Zo zou onze branche eruit kunnen zien over 10 jaar
 
Een blik in de toekomst
Zo aan het begin van een nieuw millennium wordt er veel teruggekeken. We analyseren wat er allemaal is gebeurd en zijn daar vervolgens wel of niet tevreden over. Weinigen kijken echter eens vooruit. En dat doen we al helemaal niet uit de losse pols. De toekomst voorspellen is koffiedik kijken en dus moet je daar niet altijd te serieus in zijn. De blik vooruit van Vakkrant Karwei is dan ook meer bedoeld als uitdaging aan uw fantasie dan aan een verantwoorde wetenschappelijke analyse. Maar dat betekent niet, dat het onderstaande allemaal fantasie zou hoeven te blijken. Verplaats u dus even tien jaar verder.
 
Distributie
In 2010 wordt onze markt enerzijds gedomineerd door grootschalige bouwmarkten en anderzijds door gespecialiseerde winkels. De bouwmarkten zijn woonwarenhuizen geworden. Het zal niemand verbazen, dat Praxis/Formido die dan nog steeds van Vendex/KBB zijn daarin de boventoon voeren. Beide formules hadden aan het begin van dit millennium de nadruk al gelegd op decoratieve elementen in hun assortiment. Ook Hornbach is tegen die tijd snel gegroeid, omdat ook zij de nadruk legden op het wooncomfort.

De marges op de verkopen zijn inmiddels flink gekelderd. Het winkelaanbod is te groot en de markt verzadigd. Het is een markt geworden van afnemers en niet meer van aanbieders. Bouwmarkten die de basic assortimenten voeren hebben inmiddels stevige concurrentie gekregen van enerzijds buitenlandse ketens en anderszijds virtuele internet-bouwmarkten. Dikwijls is dit hand-in-hand gegaan, omdat het de buitenlandse ketens niet is gelukt om in het overbewinkelde Nederland vestigingsplekken te vinden. De prijzen voor bestaande bouwmarkt-lokaties zijn dan de pan uitgerezen. Via internet kiest de consument voor de voordeligste aanbieding en dankzij e-commerce wordt online besteld en binnen 48 uur afgeleverd.

Ook fabrikanten bieden hun produkten op internet aan. De gekrompen marges in de doehetzelf-branche dwingen hen om alternatieve kanalen te zoeken. Vooral bekende produkten, die weinig toelichting of aanpassing aan de wensen van de consument behoeven blijken succesvol.

De breedpakketzaken hebben zich, zoals Ruud Deuster al in 1999 had voorspeld, ontwikkeld tot klusbedrijven met grote showrooms als thuisbasis. Niet alle klussen zijn zo eenvoudig, dat de consument ze ook zelf wil uitvoeren. Hubo biedt aan om met rijdende winkels/werkplaatsen aan huis te komen en dergelijke klussen te verrichten. Ook sommige bouwmarkt-ketens werken samen met de zogeheten ketens van zzp-ers (zelfstandigen zonder personeel), maar kostenbesparingen hebben hen gedwongen om zich te beperken tot hun core-business: verkopen.

Gespecialiseerde winkels bieden diepe assortimenten van producten uit beperkte asdsortimentsgroepen aan. Beveiligingsspecialisten bieden zowel een compleet assortiment aan, maar zij komen ook aan huis repareren. De professionele ijzerwarenzaken hebben - ondanks hun eerste specialisatie op de beroepsmatige gebruikers - inmiddels weer veel particuliere klanten gekregen. De consument wil steeds vaker met professioneel gereedschap werken. Niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook vanwege het imago. Heb je goed gereedschap van een bekend merk dan versterkt dat je mannelijke imago.

Assortiment
Was doehetzelven in het vorige millennium nog een activiteit die met 'klussen' te maken had, over tien jaar ligt de nadruk op het verfraaien van huis en tuin. Het assortiment zal minder bestaan uit onderdelen en gereedschappen die je in staat stellen om iets te kunnen maken of repareren, maar meer uit kant-en-klare toepassingen. De nadruk zal liggen op gemak. Nieuwe huizen worden zo gebouwd, dat water en electra flexibel in muren, plafonds en vloeren worden ingebouwd. Leveranciers van sanitair zullen bouwpakketten hebben die zo aan deze systemen kunnen worden gekoppeld. Niet meer solderen of lassen. Click-systemen zullen daarvoor in de plaats komen. Een douchecabine wordt kant-en-klaar verkocht en de leidingen geklikt aan het waternet.

Verven en behangen zijn één activiteit geworden. Vloeibare geheugen kristallen kunnen op de muur worden gespoten, onder laagspanningsstroom gezet en vervolgens wordt er een afbelding op geprojecteerd. De kristallen houden deze afbeelding vast en als de stroom wordt uitgeschakeld zijn ze semi-permanent aangebracht. Tot de klant een andere afbeelding wil.

Electrisch gereedschap wordt veelomvattender. Tal van machines kunnen vele klussen tegelijk, omdat alle mogeljke toepassingen inmiddels als zijn uitgevoerd. De levensduur van deze gereedschappen is dusdanig, dat er nog lang geen sprake is van vervangingsvraag. Met laserstralen snijden we materialen en boren we gaten in de muur. Minder lawaai en minder stof. Dat moest wel want de Arbo-regelgeving is in de loop van de jaren steeds strenger geworden.

Handgereedschappen zijn ergonomischer geworden. Eindelijk wordt er niet meer alleen gekeken naar de toepassing, maar ook naar de vorm van het menselijk lichaam.

Door Arnold Jansen
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Zonwering
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken