'Samen investeren, samen profiteren'
 
Frank Marsman over de voordelen van franchising
Op 1 maart hield Frank Marsman, directeur van Franchise & Marketing Communications, tijdens WindowFashion een interessante lezing over de voordelen en valkuilen van franchising. Een strakke organisatie is gewenst, zei Marsman, want de meeste succesfomules worden steeds harder.
 
Het fenomeen franchising staat in de zonweringbranche eigenlijk nog in de kinderschoenen. Zeker in vergelijking met andere 'ambachtelijke' branches met veel kleinschalige familiebedrijven zoals de tweewielerbranche. Daar maken de ketens inmiddels de dienst uit. In de zonweringbranche is dat vooralsnog niet het geval, maar, zo voorspelde Marsman, een markt kan zich snel ontwikkelen.

Dupliceren van winst
Franchise is het dupliceren van winst, begon Frank Marsman zijn betoog. Het gaat over het maken winst, meer en zekerder winst, omdat je kunt werken met een in de parktijk bewezen systeem met een rendabel exploitatie en een goede formule. Franchising biedt schaalvoordelen, voordelen op het gebied van financiering, naamsbekendheid, marktaandeel, macht en rendement. De noodzakelijk uniformiteit en discipline binnen de formule kan botsen met zelfstandig ondernemerschap, gaf Marsman toe, maar 'je hebt als ondernemer echt nog wel wat te zeggen en te doen'.

Uniformiteit gewenst
Wat heb je nodig om een filiaal te beginnen? 'Aan de basis staan een goed exploitatiemodel, een franchise-overeenkomst, een compleet handboek en een deugdelijk vestigingsplaatsonderzoek. En voldoende financiering natuurlijk', zei Marsman. Belangrijke succesfactoren zijn verder enthousiasme, uniformiteit, vakmanschap en motivatie. Frank Marsman: 'Samenwerken is een kunst, argwaan en jaloezie liggen altijd op de loer. Het is bijvoorbeeld ook helemaal niet handig als er bedrijven tussen zitten die veel grotere zijn als de rest. Dat is niet goed voor de uniformiteit.'

Faalfactoren
Natuurlijk mislukken er ook formules. Dat kan komen door onvoldoende middelen, een slechte communicatie, onvoldoende onderzoek, onvoldoende schaalvoordelen of franchisenemer met te weinig kapitaal. Of gewoon omdat de formule niet deugt.

Soft of hard
Bijna alle grote zonweringfabrikanten gaan er vanuit dat hun klanten 'baas willen blijven in eigen bedrijf'. En ook de meeste detaillisten voelen vooralsnog meer voor 'zachte' dealerconcepten dan voor franchising. Marsman plaatst vraagtekens bij deze ontwikkeling, want 'de trend in Nederland is dat succesvolle franchiseformules juist steeds harder worden; soft franchising werkt niet meer'. Hoe onze branche er over tien jaar uitziet? De toekomst zal het leren.


Zo herken je succesfomules
-Hebben meer dan drie jaar ervaring
-Zijn als pilot getest
-Expanderen gestaag
-Hanteren strakke voorwaarden
-Hebben weinig overhead
-Hebben een gezonde moedermaatschappij
-Vestiging alleen na vestigingsplaatsonderzoek
-Open communicatie
-De brancheontwikkeling is positief
-Hebben een eenvoudige overlegstructuur
-Hebben voldoende schaalvoordelen
-Worden steeds 'harder'

Frank Marsman is directeur van adviesbureau Franchise & Marketing Communications in Nieuwegein, columnist van het vakblad Franchise Plus en één van de oprichters van de Franchise University Nederland, een bundeling van vier topbureaus op het gebied van franchising in Nederland (www.franchise-university.nl)

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2005 - april | Pagina(s) 37
Categorie: Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken