'Vbs-er moet keuzes maken'
 
Sigma Select Shop typeert consument
Keuzes maken... dat was de rode draad van het Sigma Select Shop Event, dat op 27 maart werd gehouden op het mediacomplex in Hilversum. Circa 120 vbs-ers waren daarbij aanwezig, die bij elkaar kregen te horen dat ondernemers die willen slagen hun lokale markt in beeld moeten hebben. Ze moeten daarbij het gekozen klantsegment een op maat gesneden concept bieden.
 
Sigma heeft na studie de samenleving opgedeeld in zes verschillende types verfconsumenten. Raymond Mas, marketing manager A-merken dhz, gaf de toelichting daaromtrent:

1. De trendgevoelige consument: goed voor 31 procent van de markt (in geld gemeten).
Dit type klant is sterk gericht op de laatste mode. Is uit op de trendkleuren als rood, oranje en paars en toont behoefte om elke twee jaar het interieur aan te passen. Heeft in ieder geval ook een interieur waarin kleur een belangrijke rol speelt. Komt niet zelden naar de winkel met eigen tijdschriftknipsels. Dit type consument gaat voor merken als Histor en Boonstoppel en staat open voor nieuwe innovaties als 3D of Shades.
Autotype: Mini Cooper.

2. De creatieve consument: goed voor 23 procent van de markt.
Het type 'oude hippie'. Is vooral op zoek naar zelfexpressie. Gaat voor het mooie resultaat en is niet vies van experimenteren. Gebruikt graag kleur. De creatieve consument staat open voor de merken Histor, Boonstoppel, maar ook voor Sigma Coatings. Vult de gekozen tinten verf bijvoorbeeld aan met sjablonen.
Autotype: Smart.

3. De onzekere consument: goed voor 16 procent van de markt.
Dit type klant weet het zelf niet zo goed. Is meer reactief, meer een volger dan toonaangevend. Ziet verven vooral als een klus, waarbij hij graag hulp inroept van een specialist. Sigma, Histor en Rambo zijn de merken die bij dit type consument passen.
Autotype: VW Golf.

4. De conservatieve consument: 4 procent van de markt.
Is vooral uit op duurzaamheid. Verven ziet deze consument vooral als een móet-klus. Is niet echt zijn favoriete hobby. Let niet op de mode, maar wil eens in de zeven of acht jaar zijn huis grondig aanpakken. Merken als Sigma en Rambo spreken dit type consument aan.
Autotype: Volvo.

5. De prijs-kwaliteitsgerichte consument: 15 procent van de markt.
Het woord zegt het al: dit type klant wenst een behoorlijke kwaliteit tegen een behoorlijke prijs. Is niet echt merktrouw, koopt vaak huismerken en is actiegevoelig. A-merken kopen ze eigenlijk alleen als deze in de aanbieding zijn of als er een bijzondere actie is.

6. De laagste prijs-consument: 11 procent van de markt.
De familieman, gaat voor de laagste prijs, doet zijn aankopen bij gemaksformules als Zeeman of Aldi. Ze laten zich niet leiden door argumenten als laatste mode, kwaliteit of kleur.

Op basis van deze indeling, concludeert Mas, kan de vbs-zaak beoordelen welk type klant bij hem in de buurt woont. Op het platteland is dat nu eenmaal anders dan in de schilderswijk van Den Haag of in de buurt van Aerdenhout. In ieder geval is ook te constateren dat de eerste drie groepen openstaan voor A-merken, voor trends, kwaliteit en advies. En bij die groepen valt de meeste winst en de meeste omzet te halen.
Ook Martin Delsen, commercial manager DHZ, borduurde verder op dat verhaal. De speciaalzaak moet kiezen, vindt hij. Als ondernemer, vindt hij, sta je steeds weer voor de vraag: 'Welke consument wil ik aanspreken?'. 'Sigma Coatings is ervan overtuigd dat de winkel van de toekomst de winkel is die durft te kiezen. Ga je voor verf alleen, of voer je een breder assortiment bijvoorbeeld? Heb je capabele verkopers die alles weten van verf of gaat je betrokkenheid bij de klant nog verder en heb je ook schilders of interieuradviseurs in dienst? Voer je A-merken of ook private labels?'

Stickerformule
Sigma Coatings haalde alles van stal om de happening tot een succes te maken. Behalve specialisten uit eigen gelederen waren daartoe ook retailspecialisten van andere organisaties uitgenodigd om hun toekomstvoorspellingen toe te lichten. Nieuwe en revolutionair frappante gezichtspunten leverden dat niet direct op, hoewel de middag in Hilversum beslist nuttig was om de Sigma Select Shop-houders weer met vol enthousiasme huiswaarts te laten keren.
Ook kregen zij een belofte mee. Want vanuit de goedgevulde zaal klonk de kritiek dat de Select Shop an sich te weinig ondersteuning krijgt. Er werd zelfs gesproken over stickerformule. Oftewel: de formule zou alleen bestaan bij de gratie van een sticker op de etalageruit dat daarachter een Select Shop bevindt. Echt een surplus aan onderscheid is er eigenlijk niet. Dat gaat veranderen, meldden de Sigma-mensen, er zal op korte termijn meer gebeuren met bijvoorbeeld de informatiepanelen in de winkel zelf en met de invulling van het concept. Dat is overigens niet het enige dat bij Sigma gaat veranderen. Ook de bedrijfsnaam zal vanaf 1 juni aanstaande anders luiden, namelijk Sigma Kalon Deco Nederland.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google