Vooruitstrevend zijn en vooruitkijken
 
Finalist Zonvakker van het Jaar: VITRONA
Bij de laatste verkiezing eindigden ze als nummer twee, achter Laumen Zonwering. Dit keer zijn Mark van der Voort en zijn broer Jack en zus Terry erop gebrand de titel mee naar huis te nemen. Voor de tweede keer in dat geval, want in 2011 werden ze ook al eens Zonvakker van het Jaar.
 
Ik denk dat onze showroom en vooral de mensen het verschil maken, zei Jack van der Voort bij de vorige top drie-nominatie. “In onze mensen wordt dan ook altijd geïnvesteerd. Zowel in opleiding en training als in praktische zaken, zoals nette kleding, ook voor zzp’ers.” Monteurs zijn je visitekaartje, zo denken ze er anno 2024 nog altijd over bij Vitrona. Onlangs hebben alle teams ook een iPad gekregen, waarin de werkvoorbereiding te lezen is. En als het gaat om ontwikkeling, is er weinig veranderd. “We willen altijd een stapje beter doen, we beseffen dat je het maar één keer goed kunt doen en daar gaan we 100 procent voor.” Wat wel veranderd is: de taakverdeling tussen broers Jack en Mark en zus Terry. Er is een duidelijke splitsing van de verantwoordelijkheden tegenwoordig, waarbij Jack focust op SchermNed, Mark zich bezighoudt met de commerciële taken binnen Vitrona en Terry verantwoordelijk is voor de financiën, IT en personeelszaken binnen beide organisaties. Hoe gaat het bij Vitrona? “Tot halverwege dit jaar liep het hartstikke goed met overkappingen, zonwering en raamdecoratie. Sinds de zomer doen de overkappingen in Berkel het een stukje minder, in Naaldwijk loopt dat gelukkig door. In Naaldwijk bestaan we al 45 jaar, in Berkel Rodenrijs pas 13 jaar, daar zit misschien toch verschil, qua positie van oudsher. Zonwering in Berkel loopt overigens hartstikke goed, ook dit jaar laten we daar een mooie plus zien.”

Al doende leert men
Een paar jaar geleden riepen ze enthousiast dat een derde vestiging op het wensenlijstje stond. Hierover vertelt Mark nu: “Die derde vestiging had er maar zo al kunnen staan, maar dat is niet doorgegaan. We hadden oog op een nieuwe locatie, maar die voldeed niet volledig aan onze eisen. We hebben nogal wat wensen, zijn kieskeurig. En we weten inmiddels ook goed wat wel en niet werkt. Naaldwijk is een perfecte locatie en ook in Berkel hebben we een hele mooie locatie, maar daar kom je wat minder makkelijk met de fiets. Bovendien zitten we hier op de eerste etage. Dat is iets wat we niet meer willen. Een nieuwe locatie moet absoluut op de begane grond zitten, zodat je al voorbij rijdend de showroom in kan kijken. Al doende leert men, hè. De wens voor een derde vestiging is er zeker nog, we willen ons werkgebied graag meer spreiden. Dat doen we nu al door het uitbreiden van onze offline en online marketing. Belangrijk, je wilt als bedrijf immers continue werk voor iedereen houden. We zijn actief in Westland en Oostland, dat gaan we wat breder trekken, plus nog actiever opereren binnen de eigen gemeentes. De dame op de marketingafdeling heeft haar handen vol aan alle ideeën waar wij mee komen.”

“Eén van die ideeën waar we druk mee bezig zijn is onze customer journey. We hebben de gehele klantenreis onlangs in kaart gebracht en zijn actief bezig met het verzamelen van feedback bij onze klanten. Nabellen, horen of alles goed gegaan is, of er dingen anders of beter hadden gekund. Tijdens dit contactmoment geven we meteen tips voor onderhoud, het is een stukje aandacht. Achteraf sturen wij de onderhoudsvoorschriften per mail met het verzoek een review achter te laten op Google. Marketing is voor ons een vanzelfsprekend onderdeel van onze bedrijfsvoering. We beseffen heel goed dat dit toegevoegde waarde heeft.”

Leren van anderen
“We hebben een supermooi bedrijf, megaveel kennis en een leuk team met mensen waar we trots op zijn. We zijn gedigitaliseerd, futureproof. De volgende stap, een derde vestiging, is voor ons vrij eenvoudig: we weten wat er in de showroom moet komen, kunnen vrij makkelijk opschalen met mensen - monteurs is soms wat lastiger, maar commerciële mensen lukt nog goed -, dus het zou een vrij logische vervolgstap zijn. We zijn zuinig op onze mensen. Van de week hadden we nog een 12,5 jaar jubileum van één van de mensen in Berkel. Dan organiseren we een feestje, een cadeau; het is belangrijk je waardering uit te spreken.”

Ambitie en ondernemerschap is bij Vitrona volop aanwezig. Evenals de al eerder genoemde wens om te blijven ontwikkelen. “Ik wil graag leren van collega-ondernemers”, vertelt Mark. “Vanmiddag heb ik een afspraak met een mooi collega-bedrijf uit het land. In 2024 bestaan wij als Vitrona 45 jaar, hartstikke mooi, maar ook wij kunnen nog volop leren. We willen overal het beste uithalen, ons blijven verbeteren. Daarom kijken we ook graag naar hoe anderen het doen.”

Exclusive
Heel bewust richt Vitrona zich in zijn marketing op een aantal verschillende doelgroepen. “Wij focussen ons op het midden- en hogere segment, maar proberen de starter zeker niet te vergeten. Deze categorie vergeten veel bedrijven, maar het is wel een belangrijke groep, die ook kwaliteit en service wil. Als zij over vijf of tien jaar gaan verhuizen, willen we dat ze ook bij ons komen. De tweede categorie is Vitrona Exclusive, speciaal voor de groep daarboven, met de focus op luxe terrasoverkappingen. Hiermee laten we zien wat we ook allemaal kunnen. Van poolhouse tot carport, we gaan de uitdaging niet uit de weg. En dan hebben we nog de zakelijke categorie. Horeca doen we bijna niet, maar wel veel projecten, het MKB.”

Vooruitkijken en vooruitstrevend
Waarom zou Vitrona dit keer de winnaar van de Zonvakker van het Jaar award moeten worden? Van der Voort somt op: “Altijd blijven ontwikkelen, leren van anderen, goed voor je mensen zijn, zorgen voor een prettige sfeer en een goede werkplek.” Hij licht toe: “Wij zetten de klant op nummer één, hebben al vele jaren aan vakmanschap, maar blijven zeker niet stilzitten. We willen vooruitstrevend blijven, het aanspreekpunt voor de regio zijn, klanten in de watten leggen. Vitrona hoeft niet de grootste te worden, we hoeven geen tien vestigingen, maar wàt we doen willen we als beste doen. Daar worden we zelf ook blij van.”

Ook duurzaamheid is een belangrijk thema voor Vitrona. “Denk bijvoorbeeld aan hittestress. We hebben veel verzorgingstehuizen als klanten, als daar wat is staan we meteen op de stoep. We weten dat hitte fataal kan zijn voor ouderen. Als wij die doelgroep een betere zomer kunnen geven, dan voelt dat voor ons ook goed.” Hij vertelt verder: “Onlangs hebben we bij de showroom in Berkel en Rodenrijs gewerkt aan de biodiversiteit. Samen met onze buren, VanderHelm bedrijven, hebben we een bloemenweide gecreëerd met tientallen soorten insecten. En op onze eigen showrooms zijn we bezig met zonnepanelen. Dat was er nog niet van gekomen door de verbouwingen die we gaan doen; straks pakken we dat in een keer mee. Zelf rij ik elektrisch, we zijn ook bezig met ons wagenpark, kijken naar elektrische bussen voor de monteurs, maar dat heeft nog wel wat haken en ogen. Nu nemen monteurs de bus mee naar huis, maar hoe doe je dat dan? Op de zaak zetten om te laden kan, maar dat is voor ons een nadeel. En wat als je langere rit hebt? Het is zonde van de tijd als je onderweg een half uur moet laden.”

Ervaren hulplijn
Binnen het bedrijf heeft Vitrona een kwaliteitsmanager aangesteld; een aanspreekpunt voor vertegenwoordigers en monteurs bij lastige situaties die ergens niet uitkomen. Een soort hulplijn, in de vorm van een superervaren medewerker. “Zo willen we voorkomen dat een klus niet afgemaakt kan worden, dat klanten ontevreden zouden zijn, tijdverlies…. De kwaliteitsmanager gaat ook bij leveranciers nieuwe producten van tevoren uittesten, voordat wij het verkopen aan onze klanten. Hij trekt producten echt uit elkaar en zet ze weer in elkaar. Uiteindelijk is dat ook voor leveranciers prettig; zij kunnen er immers weer wat mee als hij iets ontdekt en het gaat altijd in goed overleg. Vervolgens weet hij dus alles van zo’n product en kan hij dingen weer toelichten aan de andere jongens.”

Stappen blijven maken
Goed luisteren, niet alleen naar de kwaliteitsmanager, maar naar al je medewerkers, van magazijn en monteurs tot verkoop, ook dat is een belangrijk punt voor Vitrona. “Iedereen heeft een andere kijk of loopt tegen andere dingen aan. Het is goed om dat mee te nemen. Intern zijn we daarnaast bezig met een ‘Blije klanten programma’, een proces waarbij we nog meer klanttevredenheid willen behalen. Eigenlijk gaat alles wat we doen om blijven verbeteren, beter worden.” Hij vervolgt: “Niet dat het nooit goed genoeg is, we zijn echt heel blij met de organisatie en onze mensen, maar we willen vooruitstrevend zijn en stappen blijven maken. En we houden ook van uitdagingen. Stel je voor dat alles perfect zou zijn, dan is de lol er snel van af. Het kan altijd beter, dat maakt het werken ook leuk.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2024 - februari | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken