Woningbouw als aanjager
 
Somfy Nederland brengt zonweringmarkt in kaart:
In vergelijking met het topjaar 2004 krimpt de Nederlandse zonweringbranche in 2005 zo'n vijf tot tien procent. Dit blijkt uit een recente marktanalyse van Somfy Nederland. Gezien de ambitieuze nieuwbouwplannen van minister Dekker is de fabrikant uit Hoofddorp niet bang voor de toekomst. Bovendien groeit de primaire doelgroep van de zonweringbranche, namelijk de 50-plussers.
 
Somfy Nederland maakt in haar marktanalyse, die zich beperkt tot de ontwikkelingen in volume (afzet), een onderscheid tussen ontwikkelingen op de korte en lange termijn. Als we op de lange termijn kijken zien we dat de totale volume in de zonweringbranche in de periode 1996-2005 met zo'n 15 procent is gestegen. Meer dan 50 procent van deze stijging komt blijkt uit het onderzoek voor rekening van de screens. Dit brengt een aantal verschuivingen met zich mee. De afzetgroei van screens gaat ten koste van de verkoop in uitvalschermen. De aandelen van respectievelijke de productgroepen markiezen, knikarmschermen en rolluiken in de markt blijft nagenoeg hetzelfde. Een heel nieuw fenomeen de afgelopen jaren was de opkomst van de serre-zonwering waarvoor inmiddels de belangstelling alweer lijkt af te nemen.
Op korte termijn constateert Somfy Nederland dit jaar een duidelijke terugval in afzet ten opzichte van 2004. Volgens directeur Sven van Witzenburg moeten we daarbij niet uit het oog verliezen dat 2004 een echt recordjaar is geweest. 'Ten opzichte van 2003 is de totale volume in 2005 ongeveer gelijk gebleven', legt hij uit. Opvallend is overigens dat het verval al halverwege 2004 intrad. 'Het eerste semester van 2004 is extreem goed geweest. Het tweede half jaar was duidelijk veel minder en deze tendens heeft zich in de eerste zes maanden van 2005 voortgezet', aldus Van Witzenburg.
Volgens Somfy Nederland is de totale volume in de zonweringmarkt in de eerste zes maanden van dit jaar drastisch teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Vermoedelijk met zo'n 15 tot 20 procent. Gezien het zwakke tweede half jaar van 2004 verwacht het bedrijf uit Hoofddorp toch nog een inhaaleffect waardoor we eind van dit jaar uitkomen op een volumedaling van zo'n vijf tot tien procent. Deze volumedaling is zichtbaar in alle productgroepen met name binnen de productgroep rolluiken.

Woningbouw
Toch is Somfy Nederland allerminst somber als het gaat om de toekomst van de zonweringbranche. De hoop is wat dat betreft gevestigd op de ambitieuze nieuwbouwplannen van minister Dekker van VROM. De fabrikant ziet woningbouw als een aanjager voor de zonweringbranche. Meer woningbouw betekent normaal gesproken een stijging van de verkoop van zonwering. Uit het onderzoek is gebleken dat het merendeel van recent aangeschaft (elektrische) buitenzonwering en rolluiken is aangebracht aan huizen gebouwd na 1990. Verder blijkt dat meer dan 80 procent van de verkochte (elektrische) zonwering en rolluiken bestemd is voor koophuizen. Zonwering en rolluiken worden meestal gekocht binnen vijf jaar na het betrekken van de nieuwe woning.
De afgelopen jaren bleef het aantal nieuw te bouwen woningen ver achter bij de vraag. De overheid wil de productie de komende jaren dan ook flink opvoeren. Doelstelling van minister Dekker is om het woningtekort in 2010 terug te dringen tot 1,5 procent van het totale woningbestand. Hiervoor dienen de komende jaren 445.000 nieuwbouwwoningen gerealiseerd te worden. De overheid stimuleert dit door subsidies te verstrekken en met 20 aangewezen stedelijke regio's (zie figuur 1) in het land afspraken te maken. Tot 2010 zouden er jaarlijks gemiddeld 80.000 nieuwe huizen moeten worden gebouwd. Ook in de tien jaren daarna zullen, als alles volgens plan verloopt, nog eens ruim 800.000 nieuwe woningen worden gerealiseerd.
Ook het feit dat er steeds meer 50-plussers bijkomen speelt volgens Somfy Nederland de zonweringbranche in de kaart. 50-Plussers behoren tot de primaire doelgroep voor wat betreft de aanschaf van (elektrische) zonwering en rolluiken. In deze doelgroep is financiële draagkracht veel minder een issue. Bovendien bezit een relatief hoog percentage ouderen een koopwoning in vergelijking met jongere leeftijdsgroepen.


Figuur 1: Afspraken nieuwbouw 20 regio's

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2005 - december | Pagina(s) 10,11
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken