Tegels & lijmen in 2011
 
De consument vindt goede kwaliteit, betrouwbaarheid en gebruiksgemak nog altijd de belangrijkste aankoopcriteria bij hecht-, vul- en voegmiddelen. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van researchbureau Qudata.
 
Het lijkt opvallend dat de consument ook in deze tijd van bezuinigen en voorzichtigheid de prijs van ondergeschikt belang vindt bij de keuze van een hecht-, vul- en/of voegmiddelen. Slechts de helft van de ondervraagde consumenten geeft een lage prijs aan als een criterium bij zijn keuze. Bijna alle respondenten noemen echter goede kwaliteit, betrouwbaarheid, makkelijk te verwerken en gebruiksvriendelijk een reden om een bepaald product te kopen.

Kwaliteit
Toch is het een teneur die veel ondernemers herkennen. Juist in deze tijd van economische crisis en een gebrek aan vertrouwen, blijkt de consument waar voor zijn geld te willen. Het product hoeft niet perse goedkoop te zijn, als het maar goed en betrouwbaar is. Als hij geld uitgeeft, dan wil zij of hij kwaliteit. Dat geldt voor veel dure producten, maar ook voor kleinere aankopen als hecht-, vul- en voegmiddelen.
Ook gebruiksgemak van het product scoort hoog, zo blijkt uit het onderzoek onder ruim 500 consumenten. Dat past in de verwachting dat een deel van de ondernemers in de dhz-branche van de toekomst heeft. Ongeveer een kwart van de ondervraagde ondernemers uit die branche denkt namelijk dat de ontwikkeling van allerlei kant-en-klare hecht- vul- en voegmiddelen een vlucht gaat nemen. Volgens 16 procent van hen was dit zelfs in 2010 al het geval. De ontwikkeling van producten op basis van polymeren is volgens hen over z'n hoogtepunt heen (daalt van 23 naar 12 procent), datzelfde geldt voor snellijmen (van 15 naar 11 procent). Een nieuwe trend zijn volgens de dhz-ondernemers de verschillende ‘complete systemen’, waarbij de verschillende hecht-, vul- en voegmiddelen optimaal op elkaar zijn afgestemd voor specifieke (renovatie)projecten.

(in kader:)
Welke aspecten/eigenschappen vindt u belangrijk bij het aanschaffen van hecht-, vul- en voegmiddelen?

goede kwaliteit 95 %
betrouwbaarheid 94 %
makkelijk te verwerken/eenvoudig in gebruik 94 %
functioneel (gebruiksvriendelijk) 93 %
duidelijke informatie op de verpakking 86 %
prijs-kwaliteitverhouding 83 %
milieuvriendelijk/duurzaam 51 %
discount (lage prijs) 50 %
verpakking (gewicht & inhoud) 39 %
service 38 %
innovatief 31 %
bekendheid merk 26 %
onderscheidend 24 %
traditioneel 23 %

Bron: Consumentenonderzoek Qudata, 2011

(in kader:)
Tegel- en lijmenmarkt in 2011

• Koninklijke Mosa investeert in duurzame tegelproducten en ontvangt een ‘Zilver cradle-to-cradle’ certificering hiervoor
• De Bouwbeurs 2011 in de Jaarbeurs te Utrecht, telde diverse deelnemers uit de tegelbranche; vooral de leveranciers van tegellijmen, van Schönox tot Eurocol en van Coba tot Mapei, waren met noviteiten aanwezig
• Intercodam heropent haar pand aan de Amstel te Amsterdam
• Rijvo Tegelhandel opent een nieuwe vestiging in Haarlem
• Schönox opent een scholingscentrum in Alblasserdam
• Mapei voegt de productgroep bouwchemische producten aan haar assortiment toe
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2011 - november | Pagina(s) 52,53,55
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken