Ten Things about RFID
 
De definitieve doorbraak van de chip
Pas volgend jaar komt de definitieve doorbraak, maar ook al dit jaar is de RFID-technologie goed voor een wereldwijde investering van miljoenen. Volgens het Amerikaanse analistenbureau Gartner werd er vorig jaar 504 miljoen dollar uitgegeven aan RFID, terwijl die investering dit jaar waarschijnlijk gaat doorgroeien naar 751 miljoen. Het wordt pas een échte miljardenhandel in 2010 als de omzet oploopt tot drie miljard dollar. Kortom, de hoogste tijd om tien vragen te beantwoorden.
 
1. Wat is dat nu eigenlijk RFID?
De afkorting staat voor Radio Frequency Identification, wat in goed Nederlands vertaald betekent identificatie door middel van radiosignalen. Dat klinkt buitengewoon hightech, maar in feite was de techniek al bekend in de Tweede Wereldoorlog. Het Engelse leger maakte gebruik van RFID om de eigen vliegtuigen te onderscheiden van de vijand. Nu komen we de techniek vaker tegen in het dagelijkse leven. Zo zijn er pasjes met RFID-technieken waarmee personeel slagbomen of deuren van hun bedrijf kunnen openen.

2. Hoe werkt RFID?
Er zijn sowieso twee elementen voor nodig: een tag en een reader. De tag bestaat uit een kleine chip met zender (zie afbeelding). De reader ontvangt signalen die de tag uitzendt. Bovendien bestaan er twee soorten tags. Zo bestaan er passieve tags die het elektromagnetische veld van de reader gebruiken om een signaal tot stand te brengen. Een ontvangst over meer dan drie meter is niet mogelijk. Wel is dit bijvoorbeeld een oplossing om winkeldiefstal tegen te gaan. Actieve tags hebben een eigen batterij om te ontvangen en te zenden. Dit signaal is sterker en kan worden afgelezen tot een afstand van 100 meter tot wel een paar kilometer.

3. We hebben de barcode toch al?
Jawel, maar een RFID-chip kent een volstrekt unieke code. Een barcode is op bijvoorbeeld elke zak cement hetzelfde. Bovendien kan een chip veel meer informatie bevatten, pakweg 16 A4-tjes tekst. En chips zijn op afstand leesbaar. Zo kan een pallet vol producten in één keer worden afgelezen. Het is dus theoretisch mogelijk, wanneer álle producten over een chip beschikken, om een winkelwagentje vol aankopen zonder afrekenen langs de kassa te sturen. Een reader leest dan de chips, de klant krijgt vervolgens een rekening thuisgestuurd. De Duitse retailorganisatie Metro Group, de voormalige moeder van de dhz-keten Praktiker, experimenteert hier al mee in zijn Future Store nabij Düsseldorf.
Verder is het ook mogelijk de prijs van een product afhankelijk te maken van de omgeving. Zo is een blikje cola hoger te prijzen naarmate de buitentemperatuur stijgt.

4. Weet ik altijd waar mijn goederen zijn?
Nee, dat niet. Producten kunnen wel geïdentificeerd worden met een reader, maar niet gelokaliseerd. Wat wel kan: bij elke deur een reader plaatsen, tot en met het punt van verkoop. Zo kan een afzonderlijk artikel altijd worden gevonden.

5. Wanneer gaat RFID definitief doorbreken?
Na veel scepsis (ook in de pers) lijkt het erop dat 2006 een belangrijk jaar wordt voor RFID. 'De oplevering van de EPCglobal Gen2 standaard, de veelbelovende resultaten van pilots bij onder andere Wal*Mart, METRO en Marks & Spencer, alsmede ophanden zijnde implementaties als de OV-chipkaart, het biometrisch paspoort en de tickets van het WK voetbal, brengen de ontwikkeling van RFID in een stroomversnelling', aldus RFID Platform Nederland.

6. Nog leuke voorbeelden?
Absoluut. RFID wordt nu vooral ingezet door supermarktketens, die hun vrachtwagens, rolcontainers en kratten hebben voorzien van RFID. Zo maken ze minder fouten en is er sprake van een efficiëntere inventarisatie van de goederen. Eén van de meest opvallende toepassingen is die van de Baja VIP-chip van de Baja Beach Club in Rotterdam. VIP-bezoekers kunnen onderhuids een chip laten plaatsen, waarna de rekening van de drankjes wordt afgeschreven van het saldo op de chip.
Verder is de RFID-chip ideaal voor het verhuur van gereedschap. De chip kan exact de verhuur- of onderhoudsperiodes registreren.

7. Is RFID altijd interessant?
De ontwikkelingen zijn zeker de moeite waard om in de gaten te houden. Een Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat het aflezen van een barcode 5 dollarcent kost. Deze handeling is bij toepassing van RFID niet meer nodig. Bovendien zijn er tal van andere belangrijke voordelen. Producten zijn sneller te traceren, gebruikers hebben een betere kijk op hun voorraadbeheer, het onderhoud van producten is beter in kaart te brengen, enzovoort.

8. Wat moet ik op letten?
De techniek is nog relatief jong. Waarschijnlijk is die binnen nu en drie jaar flink veranderd. De apparatuur die u nu koopt, is straks misschien niet meer toepasbaar. Misschien is het handig om te gaan praten met supermarktorganisaties. Zij kunnen precies vertellen tegen welke problemen ze aanliepen bij de introductie ervan.

9. Wat is het laatste nieuws?
Dat is nog kakelvers. Wetenschappers van de Vrije Universiteit zijn er recent in geslaagd om een virus te maken voor de RFID-chip. Toch is het de vraag of we daar bang voor moeten zijn. Elke chip die data kan bevatten, kan ook een virus bevatten. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit virus in staat is om van verpakking tot verpakking te springen. Bovendien is het vroeg genoeg om tegenmaatregelen te treffen.

10. Hoe kan ik me op de hoogte houden?
Internet is een belangrijke informatiebron. Belangrijke sites zijn: www.rfidnederland.nl en www.rfid.startkabel.nl. Ook bedrijven als Capgemini (zie www.nl.capgemini.com) bieden een schat aan informatie.






Veilig
Onlangs zijn wetenschappers van de Vrije Universiteit in Amsterdam erin geslaagd de RFID-chips te infecteren met een virus. Volgens de onderzoekers is er niet voldoende nagedacht over de veiligheid van de chip. Door de chip te infecteren en dat vervolgens wereldkundig te maken hebben de wetenschappers geprobeerd 'de fabrikanten en retail wakker te schudden'. Daar wordt overigens meteen aan toegevoegd dat het gevaar goed in te dammen is door voldoende veiligheidscontroles in te bouwen.

 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2006 - maart | Pagina(s) 24,25
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken