Inkrimping tegelmarkt lijkt voorbij
 
Tegelbranche Monitor 2005 van USP Marketing Consultancy:
De inkrimping van de professionele tegelmarkt lijkt in 2005 voorbij. In 2004 was er nog sprake van een daling ten opzichte van 2002, maar voor dit jaar zijn de verwachtingen minder negatief. Dit blijkt uit de Tegelbranche Monitor 2005, het tweejaarlijkse onderzoek dat USP Marketing Consultancy in de professionele tegelbranche heeft uitgevoerd.
 
Voor de Tegelbranche Monitor 2005 zijn in januari van dit jaar 648 telefonische geslaagde enquêtes afgenomen met betrokken partijen. Naast de marktomvang is onder andere gekeken naar de inkoopkanalen van aannemers en tegelzetters. Daarnaast zijn de naambekendheid en imago van zowel de belangrijkste aanbieders van tegels en tegellijmen als de belangrijkste tegelhandelaren onder de loep genomen.
De eerste twee jaar van deze eeuw kende de omvang van de professioneel tegelmarkt een forse daling van gemiddeld 7,3 procent per jaar. In 2002 bedroeg de afzet van de totale professionele tegelbranche 16,7 miljoen vierkante meter. De verwachting toen was dat de markt nog iets verder zou krimpen, in ieder geval werd er geen rekening gehouden met een groei. In het jaar 2004 was er nog sprake van een daling van de omvang van de professionele tegelmarkt ten opzichte van 2002. Dit gold voor zowel de woningbouw als de utiliteitsbouw.
Voor het komende jaar zijn de verwachtingen niet zo negatief. Voor de woningbouw en enkele sectoren binnen de utiliteitsbouw wordt zelfs een lichte tot forse stijging verwacht. Deze prognose is gebaseerd op de cijfers van het EIB en het Ministerie van VROM enerzijds, en de resultaten van structurele metingen -onder andere de Bouwbarometer- van onderzoeksbureau USP anderzijds.

Inkoopkanalen
Uit de inkoopkanalen voor tegels en tegellijmen van aannemers en tegelzetters blijkt dat men naar aantal projecten voornamelijk bij de bouwmaterialenhandel inkoopt. Daar staat tegenover dat het percentage aannemers en tegelzetters dat de belangrijke handelsorganisaties niet kent relatief groot is. Raab Karcher kent verreweg de grootste naambekendheid met een percentage van bijna 30 procent, gevolgd door BouwCenter (18 procent) en Imabo (15 procent). Na de drie bouwmaterialenhandels volgt tegelgrossier Julius van der Werf met 8 procent.
Wordt er vervolgens gekeken naar projectgrootte, dan blijkt dat het volume dat rechtstreeks bij de fabrikant ingekocht wordt fors toeneemt. Dit betekent dat men voor de grotere projecten vaker direct bij de producent inkoopt.

Naambekendheid
Tevens heeft USP Marketing Consultancy gekeken naar de naambekendheid van de belangrijkste aanbieders van tegels en tegellijmen. Mosa kent onder de aannemers de grootste naambekendheid, namelijk 68 procent. Uit een onderzoek van USP drie jaar geleden bleek dit ook het geval, al lag het percentage toen hoger (75 procent). Nummer twee en drie zijn respectievelijk Sphinx (53 procent) en Villeroy & Boch (15 procent). Zij behaalden in 2002 percentages van 71 en 22 procent. Vooral de merknaam Sphinx is behoorlijk in bekendheid gedaald. Alle andere merken komen niet verder dan 3 procent.
De naambekendheid bij de tegellijmen telt dezelfde top-drie als drie jaar geleden. Toen werden echter de aannemers ondervraagd en ditmaal de architecten (de aannemers zijn ook voor deze editie van de Tegelbranche Monitor wel ondervraagd, maar niet in dit artikel opgenomen). Eurocol was in 2002 onder aannemers onbetwist het bekendste tegellijmmerk. Ditmaal blijkt dit ook het geval te zijn onder architecten. Schönox stond in 2002 bij de aannemers op de tweede plaats en Omnicol op de derde plaats. Onder architecten in 2004 is deze positie net omgekeerd: Omnicol neemt bij hen qua (ongeholpen) naambekendheid de tweede plaats in en Schönox de derde plaats. Over het algemeen is het echter niet zo goed gesteld met de naambekendheid van de merken tegellijmen bij deze architecten. De top drie kan (ongeholpen) slechts respectievelijk door 25, 15 en 6 procent genoemd worden.
Met betrekking tot de wijze van oriëntatie kan geconcludeerd worden dat de betrokken marktpartijen, met uitzondering van de aannemer, zich meer oriënteren op tegels dan op tegellijmen. Tevens is er voor zowel de tegels als de tegellijmen een verschuiving waar te nemen in de wijze van oriëntatie. Men oriënteert zich tegenwoordig meer via persoonlijke bronnen.

Imago
Aan de respondenten die een bepaald merk kennen, is gevraagd in welke mate men een beeld heeft van de activiteiten, het assortiment en de organisatie van het merk. Dit merkbeeld is een eerste stap om het imago van een merk te bepalen. Voor wat betreft de tegels scoort Sphinx het beste. In de categorie zeer goed tot goed behaalt de fabrikant uit Maastricht onder de aannemers het hoogste percentage: 27 procent. Daarna volgen Porcelanosa (19 procent), Villeroy & Boch (17 procent) en Mosa (17 procent). Bij de tegellijmen heeft Schönox een zeer goed tot goed merkbeeld (31 procent) bij de architecten. Eurocol staat in dit geval op de tweede plaats met 29 procent en Omnicol volgt met 24 procent.
De tegelzetters hebben het beste beeld van de tegelmerken, gevolgd door de architecten. De aannemers hebben, in tegenstelling tot de andere marktpartijen, een niet zo duidelijk beeld van Mosa. Bij de tegellijmen zijn grote verschillen waar te nemen tussen de diverse marktpartijen als het gaat om het percentage respondenten dat een zeer goed beeld heeft van een bepaald merk tegellijm. Voor de handelsorganisaties geldt dat de respondenten een relatief goed beeld hebben van BouwCenter en Bouwmaat.

(kader aan het einde van het artikel)
Meer informatie over de marktomvang, naambekendheid, imago en andere onderwerpen die in dit onderzoek aan bod zijn gekomen is te lezen in het rapport dat naar aanleiding van dit onderzoek door USP Marketing Consultancy is geschreven. Voor vragen kunt u terecht bij drs. Jan-Paul Schop, telefoon (010) 206 69 00.



USP
USP Marketing Consultancy te Rotterdam voert continu beschrijvend marktonderzoek binnen de bouwwereld uit. Het bedrijf zich heeft gespecialiseerd in het uitvoeren van exclusieve onderzoeken, waaronder veel klantentevredenheids- en imago-onderzoeken. Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u bellen naar telefoonnummer (010) 206 69 00. Ook op de site www.usp-mc.nl kunt u meer informatie over USP en door USP uitgevoerde onderzoeken vinden.

Speciaal katern
In de mei-editie van vakblad STS is er ruim aandacht voor hecht-, voeg- en vulmiddelen. In een speciaal katern komen de grote spelers aan bod, verschijnt er een overzicht van alle leveranciers en belangrijkste productinnovaties. Voor meer informatie over dit katern kunt u contact opnemen met de redactie, telefoon (0575) 515 515.

 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2005 - april | Pagina(s) 36,37.39
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken