medewerker Sales en Marketing- te pakken te krijgen. Uiteindelijk en via een creatieve omweg lukt het gelukkig dan tóch om hem te horen vertellen over ‘zijn’ markiezen. Overlopend van enthousiasme en passie bovendien.
 
“Markiezen zijn zeker een product van nu”, klinkt het vrolijk, “en niet alleen bij de typische jaren dertig woningen. Vroeger waren het vooral dat soort huizen en de binnensteden waar ze veel voorkwamen – “Amsterdam hing er vol mee” – maar dat is veranderd. Inmiddels zie je ze ook bij nieuwe, op de jaren dertig geïnspireerde woningen en in de horeca. In Brabant, maar ook in Utrecht en Amsterdam wordt bij kleinere terrassen veelvuldig gebruik gemaakt van markiezen die heel diep kunnen.”

Modern en klassiek
Is er een duidelijk onderscheid tussen consumenten die kiezen voor markiezen en zij die kiezen voor screens? “Het zijn klanten die wat meer te besteden hebben, want markiezen zijn in verhouding wat luxer. Wat ook opvalt is dat particulieren niet meer alleen kiezen voor het klassieke, gestreepte patroon; steeds vaker wordt er gekozen voor effen kleuren, zoals zwart, mooie beigetinten en zelfs groen. Daarnaast wint de rechte volant terrein op de traditionele, geschulpte.”

Aangeklede gevel
“Een markies heeft veel voordelen ten opzichte van screens en uitvalschermen”, gaat De Wild verder, “want het is volledig windstabiel. Door de dichte zijkanten, slaat de wind er niet onder, zoals bij uitvalschermen wel kan gebeuren. Diezelfde dichte zijkanten zorgen ervoor dat zonlicht dus ook daar geweerd wordt en dat er geen direct zonlicht meer binnenkomt. Screens zijn puur functioneel; ze weren zon en daardoor warmte. Hetzelfde geldt voor rolgordijnen aan de binnenzijde van een raam. Markiezen doen dat ook, maar zij zijn ook nog eens een écht verfraaiingsproduct. Ze geven kleur aan de woning en zorgen voor een aangeklede gevel. Het is een heuse eyecatcher.” Op de foto is te zien dat daar geen woord aan gelogen is.

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2023 - juni | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties