Plannen
 
Het voorjaar is de tijd voor het maken van plannen. Het boekjaar is afgesloten, de cijfers zijn geanalyseerd, het nieuwe jaar is nog fris. Tijd dus om eens goed na te denken over de toekomst. Veel bedrijven zijn in het voorjaar bezig met hun langeretermijnplanning. Zij zetten nog eens goed op een rij: wat is onze toegevoegde waarde, wat verandert er in onze omgeving en hoe spelen wij daar op in. Ik vind het altijd een heel uitdagende periode. Niet alleen nu als adviseur, want planning levert veel werk op, maar ook indertijd als manager. Het is het moment waarop je kruispunten nadert en beslissingen neemt die bepalend zijn voor het succes van de onderneming op langere termijn.

Maar ik vind het opvallend dat kleinere ondernemingen die langeretermijnvisie zelden echt serieus aanpakken. Je hoort vaak: 'Wij weten het wel, wij hoeven daar niet over te praten, laat staan te vergaderen, want de lijnen zijn hier kort, wij spreken elkaar elke dag'. Of: 'wij hebben aan een half woord genoeg, wij zijn het echt wel met elkaar eens'. Het gevolg is dat het urgente voortdurend het belangrijke verdringt.

Moet je dan dikke rapporten maken met markt- en businessplannen, met balans- en kasstroomprojecties? Ja, soms wel! Maar veel belangrijker is dat je momenten van echte reflectie inbouwt. Zitten wij op de goede lijn, is mijn buikgevoel oké, wat moet ik nu eindelijk veranderen, onderschat ik de concurrentie niet? Moet je daarvoor op de hei gaan zitten? Wat mij betreft niet. Stap eens met een paar belangrijke medewerkers een dag in de auto, rijd eens naar een collega die iets nieuws doet en ga sámen kijken en er over praten wat je er van kunt leren. Ga eens naar winkels in ándere branches en bekijk of je bij jou iets kunt toepassen wat niet zo voor de hand ligt, maar wél heel effectief kan zijn.

Kijken kan geweldig inspirerend zijn. Samen praten over het vak, over de onderneming, over slim, nieuw, verrassend en niet duur zijn. Maar daarna wél doorrekenen, op papier zetten, kort en bondig, een lijn uitstippelen zodat je houvast hebt. Dát is waarom je moet plannen: houvast creëren voor vernieuwing, voor anders, voor beter!


 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2004 - juni | Pagina(s) 9
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken