Direct response versus imago
 
Dilemma voor adverteerders
Het zal u niet verbazen, dat wij allerlei soorten gesprekken voeren met adverteerders. Zo kan het voorkomen, dat iemand een keer adverteert en wanneer wij hem benaderen voor een tweede keer hij zegt: 'Ik heb te weinig response gehad.'
 
Niet voor niets zegt reclame-adviseurs dat de kracht van de reclame in de herhaling zit. Dus klagen over gebrek aan response na één advertentie is niet realistisch. Uw response hangt van tal van factoren af.

Was uw advertentie erop gericht om response te genereren? Met andere woorden hebt u in uw advertentie gezet: 'Bel ons nu om een zeer scherpe aanbieding te krijgen.'? Wij zien die zelden. Is hetgeen u in uw advertentie aanbiedt wel interessant genoeg voor onze lezers? Er zijn vrijwel altijd concurrenten die ook leuke en aantrekkelijke aanbiedingen doen. Hebt u uw hand al in eigen boezem gestoken? Hebt u uw aanbieding wel lang genoeg onder de aandacht gebracht van onze lezers?

Last but not least: hoeveel responses had u eigenlijk verwacht? Niet alle response is business en soms is één telefoontje genoeg voor een jaaromzet. In sommige branches is het voldoende om via tien inkopers 80% van de markt in handen te krijgen. Wat is dus response?

Adverteerders zoeken eerst distributie; hun product moet in zoveel mogelijk winkels komen. Als dat is gelukt dan moeten zij ervoor zorgen dat dat ook zo blijft. Producten blijven alleen in winkels wanneer zij ook verkocht worden.

Om verkoop te stimuleren hebben marketeers de keuze uit een 'push-' of een 'pull-'strategie. Wanneer u kiest voor de 'push-strategie' probeert u de detaillisten te motiveren om zoveel mogelijk van uw producten te verkopen. Kiest u voor de 'pull-strategie' dan probeert u via consumentenmedia zoveel mogelijk consumenten naar uw product te laten vragen.

Het zal u niet verbazen, dat er een wezenlijk ander prijskaartje hangt aan een 'push-' dan wel een 'pull-'strategie hangt. Consumentenmedia zijn aanmerkelijk duurder dan business-to-business media.

Natuurlijk bepalen inkopers in eerste instantie of uw product wel of niet wordt opgenomen in hun assortiment, maar uiteindelijk hebt u de verkopers nodig om ze erin te houden. Een sterk imago helpt daarbij.

En uw vakblad helpt u bij het verkrijgen van een sterk imago. Vraag onze Account Managers hoe wij u daarbij het best kunnen helpen. Ook als u uw budget wilt verspreiden over push en pull, Quorum Uitgevers bv geeft zowel business-to-business als consumentenmedia uit in dezelfde markten.

Neem voor meer informatie contact op met één van onze Account Managers op 0575 - 515 515 of stuur een email naar: sales@qumedia.nl.
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Media, Marketing
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google