Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Over focus, verandering en het Boretti gevoel
 
Eduard van Looij, Business Line manager Cucinare
Focus op Cucinare, de business line voor alle keukenapparatuur, dat is waarom het bedrijf in Italiaanse keukenapparatuur recent Eduard van Looij naar Boretti haalde. “Wanneer je als bedrijf groeit, ga je op een gegeven moment merken dat het jasje wat te klein wordt. Aanpassing van de organisatie was voor Boretti echt nodig”, aldus Van Looij.
 
KIM• zocht de kersverse business line manager op in de Amsterdamse showroom van het bedrijf, waar hij vertelt over de gemaakte stappen en de Boretti toekomstvisie toelicht.

Na een carrière in marketing en commercie bij onder meer Electronic Partner, Sony, LG en - meer recent - Grando Keukens | Badkamers, is Van Looij sinds mei van dit jaar werkzaam bij Boretti, waar hij verantwoordelijk is voor de business line Cucinare. Oftewel, de keukendivisie. “Boretti bestaat al heel lang en heeft als merk een enorme naamsbekendheid. Ik durf rustig te stellen dat Boretti een iconisch merk is, dat vooral bekend is van de fornuizen. Inmiddels is het portfolio echter behoorlijk veel breder geworden. Zo zijn er, naast een breed assortiment keukenapparatuur, onder meer buitenkeukens en barbecues bijgekomen. Vanuit dat oogpunt was het belangrijk en noodzakelijk dat er organisatorisch veranderingen doorgevoerd zouden worden.”

Italiaanse lifestyle
Om de gewenste verandering door te voeren, ging Boretti op zoek naar drie business line managers, voor de drie takken binnen het bedrijf die het logische gevolg van deze verandering zijn. Allereerst ‘Cucinare’, de business line voor alle keukenapparatuur, voor zowel het KRT als ERT kanaal. “Hiervoor zochten ze iemand met ervaring aan zowel de apparatuurkant als de keukenbranche, met verstand van retailstructuren. Zo kwamen ze bij mij; ik heb aan beide kanten van de tafel gezeten en heb kennis van zowel KRT als ERT. Dat is de kant waar Boretti naar toe wil.” De andere twee business lines - feitelijk bedrijven binnen het bedrijf Boretti - zijn Giardino; alles op het gebied van outdoor cooking, buitenkeukens en barbecues, en Trattoria, een compleet nieuwe tak, waarbij Boretti zich begeeft op het terrein van de horeca. “Momenteel is één restaurant actief in Mechelen (België); volledig in Italiaanse sfeer. Dit plan lag al een paar jaar klaar, maar is uitgesteld vanwege corona. Dat was natuurlijk bij uitstek níet het moment om ermee naar buiten te komen. Na deze periode zijn we gestart, met een franchisegedachte er achter. Trattoria Boretti restaurants dus, als franchiseformule. In de toekomst volger er nog een aantal restaurants, ook in Nederland. Een mooie manier om het merk Boretti verder te laten groeien. Het Italiaanse gevoel, de lifestyle, het past er perfect bij.”

Het Boretti gevoel
Terug naar Cucinare, de business line onder verantwoordelijkheid van Eduard van Looij, met als belangrijkste doel: deze unit opnieuw neerzetten en verder uitbouwen. Van Looij vertelt: “De belangrijkste reden om de organisatie te verdelen in drie bedrijven binnen het bedrijf is focus. De markten zijn dermate anders, dat het belangrijk is daar een andere business voor te creëren. Iemand die veel verstand heeft van keukenretail, weet niet automatisch ook veel van buitenkeukens. Dat is een andere wereld. Ondertussen zie je die markten steeds meer in elkaar schuiven. De keuken is echt een onderdeel van het huis, dat is - nadat het vroeger vrijwel altijd een afgesloten ruimte was - al langere tijd zo. Nu zie je het wonen ook opschuiven naar buiten. In- en buitenshuis worden meer en meer één geheel.” Hij vervolgt: “Dat zie je in elk geval bij de consument. Binnen- en buitenleven lopen steeds verder in elkaar over, maar in de markt zijn het nog altijd duidelijk twee kanalen. Wie een buitenkeuken wil kopen, loopt eerder binnen bij een groot tuincentrum of een outdoor bedrijf, dan bij de keukenretailer. Uiteindelijk zal er vast meer overlap en synergie komen, maar ik verwacht niet dat de keukenretailer op korte termijn ineens veel meer gaat doen met outdoor kitchens”, constateert Van Looij. “ Natuurlijk stem ik constant af met mijn collega Theo Starmans , onze business-line manager Giardino. We hebben voor ogen dat het Boretti gevoel overal in terug gaat komen. En ontwikkelingen in keukens zullen zich op den duur ongetwijfeld ook doorvertalen naar buitenkeukens, bijvoorbeeld de trend van gas naar inductie.”

Cucinare versus Giardino
Overleg tussen de verschillende bedrijfsonderdelen is er zeker, maar tegelijkertijd is het credo: focus! Voor Van Looij dus op Cucinare. “Waar voorheen bijvoorbeeld de marketingafdeling voor Boretti breed werkte, is er nu een marketingteam specifiek voor Cucinare. Hetzelfde geldt voor de binnen- en buitendienst, het productmanagement, etcetera. Ook de service van Boretti is een belangrijk onderdeel van de focus. “Daarin zijn we nu echt aan het opschalen. Onder meer met specifieke monteurs voor Nederland en België, die gespecialiseerd zijn in onze producten voor de Nederlandse en Belgische markt.” Daarnaast ligt er veel focus op de verschillende productlijnen. Van Looij: “We bieden een totaalassortiment in zichtapparatuur. In het verleden is dat weleens anders geweest en was er minder strategie vanuit de lijngedachte. Maar vanuit KRT wil je zichtproducten op elkaar aan laten sluiten; dezelfde uitstraling, een geheel.”

Milano 
In mei van dit jaar was er al de launch van de nieuwe Boretti lijn ‘Milano’. Ontwikkeld voor een eenduidige uitstraling in de keuken, producten en kleurstellingen kloppend bij elkaar. “Alles passend dus, met een strak en verfijnd design. Een keuken kan volledig in Milano stijl worden ingericht. Daarnaast hebben we de Toscana lijn met fornuizen in authentieke stijl. En Carrara, een exclusieve lijn fornuizen. Onze focus ligt op dit moment echt op Milano, omdat die helemaal passend is in onze nieuwe visie. Milano past als complete lijn perfect in KRT, maar past ook prima binnen ERT op productniveau.”

Complete lijn 
“Binnen de Milano lijn zien we dat de wijnklimaatkasten echt een groeiende groep is. Een interessante markt, waar wij ons al tijdje op richten. Boretti komt nu met de in te bouwen wijnklimaatkast (zie foto). Voorheen was er nog geen onderbouw compacte wijnklimaatkast, alleen een vrijstaand model. We hebben nu een model ontwikkeld die op raster 13 helemaal in te bouwen is, waar je je frame (frontmateriaal) op kan aanpassen, volledig integreerbaar in een keuken, waarbij de greeplijst en plint gewoon doorlopen.” Op een later moment komt Boretti met diezelfde wijnklimaatkast met een glazen deur, zonder push to open; als een gewone deur te openen dus, eveneens volledig integreerbaar waardoor ook hier de greeplijst en de plint gewoon doorlopen in de keuken. “Binnenkort volgen vier nieuwe modellen; mat zwart, antraciet, greeploos en met greep. Een uniek product van Boretti.” Hij licht toe: “Je ziet tegenwoordig ontzettend veel push-to-open bediening. Maar veel consumenten vinden dat helemaal niet prettig.” De nieuwe Milano lijn is uitgerust met robuuste knoppen. Een industrieel design, in de Boretti uitstraling. We willen de beleving van koken stimuleren, die knop hoort daar gewoon bij.” In de nieuwe Milano lijn komen de knoppen op de fornuizen, op de wijnklimaatkast (als greep) en op de ovens. Want, zoals Van Looij al uitlegde: “Milano is echt een lijn, ook in de knoppen en grepen, die bij elkaar passend zijn. Het is een totaalplaatje.”
 
Iconisch
“Met onze volledige lijn willen we bij de retailers meer kooien vullen. Hierdoor worden we interessanter voor de dealer. En, maar dat is mijn persoonlijke opvatting, ik vind dat er weer meer over fornuizen gesproken zou moeten worden. Het is zo’n mooi product. Als je een kookplaat en een oven wilt, en wie wil dat nou niet, dan ligt een fornuis toch enorm voor de hand? Ook met een combimagnetron, afzuiging erbij…. Alles kan. En wanneer je er een berekening op loslaat, dan is een fornuis vaak nog voordeliger ook! Het geeft zo’n mooie uitstraling aan je keuken. Zeker met de kleuren van nu, antraciet of zwart, het past overal. Dus, wat mij betreft geldt ook: meer focus op het fornuis.” Waarna hij besluit: “We hebben als Boretti zo’n waanzinnig mooi merk, zo iconisch, dat gaan we weer volop leven inblazen. Ook daarom is focus heel belangrijk.”

 
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - oktober | Pagina(s) 46
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken