Waarom vrouwelijke adviseurs beter verkopen
 
Column Olga
“Ik zeg je Olga, onze werkbladen worden het best door vrouwen verkocht. Ze zijn ambitieus, verdiepen zich in de laatste trends, zijn helemaal up to date in ons vak, ze weten ontzettend veel, kortom ik ben fan van de vrouw als adviseur.” Naast mij zit een enthousiaste jonge man die accountmanager is van mooie werkbladen. Wat ontzettend leuk om dat uit zijn mond te horen, zeker als vrouw zijnde.

Toen ik zelf eind jaren negentig de keukenbranche inkwam werd deze grotendeels gedomineerd door mannen. Ik heb het vak van mannen geleerd. Helemaal prima natuurlijk, ik werk ook graag met mannen samen, maar ik vroeg me wel vaak af waarom ik zo weinig vrouwen tegenkwam? Uiteraard zijn er ook heel deskundige en bevlogen mannen in ons vak, maar toch ben ik er niet zo heel veel tegen gekomen al die tijd.

Welke keukenadviseur houdt nou echt van koken? Wie is er gek van de laatste snufjes op het gebied van apparatuur? Wie heeft er echt kijk op en gevoel voor interieur waar de keuken een onderdeel van is? Welke adviseur houdt rekening met de looplijnen en de ergonomische aspecten in de keuken? Wie stelt heel veel vragen aan de potentiële klant en luistert aandachtig, in plaats van een standaard verkooppraatje af te draaien? Wie weet veel van alle materialen? Welke adviseur heeft echte interesse in mensen, in de klant? Wie heeft een fijne verstandhouding met zowel de vrouwelijke klant als de mannelijke?

Over dat laatste zei de enthousiaste accountmanager het volgende: “een vrouwelijke adviseur is deskundig en een uitstekende gesprekspartner voor de vrouwelijke klant, maar ook voor de man. Het haantjesgedrag blijft achterwege, waar mannelijke adviseurs nog wel eens tegenaan lopen met een man als klant! Dat scheelt een hoop gedoe, wrevel en ergernis. Die keuken wordt zo eerder verkocht!”

Haha, ik begrijp helemaal wat hij zegt. Ik merk het ook vaak in trainingen waarbij de groep voornamelijk bestaat uit ruwe bolsters blanke pitten. Daar bereikt een vrouwelijk trainer vrijwel altijd een beter resultaat dan een mannelijke trainer. De deelnemers zijn veel eerder bereid om zich kwetsbaar op te stellen naar een vrouw. Het haantjesgedrag is niet aan de orde. Mooi hè!

Dus beste lezers, dit is een keer een pleidooi voor vrouwen in onze keukenbranche. Ik hoop er veel te mogen ontmoeten de komende tijd!

olga@qumedia.nl
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2024 - februari | Pagina(s) 19
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties