Kunstexpositie brengt knusse sfeer in showroom Crevo
 
Aangename verrassing voor bezoekers
Hoe creëer ik een dusdanige sfeer in mijn showroom dat bezoekers zich meteen thuis voelen? Die vraag bezorgt menig zonweringdealer de nodige hoofdbrekens. Crevo Ramen & Deuren in het Midden-Limburgse Sint Odiliënberg pakte het origineel aan: ter gelegenheid van het eerste bedrijfslustrum vormde de showroom in november het decor van een heuse kunstexpositie. Een knus idee dat navolging verdient.
 
Het onder de rook van Roermond gelegen Sint Odiliënberg geniet vooral bekendheid als de plaats waar schrijfster Connie Palmen opgroeide. Een rustig dorp waar het goed leven is, maar voor het overige weinig in het nieuws. Wil je als zonweringdealer publiek naar je showroom trekken, zul je je dan ook op een of andere manier moeten profileren. Tot die conclusie kwamen ook Bert Vogels en Carmen Cremers. Vijf jaar geleden startte het ondernemersechtpaar een eigen bedrijf in ramen en deuren, met van meet af aan ook binnen- en buitenzonwering van Verano in het assortiment. 'Ons concept kun je omschrijven als 'home improvement' oftewel woningverbetering, en dat in de breedste zin van het woord. We bieden een totaalpakket, inclusief bouw van serres en veranda's, gevelbekleding, dakkapellen, boeiboordbekleding en garagepoorten. Zonwering vormt daarmee een logische combinatie, want een klant die bijvoorbeeld een serre plaatst, wil daar meestal ook meteen rolluiken, jaloezieën, lamellen en/of zonneschermen bij. En als je over 'home improvement' praat, is de link naar kunst ook snel gelegd. Want wie toch net zijn interieur aan het renoveren is, zoekt meestal ook iets leuks voor aan de muur. Het idee van een schilderijenexpositie in de showroom ligt daarom in feite heel erg voor de hand.'

Zondagmiddagwandeling
Tijdens de Open Dagen in het weekend van 12 tot en met 14 november vormde de showroom van Crevo het decor van een expositie van amateurkunstenares Trees Broers uit het Noord-Limburgse Meerlo. 'Dat is niet voor het eerst, want bij de officiële opening van onze showroom in mei van dit jaar hadden we ook al een expositie', zegt Carmen Cremers. 'Aangezien het thema toen ' Reizen om de wereld' was, hadden we onder andere Thaise en Afrikaanse sferen in de showroom gecreëerd. Tijdens de Open Dagen luidde het thema 'Tuinen en reizen' en lag de nadruk meer op winterse sferen. Daarbij hadden we de aankleding van de showroom aangepast aan de kleuren van de schilderijen, met een geheel nieuwe look als resultaat. Dat is ook de insteek van deze exposities: om de showroom telkens een andere sfeer te geven. En er zijn best veel mensen die graag hun zondagmiddagwandeling onderbreken om even de schilderijen te komen bekijken. Daarbij maken ze dan gelijk kennis met ons assortiment ramen, deuren en zonwering. Andersom geldt ook dat bezoekers die voor onze producten komen, aangenaam verrast zijn door de aanwezige kunst. Daarbij houden we het karakter van de expositie bewust laagdrempelig: de schilderijen van de amateurkunstenaars zijn al te koop vanaf 25 euro, dus ook ideaal als Sinterklaas- of kerstcadeau.' Volgens Bert Vogels is de achterliggende gedachte van de exposities vooral dat bezoekers zich bij binnenkomst gelijk op hun gemak voelen. 'Veel showrooms hebben een nogal zakelijk en onpersoonlijke uitstraling, maar de schilderijen en de hele gezellige sfeer eromheen maken het meteen een stuk knusser. Zeker als daarbij ook nog genoten kan worden van een lekker glaasje wijn.'

Geen seizoensdip
Hoewel ramen en deuren bij Crevo de hoofdmoot vormen, neemt de zonwering van leverancier Verano in de showroom een prominente plaats in. 'De rolluiken, screens, zonneschermen en markiezen zijn samen goed voor circa veertig procent van onze totale omzet', verduidelijkt Bert Vogels. 'Juist dankzij de combinatie met ramen en deuren kennen we ook geen echte seizoensdip. Nu in de wintermaanden is de vraag naar buitenzonwering natuurlijk minder, maar onlangs hebben we bijvoorbeeld een complete woning gerenoveerd; daarbij heeft de klant ook meteen zonneschermen besteld zodat hij daar straks in de zomer niet extra voor hoeft terug te komen.' De Midden-Limburgse Verano-dealer benadrukt ook het belang van een goede samenwerking met de leverancier. 'Onze branche is grotendeels gebaseerd op wederzijds vertrouwen: wij hebben een blindelings vertrouwen in Verano, andersom moet ook de leverancier er van op aan kunnen dat wij zijn producten op kundige wijze bij de klant monteren. Want als bij de consument een product slecht aan de muur hangt, gaat dat ten koste van de reputatie van de leverancier. Vandaar dat Verano veel belang hecht aan het vakmanschap van haar dealers.'


Schilderijen geven oude kozijnen tweede leven
Tijdens de Open Dagen in het tweede weekend van november stond de showroom van Crevo in Sint Odiliënberg in het teken van een schilderijenexpositie van Trees Broers. Het bijzondere was dat voor de omlijsting van de schilderijen oude houten kozijnen dienst deden. Een idee dat uit nood werd geboren, legt de Noord-Limburgse amateurkunstenares uit. 'Toen ik afgelopen zomer bij mij thuis een tuinexpositie wilde houden, moest ik daarvoor een aantal schilderijen inlijsten maar dat is een nogal kostbare aangelegenheid. Toevallig hadden we net een verbouwing achter de rug en hadden we bij het grofvuil nog wat oude houten raamkozijnen staan. Ook had ik nog wat oude tuindeuren met kleine raampjes erin. Ik dacht meteen: die kan ik mooi gebruiken om mijn schilderijen achter te plakken. Zo heb ik er bijvoorbeeld sfeerimpressies van Toscaanse landschappen achter geplaatst. Kijkend naar zo'n schilderij krijg je dan een illusie van een vergezicht vanuit een oude Toscaanse villa. Zodoende krijgen de houten kozijnen dankzij de schilderijen een tweede leven.'

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2005 - februari | Pagina(s) 46,47
Categorie: Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken