Doeken maken pakket compleet
 
ESA agent voor Screen Trade International:
Toen Kees Schollen in 2002 met Exclusive Sales Agency begon, was een agentschap in de zonwering nog een nieuw fenomeen. Inmiddels zijn er ook enkele andere agenten in de branche actief. Drie jaar na de oprichting maken we met Kees Schollen de balans op. 'Wij zijn de officiële agent voor zes exclusieve Europese fabrikanten. Het enige dat nog ontbrak waren de doeken, maar met het agentschap voor Screen Trade International is het pakket compleet.'
 
Nadat hij jarenlang commercieel directeur was geweest voor AVZ en Aluminium Donk begon Kees Schollen in 2002 een eigen agentschap in de zonwering. Op dat moment een heel nieuw verschijnsel omdat zonwering door detaillisten normaal gesproken alleen direct of indirect werd ingekocht via de distributeur en niet rechtstreeks bij de fabrikant in het buitenland. Doordat Kees Schollen zich bij zijn vorige werkgevers bezig hield met de export naar het buitenland wist hij precies wat er in Europa op zonweringgebied te koop was. Aan de andere kant constateerde hij op de Nederlandse markt een groeiende behoefte aan exclusievere producten waarmee de detaillist zich kan onderscheiden van de rest.
'Wij zijn inmiddels de officiële agent van zes exclusieve Europese fabrikanten', zegt Kees Schollen van het in Tilburg gevestigde Exclusive Sales Agency. Deze zes fabrikanten zijn ACM (buismotoren), Growe (Alukon rolluiken), Kestelyn (buitenzonwering), Paul Voss (buitenzonwering, profielen en onderdelen), Paramio Trading (Solero parasols) en Sunshield (buitenlamellen). 'Het enige dat nog ontbrak waren de acryldoeken, maar met het nieuwe agentschap voor Screen Trade International is het pakket compleet.'

Groei
ESA levert op dit moment aan zo'n 120 zonweringspecialisten. Niet alleen in Nederland maar ook in België en Luxemburg. Ten opzichte van vorig jaar groeide de totale omzet dit jaar met maar liefst 35 procent. Als we Kees Schollen vragen wat het succes van zijn agentschap is dan zegt hij: 'Het belangrijkste is dat wij een topproduct kunnen leveren tegen een scherpe prijs. Normaal gesproken zit daar een distributeur of groothandel tussen en komt daar een flinke marge bovenop. In tegenstelling tot hen hebben wij bijvoorbeeld geen opslaghal nodig en dus ook geen overheadkosten. Wij kunnen de producten op die manier altijd tegen een scherpe prijs aanbieden. Voor een fabrikant is deze constructie ideaal. Er wordt namelijk puur op provisiebasis gewerkt. Dus alleen wat aan de dealer wordt verkocht wordt afgerekend.'
Kees Schollen is ervan overtuigd dat de groei van zijn bedrijf enerzijds ten koste gaat van marktleiders met doorsnee producten en anderzijds ook van budgetleveranciers. 'De kritische consument kiest tegenwoordig steeds vaker voor luxe en kwaliteit en wil daarvoor best betalen. Dat is nu juist de competentie van ESA.' Daarnaast heeft volgens hem ook zeker de traditionele groothandel in ons land een ader moeten laten. 'Wij zijn toch ook de luis in de pels van de gevestigde groothandel', zegt hij. Op de vraag wat de volgende stap van ESA is nu het bedrijf de zonweringspecialist een totaalpakket kan bieden, heeft Schollen gelijk een antwoord klaar. 'Wij kunnen als het moet ook zonweringfabrikanten adviseren en begeleiden bij hun export naar het buitenland. Want daar ligt nog een hele markt open.'







 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2005 - december | Pagina(s) 15
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google