Retail is topsport
 
Retail is topsport waarin ondernemers moeten inspelen op macro- en sectortrends door continu hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie en slim te digitaliseren. De retailsector heeft in de afgelopen vijf jaar evenveel disruptieve ontwikkelingen ervaren als in de 20 jaar ervoor. Elke belangrijke stakeholder in de detailhandel (klanten, leveranciers, werknemers en investeerders) heeft de laatste jaren drastische veranderingen doorgemaakt in gedrag en verwachtingen, en dit alles tegelijkertijd.
Deze combinatie van uitdagingen vereist in veel gevallen een grondige heroverweging van vaak diepgewortelde overtuigingen en werkwijzen.
Dalende brutowinsten door gestegen inkoopkosten, gecombineerd met gestegen personeelskosten, hoge energiekosten en huurstijgingen met dubbele cijfers binnen retail, raken veel ondernemers in de dynamische detailhandel. De hogere kosten kunnen niet allemaal worden doorberekend zonder omzet en marktaandeel te verliezen. Dat is zorgwekkend. Echter, ondanks alle risico\'s, die ook nog eens per bedrijf kunnen verschillen qua impact, zijn er zowel binnen de gehele retail als binnen de onderliggende subsectoren altijd winnaars en verliezers. De non-food handel bestaat uit veel verschillende spelers met verschillende businessmodellen en afzetkanalen, opererend in verschillende deelsectoren, waardoor het een dynamische en complexe omgeving is. Degenen die zich kunnen onderscheiden, zullen kunnen overleven en groeien. In ieder geval moeten digitalisering en duurzaamheid prioriteit krijgen om aan verwachtingen van consumenten en overige stakeholders te blijven voldoen.
De terughoudende consument blijft wel consumeren, al wordt de plus in omzet gerealiseerd vanuit dalende volumes tegen hogere prijzen. Die blijvende consumptie geeft ondernemers nog steeds enige ruimte om in te spelen op de vele uitdagingen; van schaarste aan personeel en materialen tot een versnelling van de klimaat- en energietransitie.
In het eerste kwartaal van dit jaar kromp de Nederlandse economie licht. De krimp is onverwacht, maar verandert ons toekomstbeeld niet. Voor de komende twee jaar verwachten we dat de vraag redelijk op peil blijft, doordat werkloosheid nauwelijks toeneemt en loonstijgingen zijn ingezet. Tegelijkertijd hebben bedrijven nog altijd te maken met een tekort aan personeel en materiaal, waardoor ze nauwelijks ruimte hebben om verder te groeien. Daarnaast remmen de hogere rentes de economie af. We verwachten dan ook een milde afkoeling van de nog altijd oververhitte economie.

Olaf Zwijnenburg, sectormanager Detail en groothandel, Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - augustus | Pagina(s) 29
Categorie: Economie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken