Focus op handel vereist kennisslag bij ondernemers'
 
HBA trendrapport ontleedt de zonweringbranche
Montagebedrijven van zonwering moeten zich commercieel beter positioneren tegenover hun particuliere afnemers, ondanks hun kleine schaal van bedrijfsvoering. Dat is een van de adviezen die voortkomen uit recent onderzoek naar de gevolgen van trends in de ambachten
 
Het HBA heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de gevolgen van huidige trends voor de toekomst van het ambacht. Een van de branches waar de meeste aandacht naar uitging was de zonwering- en rolluikenbranche. Het HBA rapport ´Gevolgen van markttrends voor de toekomst van het ambacht´ is een brochure waar iedere serieuze ondernemer in de branche kennis van zou moeten nemen. Het HBA onderzocht voor vier 'voorbeeldbranches' trends die kansen of knelpunten kunnen opleveren voor vier voorbeeldbranches, en die door detaillisten daadwerkelijk in actie kunnen worden omgezet. De montage van zonwering staat in het onderzoek model voor marktkansen en de omslag van product- en productiegericht denken naar doelmatige marketing.

Snel reageren op verandering
De trends die de positie van de specialist rechtstreeks beïnvloeden hebben veelal te maken de relaties met zijn afnemers en de kansen op vermarkten. De belangrijkste ontwikkelingen zijn die ontwikkelingen die het mogelijk maken te anticiperen en snel te reageren op veranderingen. Met name commerciële verkoopformules en flexibele fysieke productie zijn daarvoor belangrijke wapens. Branding, het hanteren van merknamen als positioneringsmiddel, is een concurrentiewapen van de (niet-georganiseerde) detailhandel. De indruk bestaat dat dit fenomeen in de branche sterker wordt. Er is ook de producenten veel aan gelegen om een sterke merknaam op te bouwen. Via reclame maar ook via een goede relatie met de specialist. Deze wederzijdse promotionele gebondenheid biedt een uitstekende basis om zowel het product als de installateur sterk neer te zetten.

Extra diensten in rekening
Het grote belang dat de gemiddelde klant hecht aan zijn woonomgeving brengt hem erop daarin flink te investeren. In een dergelijke markt moet er toch ruimte zijn voor het in rekening brengen van bijzondere diensten? Uiteraard brengt de installateur de basisdienst (plaatsing) wel in rekening, maar daarnaast valt goed te overwegen om ook onderhoud en inspectie in rekening te brengen. Menig zonweringbedrijf ziet hier inmiddels mogelijkheden toe. Wel is het van belang dat de klant ook daadwerkelijk een dienst kan waarnemen, en dat is dus meer dan langskomen en een vluchtige blik op het zonnescherm werpen. Elke dienst moet een meerwaarde hebben en het goed functioneren van het scherm of rolluik kunnen garanderen.

Samenwerken moet
Samenwerking is al duidelijk zichtbaar binnen de branche, zowel verticaal (in de vorm van preferred dealerschappen tussen leveranciers en zonweringspecialisten) als horizontaal. Bij deze tweede vorm draait het om samenwerking tussen specialisten onderling (in verenigingsverband, zoals bij Ambiance). Beide vormen van samenwerking dragen bij aan de versterking van de commerciële uitstraling en de commerciële professionaliteit van het bedrijf. Het HBA constateert overigens geen krachtige trend, eerder een langzame evolutie waarbij samenwerking steeds meer verankerd raakt in de zonweringbranche. Niet georganiseerde ondernemers zullen het moeilijker krijgen, voorspelt het HBA. Zowel aan de inkoop- als aan de verkoopkant is een zekere mate van horizontale of verticale vervlechting onvermijdelijk. De prijs van samenwerking kan hoog zijn, maar er komen nieuwe generaties ondernemers voor wie de afweging van zelfstandigheid versus economisch succes anders uitpakt dan voor de traditionele zonvakkers.

Gevecht om de ruimte
Voor winkelactiviteiten is het aspect vestigingsplaats van groeiende betekenis. Een goede vestigingsplaats voor de showroom is van groot belang. Bereikbaarheid, uitstraling en herkenbaarheid zijn belangrijk. Locaties in de periferie van het winkelgebied om binnen grootschalige winkellocaties genieten de voorkeur, maar de concurrentie voor een dergelijke plaats wordt steeds heviger. De grootschalige detailhandel is bereid veel geld neer te tellen voor ruime, goed bereikbare locaties. Want het stadscentrum verliest door de moeilijke bereikbaarheid een deel van zijn aantrekkelijkheid. Voor de branche betekent dit een nieuwe vorm van concurrentie, niet om de klant, maar om de ruimte.

Bestelinformatie
Het rapport van het onderzoek ´Gevolgen van markttrends voor de toekomst van het ambacht´ werd in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Ambachten uitgevoerd door EIM in Zoetermeer (G. de Jong, L. van Eck van der Sluijs, F. Pleijster). Het is te bestellen onder publicatienummer 299 bij het HBA in Zoetermeer, tel. (079) 316 11 11 of via e-mail hba@hba.nl. De kosten bedragen dan Euro20. U kunt het ook gratis als PDF document downloaden via www.hba.nl.


Te veel 'volgers'
De uitgangspunten wat betreft de particuliere markt zijn voor montagebedrijven van zonwering niet slecht, zegt het HBA. Zonwering is een groeimarkt door consumentenvoorkeuren en door klimaatverandering. Concurrentie door andere kanalen lijkt te overzien. Bouwmarkten komen binnen aan de onderkant van de markt door zich te richten op doe-het-zelvers. Voor het midden en de bovenkant van de markt is de gespecialiseerde vakman nog altijd dominant. Verdere kansen: zonwering moet een standaard onderdeel van het bouwproces bij woningbouw worden. Bovendien zijn er kansen voor minirolluiken en roldeuren door in te spelen op het aspect veiligheid. De overwegend kleinschaligheid van de branche belemmert productinnovatie omdat tijdgebrek bij de ondernemer en niet op te brengen ontwikkelingskosten hand in hand gaan. De branche doet te weinig aan direct marketing en er zijn te weinig 'trekkers' en te veel 'volgers'.

 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2004 - augustus | Pagina(s) 20, 21
Categorie: Marketing
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken