Via deze pagina kunt u zoeken in ons gehele redactionele archief (meer dan 20.000 artikelen!).

Onlangs heeft de redactie alle artikelen in haar archief opnieuw geindexeerd. U kunt nu hieronder kiezen tussen een trefwoord zoekopdracht (in het linkervakje), via onze classificatie (kies een zoekterm in het rechtervakje) of beide.

Er bestaat vooralsnog de mogelijkheid, dat u werkaantekeningen of anderszins incomplete records aantreft. Geleidelijk zullen deze imperfecties uit het archief verdwijnen. De teksten in onze gedrukte uitgaven gelden als 'officile publicatie'.

Standaard zoeken
Klik op uitgebreid zoeken om een specifieke zoek opdracht uit te voeren.
 
Uitgebreid zoeken
 
Zoeken op trefwoord(en)
Categorie
 

 
 
Gevonden in Zonvak Magazine 
 
   CBS-cijfers vierde kwartaal
Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief
Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers eerste maanden 2023
Licht herstel consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen bevindt zich al geruime tijd op een dieptepunt. Momenteel is er echter een licht herstel zichtbaar, blijkt uit CBS-cijfers van de afgelopen maanden. Ook het ondernemersvertrouwen was positief. In het segment dhz en keukens zien we in februari echter een eerste daling ten opzichte van 12 maanden geleden, nadat deze markt jarenlang ‘bijna overspannen’ was.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers 2e kwartaal
Het wordt rustiger in de winkels
Na een periode van een oververhitte markt, werd het vanaf het tweede kwartaal van 2022 wat rustiger in de winkels. De diverse segmenten van de woonbranche zagen het volume van hun verkopen dalen, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Dit werd echter op gebied van de omzetten deels weer goed gemaakt door stijgende prijzen.
Lees verder ...
 
 
   Onverwacht en pijnlijk
Inflatie is terug van weggeweest en domineert momenteel het economische nieuws. Voor velen kwam dit nieuws onverwacht en pijnlijk. Een sterke stijging van het algemene prijspeil kan de koopkracht van ...
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers over 1e kwartaal
Vertrouwen daalt, uitgaven stijgen
In de afgelopen maanden was sprake van een voortdurende daling van het consumentenvertrouwen en in de koopbereidheid van de consumenten. Dat heeft echter nog geen duidelijke gevolgen voor de uitgaven van diezelfde consumenten. Die uitgaven namen toe, net zoals de omzet van de retail. Natuurlijk speelt het einde van de lockdown daar een rol in.
Lees verder ...
 
 
   Column Olaf Zwijnenburg
Commercie via smartphones groeit
Uit Zweeds onderzoek blijkt dat desktops en laptops voor de consument niet meer de populairste devices zijn om online aankopen mee te doen. De smartphone wordt bij online winkelen steeds populairder. ...
Lees verder ...
 
 
   Vierde kwartaal 2021
Tegenstrijdige cijfers economie en branche
Wanneer we naar de economische ontwikkelingen van de afgelopen maanden kijken, met als bron de gegevens van het CBS, dan zien we naast positieve ook negatieve cijfers. De consumptie van de huishoudens groeide, maar het consumentenvertrouwen daalde. De omzet van de woonbranche nam toe, maar de internetverkopen groeiden veel minder.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers van dit najaar
Oververhitting van de markt neemt af
Mede door de lockdown en de nadruk op thuiswerken, met daarbij extra bestedingen aan woninginrichting omdat geld voor vakanties etc. beschikbaar kwam, groeiden de uitgaven binnen diverse segmenten van de woonbranche sterk. Aan deze oververhitting lijkt langzaamaan een einde te komen, wanneer we de cijfers van het CBS bestuderen.
Lees verder ...
 
 
   Column Natale
Fysieke winkels in transitie
‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeréé.’ Wie kent deze SRV reclame nog? SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen en was een samenwerking van melkhandelaren die de rijdende winkel in 1966...
Lees verder ...
 
 
   Column Natale
Maak ambassadeurs van je klanten
Wat een bijzonder jaar is 2020 toch gebleken. We zijn overvallen door de impact van corona. Opeens werkten we thuis. Hadden we de kinderen om ons heen die digitaal onderwijs moesten volgen. Pakketbezo...
Lees verder ...
 
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Volgende
 
 
Gevonden in onze andere uitgaven 
 
   Aantal zzp’ers stabiliseert
Het aantal zzp’ers is in februari 2025 vrijwel gelijk gebleven na eerdere dalingen in december en januari. Volgens de KVK ZZP-monitor waren er op 28 februari 1.770.355 zzp’ers ingeschreven, een lichte...
Lees verder ...
 
 
   Column Olaf
Het Digitale Product Paspoort: Transparantie of bureaucratie?
Stel je voor: je koopt een nieuwe jas en met één simpele scan zie je precies waar de materialen vandaan komen, wie hem gemaakt heeft en hoe je hem het beste kunt onderhouden. Klinkt goed, toch? Dit is...
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers vierde kwartaal
Economie groeit in vierde kwartaal 2024
De Nederlandse economie groeide, volgens de eerste berekening van het CBS, in het vierde kwartaal van 2024 met 0,4 procent ten opzicht van het derde kwartaal van 2024. Dit is lager dan de 0,8 procent groei in het derde kwartaal, maar de economie blijft vooruitgaan. De stijging werd vooral gedreven door een positief handelssaldo, hogere investeringen en toenemende consumptie. Over het hele jaar 2024 kwam de economische groei uit op 0,9 procent, voornamelijk dankzij de uitgaven van de overheid en huishoudens.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers
Consumentenvertrouwen opnieuw negatiever
De consumentenstemming was in januari voor de vierde maand op rij negatiever dan in de voorgaande maand, volgens het CBS. Het consumentenvertrouwen daalde naar -28 in januari, vergeleken met -26 in december. Vooral de beoordeling van het economisch klimaat verslechterde. Het herstel van het consumentenvertrouwen, dat begon na het dieptepunt in oktober 2022, kwam in de loop van 2024 tot stilstand. In januari 2025 was het consumentenvertrouwen even negatief als in januari 2024.
Lees verder ...
 
 
   Column Olaf
Een strijd om toekomst en waarden
De Nederlandse non-foodhandel staat onder druk door de groeiende invloed van internationale e-commerceplatforms zoals Temu, Shein en Amazon. Deze spelers hebben niet alleen een gigantisch assortiment,...
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers derde kwartaal
Economie groeit in derde kwartaal
Uit de eerste berekening van het CBS, gebaseerd op de huidige beschikbare gegevens, blijkt dat het bruto binnenlands product (bbp) in het derde kwartaal van 2024 met 0,8 procent is gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van dat jaar. In het tweede kwartaal bedroeg de groei nog 1,1 procent. De toename van het bbp in het derde kwartaal is voornamelijk te danken aan de consumptie door huishoudens en de overheid.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers augustus 2024
Minder faillisementen en lichte omzetgroei
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 2024 een omzetstijging van 1,8 procent gerealiseerd vergeleken met dezelfde periode in 2023, meldt het CBS. Deze groei is voornamelijk te danken aan de sterke prestaties in de non-food sector en een flinke toename in de online verkoop.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers juli 2024
Detailhandel ziet omzet bijna 3 procent stijgen in juli
In juli 2024 zag de detailhandel een omzetstijging van 2,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023, volgens cijfers van het CBS. Het verkoopvolume nam met 2,1 procent toe. Zowel de non-food als de foodsector droegen bij aan deze groei, met name dankzij online verkopen die aanzienlijk stegen.
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers tweede kwartaal
Wisselend tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2024 liet de detailhandel een gemengd beeld zien. De omzet groeide in april en mei, maar daalde licht in juni. De non-food sector presteerde over het algemeen beter dan de foodsector, met stabiele of stijgende omzetten gedurende het kwartaal.
Lees verder ...
 
 
   Column Olaf
Balans tussen mens en machine
In de competitieve wereld van de detailhandel moeten retailers dagelijks aan het werk met energie en focus op hun klanten. Bezoekers in de winkel laten rondwandelen is een gemiste kans. De sleutel tot...
Lees verder ...
 
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Volgende
Deze pagina printen
Vertaal via Google
Uw mening