Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Over samenwerken, crisistijden en gezond ondernemerschap
 
Mariette van Steijn-Meijer van Meyer Totaal
Het is, na de jaren nul, de tweede keer dat Meyer Totaal in hun nu dertigjarig bestaan, een crisis voor de kiezen krijgt. Los van corona natuurlijk, want dat leek in het begin misschien een crisis te worden, maar pakte ook voor hen heel goed uit. “Toen kwam Oekraïne, het tekort aan materialen en grondstoffen. En nu zien we dat de keukenmarkt het zwaar heeft.” Nerveus wordt keuken- en sanitairondernemer Mariette Meijer er echter niet van. “Eerder van het personeelstekort.” Al weet ze ook dat tot op heden prima te handelen. In gesprek met een enthousiaste en bevlogen ondernemer, die – samen met vader Cees – het jubilerende bedrijf ook dit keer weer door de crisis loodst.
 
Dertig jaar geleden, in 1994, is het vader Cees Meijer die het bedrijf opricht, toen nog onder de naam Meyer Montage Service. Tot die tijd werkte Meijer jarenlang als monteur en adviseur in een doehetzelf-winkel, waar hij het vak leerde. De eerste jaren focust Meyer Montage Service op, zoals de naam al zegt, montagediensten, maar al snel wordt dit uitgebreid tot complete keuken- en sanitairspeciaist. Wat leidde tot de naamsverandering in Meyer Totaal. In 2001 kwam dochter Mariëtte het team versterken; in 2017 werd zij mede-eigenaar en afgelopen jaar nam ze het bedrijf volledig over. “Mijn vader heeft het altijd leuk gevonden met zijn handen te werken, daarom besloot hij voor zichzelf te beginnen met een montageservice. Omdat hij in de bouwmarkt waar hij werkte altijd veel keukens deed, kwam hij zodoende in die hoek terecht”, blikt Mariëtte Steijn-Meijer (1983) terug. Ze kan zich nog goed herinneren dat haar vader voor zichzelf begon. “Ik had in die tijd net mijn rijbewijs gehaald en kreeg meteen de sleutels van de bedrijfsbus, mijn eerste rijervaring deed ik dus in de bus.” Showroom en werkplaats waren in die tijd aan huis. “De keukentafel zat vijf dagen per week vol met monteurs, vertegenwoordigers en chauffeurs die kwamen lossen. “Bij ons thuis zaten ze aan de koffie en kwamen de broodtrommels op tafel. Zo hoorde ik ook altijd de verhalen.” Ze kijkt er positief op terug, al zegt ze ook: “Mijn vader was altijd aan het werk. Of in de werkplaats, of op kantoor. Dat er altijd medewerkers en mensen bij ons waren was voor mij normaal, ook omdat mijn ouders pleegzorg deden. Mijn vader was er wel, maar altijd druk. Hij stond constant aan. Pas nu ik zelf eigenaar ben van het bedrijf, besef ik dat ik dat anders wil doen. Dat hoort ook wel bij deze tijd, die betere werk-privé balans. Ik stel mezelf dus regelmatig de vraag: hoe voorkom ik dat in dezelfde valkuil als mijn vader val? Door mensen in te schakelen bijvoorbeeld.”

Van visagie naar familiebedrijf
Inmiddels werkt Mariëtte alweer 23 jaar in het familiebedrijf. “Eigenlijk wilde ik visagiste worden, wat heel anders dus. Maar ik was het al snel zat in die vrouwenwereld. Was ik maar een jongen, dan kon ik timmerman worden, riep ik destijds. Waarop mijn vader gelijk aangaf dat hij nog iemand nodig had op de administratie. Zo ben ik hier terechtgekomen.” Geen jeugdwens dus, werken in het keuken- en sanitairbedrijf van haar vader. “Ik vond het wel altijd heel leuk, maar als kind had ik zeker niet bedacht dat ik dit zou gaan doen. Tegelijkertijd is het absoluut waar wat ze zeggen: als je eenmaal besmet bent met het keuken- en badkamervirus, kom je er niet meer uit.”

Een voorkeur heeft ze niet. “Ik vind keukens en badkamers allebei even leuk. Keukens, omdat het zo’n belangrijke plek in de woning is. Maar de badkamer is net zo belangrijk en vraagt een heel andere manier van verwerken en verkopen. Daar komt veel meer techniek bij kijken. Een keuken kun je op elke hoek van de straat kopen, maar de complete badkamer niet. Daarin onderscheiden wij ons met onze eigen vakmensen, heel veel service en garanties. Wij weten hoe het moet, ontzorgen. Zeker, dat is een modewoord, maar het is wat wij echt doen.”

Meer dan één specialisme
Regelmatig ziet Mariëtte klanten uit de beginjaren van het bedrijf terugkomen, die voor hun tweede en soms zelfs derde keuken of badkamer komen. “Soms zijn ze verbaasd dat ze Cees nog zien zitten. Hij is nu 67, werkt nog drie dagen per week en hij wil echt nog niet stoppen. Hij heeft altijd hard gewerkt en met heel veel plezier, dus dat blijft hij graag nog een tijdje doen.”

Afgelopen jaar werd Mariëtte officieel eigenaar van Meyer Totaal. “Al in 2017 zijn we een VOF aangegaan, om het langzaam over te dragen. Nu ik sinds 2023 volledig eigenaar ben, voelt het ‘nog echter’. Ik weet natuurlijk al een aantal jaren dat dit de bedoeling was, maar nu is het ook feitelijk zo. Ondertussen heb ik bijna 25 jaar ervaring en ik weet, je kunt niet slapen of stilzitten. De keukenmarkt is niet al te best momenteel. Voor ons is het voordeel dat wij niet één specialisme hebben; we hebben keukens, badkamers, deuren en vloeren, daardoor hou je altijd werk voor je mensen. Waar nodig kan ik onze monteurs ook op andere vlakken inzetten. We hebben het heel druk, mensen moeten hier nog steeds achter in de rij aansluiten. Met name door de badkamers hebben we heel veel werk.”

Een dalende lijn in de keukensector, terwijl die voor badkamers juist omhoog gaat. Mariëtte vertelt: “Het voordeel is dat wij alles doen. In januari hadden we bijvoorbeeld een hele woning gepland, inclusief keuken, zo houden we de monteurs aan het werk. We hebben vaker mindere tijden gehad, zoals met de crisis in 2008. Het is dan belangrijk te zorgen dat je je goeie mensen aan het werk houdt. Als je alleen maar keukens verkoopt, dan heb je het nu slecht. Er zullen ongetwijfeld faillissementen volgen komend jaar. De vraag wordt wie het meeste vet op de botten heeft.” Ze vervolgt: “Wij zijn altijd conservatief geweest in onze bedrijfsvoering. We vervangen dingen als het nodig is, niet om altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben. Goede service werkt het beste, je klantenkring zo tevreden mogelijk houden. Eerst verdienen, dan uitgeven, dat is ons credo.” Nerveus wordt ze dan ook niet van de huidige crisis. Zoals eerder aangegeven hooguit van het personeelstekort waar de branches mee worstelen. “Er is geen gedegen opleiding voor badkamermonteur, zoals die nu wel is opgezet voor keukenmonteurs. Ik zou heel graag helpen om dat voor elkaar te krijgen en daarin mijn steentje bijdragen. Je kunt een loodgieter, een stukadoor, een elektriciën, alles los van elkaar inhuren, maar wij willen alles in één hand en de klant totaal ontzorgen, alles regelen, dus we willen monteurs die alles kunnen. Als je zo iemand hebt, moet je goed voor je mensen zorgen, om ze niet kwijt te raken, maar dat lukt niet altijd.”

Gezond ondernemerschap
Mariëtte is de jongste en het enige meisje in het gezin Meijer. Haar twee oudere broers werken in de installatietechniek en als meubelmaker. “Die broer maakt tegenwoordig ook keukens op maat, dus soms werken we samen.” Dat zij degene is die het familiebedrijf van haar vader zou overnemen, was ‘een soort logisch gevolg’ van haar rol in de keuken- en sanitairzaak. “Het was nooit de bewuste opzet dat Cees het bedrijf zou overdragen aan één van de kinderen, maar dat dat gebeurd is, is heel fijn. Hoewel het voor hem daardoor wel moeilijker is om los te laten. Hoogstwaarschijnlijk zal hij hier tot in lengte van dagen binnen blijven lopen, al is het maar voor koffie”, lacht ze. Om daar meteen aan toe te voegen: “Voorlopig kan ik ook nog echt niet zonder hem. Hij heeft zoveel kennis en ervaring.” Ze blikt terug op het jaar 2017, toen Cees een maand na het tekenen van de VOF een hersenbloeding kreeg. “Wat dat betreft werd ik echt in het diepe gegooid. Gelukkig is hij goed hersteld, dan besef je wel weer even goed hoe belangrijk hij is én hoe belangrijk gezondheid is. Ook daarom wil ik bepaalde dingen anders doen. Dat moet, en dat kan ook. Het is oké om af en toe op de rem te trappen. Dat was voorheen geen optie. Als je opgroeit in een ondernemersfamilie, geldt vaak dat je nooit ziek kunt zijn zijn, altijd doorgaan. De hersenbloeding is daarmee ook een eyeopener geweest. We zijn gezonder gaan ondernemen, durven nu ook nee te zeggen. Het probleem van een klant is niet vanzelfsprekend ons probleem. We doen alles wat in onze mogelijkheid ligt om te helpen en dingen op te lossen, maar als hier bijvoorbeeld iemand komt voor een nieuwe badkamer en die over een maand wil, dan zeg ik nee. Achteraan aansluiten, in juli ben je aan de beurt. Tegelijkertijd bieden we wel alternatieve oplossingen, natuurlijk denken we met de klant mee. Vaak komen mensen dan toch terug. Maar wij laten ons niet meer gek maken. Soms is er zoiets voor nodig blijkbaar.”

Quality time
Ook in andere opzichten probeert Mariëtte het ondernemerschap anders in te vullen dan zij bij haar vader heeft gezien. “Ik neem wel eens een woensdagmiddag vrij, de kinderen (een zoon van 16 en dochter van 13) zijn dan thuis en dan ga ik thuiswerken of ik neem echt vrij. Al is dat laatste best lastig, want telefoon staat wel altijd aan; ik wil in elk geval bereikbar zijn voor onze eigen mensen. De weekenden zijn op zondag en maandag. Op zaterdag werk ik met heel veel plezier hier, dat vind ik een hele fijne dag, gezellig. Op maandag is de showroom dicht. Dan ben ik hier wel om acht uur, om de nieuwe week te bespreken met de monteurs, maar daarna ga ik naar huis en ben ik vrij.” Lacht: “Los van het huishouden dan.”

Ook Mariettes man is zelfstandig ondernemer. Hoe is dat voor hun kinderen? “We werken hard, maar zijn ook flexibel. Als er wat is, laat ik alles vallen en ben ik zo thuis. En in de vakanties hebben we echt quality time. We gaan dan altijd weg, anders blijven we aan het werk. Of zij ooit wat willen in het familiebedrijf, geen idee, daarvoor zijn ze nog te jong. Op die leeftijd wist ik dat zelf ook nog niet. Overigens denk ik nu dat wij zullen zeggen: doe maar niet. Je weet niet wat je je op de hals haalt en als je er eenmaal inzit, kun je niet zomaar stoppen. Terwijl ik het zelf oprecht ontzettend leuk vind, maar je bent wel altijd bezig, in je hoofd sta je constant aan.” Ze lijkt dus blijkbaar toch op haar vader. Mariette lacht: “Zeker, ik lijkt veel op Cees, zowel in doen als denken. We zijn allebei echte doorpakkers, hebben dezelfde werkmentaliteit. Het is echt heel erg leuk om samen te werken. Als hij iets anders was gaan doen dan keukens en badkamers, was ik daarin vast ook met hem gaan samenwerken.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2024 - april | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken