Internet verkoop
 
Brieven van lezers
Bij deze een reactie op het artikel 'Detailhandel kan zich volop onderscheiden' (Karwei Management 6/2005) waarin wordt ingegaan op het effect van internet op de detailhandel.

Uiteraard is verkoop via internet in opkomst en moet de detailhandel daar rekening mee houden. Gezien de toegevoegde waarde van Hubo verwachten wij geen grote concurrentie vanuit die hoek.
Hubo onderscheidt zich door zich toe te leggen op datgene waar men goed in is; een uitgekiend basisassortiment, met daarnaast een specialisme, bijvoorbeeld schuifwanden of zonwering. De ondernemer levert maatwerk en geeft informatie en advies. Kortom, Hubo levert probleemoplossingen. Aangezien deze aspecten lastig te verkopen zijn via internet zien wij de internethandel nog niet als een geduchte concurrent voor Hubo. Naast deze factoren spelen ook het vertrouwen in de ondernemer en de lokale bekendheid en flexibiliteit van de Hubo-ondernemer een belangrijke rol.
In het artikel wordt aangegeven dat producten op internet goedkoper zijn. Er wordt echter geen rekening gehouden met de kosten van bijvoorbeeld verkeerde zendingen of de kosten die de klant moet betalen voor het bezorgen of verzenden. Bij Hubo worden de goederen veelal gratis aan huis geleverd.
De rol van internet ligt hem met name in het oriënteren op de prijs en het aankopen van uitgeklede referente producten, waarvan men zeker is wat met men krijgt en kan verwachten. Veel dhz-producten wil de klant echter daadwerkelijk zien of voelen en moeten meteen beschikbaar zijn omdat men direct wil klussen. Men is dus niet bereid om te wachten op de producten. Daarnaast wil men persoonlijk advies van een deskundig persoon. Dit zorgt voor een stuk betrouwbaarheid. Internethandel kan nog niet in deze behoeften voorzien.

De traditionele detailhandel heeft er met internet gedeeltelijk een geduchte concurrent bij. Maar zolang de traditionele detailhandel zich blijft onderscheiden en een toegevoegde waarde levert aan de consument, zal het een mooi dhz-jaar worden.

Ruud Deuster, directeur HDB Groep
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2006 - januari | Pagina(s) 11
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google