Harol verwacht verdere groei dankzij Kyoto-normen
Ondanks de slechte conjunctuur verwacht Harol 2003 af te sluiten met een omzetstijging van 7% tot 42,7 miljoen euro. Ook de toekomst oogt volgens afgevaardigd bestuurder Laurent Draelants veelbelovend: "De Kyoto-normen op het terugdringen van broeikasgassen betekenen een nieuwe opportuniteit voor Harol."
In de jaren tachtig en negentig boekte Harol veel winst. Vandaag is de conjunctuur een stuk minder, maar dat neemt niet weg dat de familieonderneming dit jaar een omzetstijging verwacht van 7% tot 42,7 miljoen euro. Ook de cashflow stijgt naar verwachting met 23% tot 2,6 miljoen euro. Volgens afgevaardigd bestuurder Laurent Draelants heeft de lange hete zomer een gunstig effect gehad op de resultaten. De zonwering vertegenwoordigt anno 2003 57% van de omzet, de rolluiken 28% en de sectionale poorten 10%. De overige 5% zijn PVC-panelen en onderdelen.
Dankzij de Kyoto-energieprestatienormen voor gebouwen ziet de toekomst van Harol er volgens de eigenaar rooskleurig uit. Laurent Draelants: "Veel westerse landen doen een poging om de energieprestatie van gebouwen te verbeteren, om zo in de buurt te komen van de ambitieuze Kyoto-doelen voor de maximale uitstoot van CO2. Ook de Belgische regering ziet het als een noodzaak om het energieverbruik in gebouwen drastisch te verminderen. De Europese Unie heeft het thema alvast in haar actieplan opgenomen en bereidt normen voor die zowel voor nieuwe als bestaande gebouwen een strengere omgang met energie verplicht zal maken. Tijdens het laatste decennium hebben wetenschappers bovendien vastgesteld dat energiezuinig bouwen beduidend complexer is dan alleen goed isoleren en het binnenhalen van gratis zonnewinsten. Zo moeten er oplossingen komen voor een goede luchtkwaliteit, een optimale lichtregeling en een zo aangenaam mogelijk binnenklimaat. Op dat vlak kunnen onze producten oplossingen creëren. Ze helpen namelijk niet alleen om een aangenaam binnenklimaat te scheppen door het teveel aan zon buiten te houden, ze dragen ook bij tot het besparen van energie en voorkomen zo dat er te snel gegrepen wordt naar hét paardenmiddel: een forse airco-installatie."
Famliebedrijf Harol is uitgegroeid tot één van de belangrijkste spelers in Europa. Het moederbedrijf Harol Consyst NV, gevestigd in het industriepark Webbekom (Diest) op een terrein van 120 000 m2, telt 320 medewerkers. De productie gebeurt uitsluitend in Diest (rolluiken en zonwering) en Halen (sectionale poorten). Daarnaast zijn er eigen verkoopkantoren in Nederland, Frankrijk en Duitsland en wordt er samengewerkt met agenten voor export naar Groot-Brittannië, Scandinavië, Oost-Europa, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten?
Om zijn positie op de projectmarkt te versterken kocht de Harol-groep in 1999 en 2000 drie bedrijven op: Boeding in Antwerpen, EBP in Brussel en Azur Confort in Namen. Deze ondernemingen leveren en plaatsen producten voor bouw- en vastgoedbedrijven. Ze werken onafhankelijk en hebben hun eigen marketing- en verkooporganisatie. Wel zullen ze binnenkort onder één naam ? Harol Projects ? naar buiten treden. In 1999 nam Harol ook het kunststofverwerkend bedrijf STP Plastics and Moulding in het West-Vlaamse Zwevezele over dat industrieel kunststof spuitgietwerk levert aan derden.
De totale omzet van de Harol-groep bedroeg in 2002 39,9 miljoen euro. Ongeveer 45% van haar omzet haalt de onderneming in het buitenland. "Zo wordt bijvoorbeeld drie keer meer zonweringdoek verkocht in Nederland dan in België", verklaart Draelants.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2003 - december | Pagina(s) 6, 7, 8
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken