CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste maanden 2023 Licht herstel consumentenvertrouwen Het consumentenvertrouwen bevindt zich al geruime tijd op een dieptepunt. Momenteel is er echter een licht herstel zichtbaar, blijkt uit CBS-cijfers van de afgelopen maanden. Ook het ondernemersvertrouwen was positief. In het segment dhz en keukens zien we in februari echter een eerste daling ten opzichte van 12 maanden geleden, nadat deze markt jarenlang ‘bijna overspannen’ was. Lees verder ... |
CBS-cijfers 2e kwartaal Het wordt rustiger in de winkels Na een periode van een oververhitte markt, werd het vanaf het tweede kwartaal van 2022 wat rustiger in de winkels. De diverse segmenten van de woonbranche zagen het volume van hun verkopen dalen, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Dit werd echter op gebied van de omzetten deels weer goed gemaakt door stijgende prijzen. Lees verder ... |
Onverwacht en pijnlijk Inflatie is terug van weggeweest en domineert momenteel het economische nieuws. Voor velen kwam dit nieuws onverwacht en pijnlijk. Een sterke stijging van het algemene prijspeil kan de koopkracht van ... Lees verder ... |
CBS-cijfers over 1e kwartaal Vertrouwen daalt, uitgaven stijgen In de afgelopen maanden was sprake van een voortdurende daling van het consumentenvertrouwen en in de koopbereidheid van de consumenten. Dat heeft echter nog geen duidelijke gevolgen voor de uitgaven van diezelfde consumenten. Die uitgaven namen toe, net zoals de omzet van de retail. Natuurlijk speelt het einde van de lockdown daar een rol in. Lees verder ... |
Column Olaf Zwijnenburg Commercie via smartphones groeit Uit Zweeds onderzoek blijkt dat desktops en laptops voor de consument niet meer de populairste devices zijn om online aankopen mee te doen. De smartphone wordt bij online winkelen steeds populairder. ... Lees verder ... |
Vierde kwartaal 2021 Tegenstrijdige cijfers economie en branche Wanneer we naar de economische ontwikkelingen van de afgelopen maanden kijken, met als bron de gegevens van het CBS, dan zien we naast positieve ook negatieve cijfers. De consumptie van de huishoudens groeide, maar het consumentenvertrouwen daalde. De omzet van de woonbranche nam toe, maar de internetverkopen groeiden veel minder. Lees verder ... |
CBS-cijfers van dit najaar Oververhitting van de markt neemt af Mede door de lockdown en de nadruk op thuiswerken, met daarbij extra bestedingen aan woninginrichting omdat geld voor vakanties etc. beschikbaar kwam, groeiden de uitgaven binnen diverse segmenten van de woonbranche sterk. Aan deze oververhitting lijkt langzaamaan een einde te komen, wanneer we de cijfers van het CBS bestuderen. Lees verder ... |
Column Natale Fysieke winkels in transitie ‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeréé.’ Wie kent deze SRV reclame nog? SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen en was een samenwerking van melkhandelaren die de rijdende winkel in 1966... Lees verder ... |
Column Natale Maak ambassadeurs van je klanten Wat een bijzonder jaar is 2020 toch gebleken. We zijn overvallen door de impact van corona. Opeens werkten we thuis. Hadden we de kinderen om ons heen die digitaal onderwijs moesten volgen. Pakketbezo... Lees verder ... |
CBS-cijfers augustus 2024 Minder faillisementen en lichte omzetgroei De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 2024 een omzetstijging van 1,8 procent gerealiseerd vergeleken met dezelfde periode in 2023, meldt het CBS. Deze groei is voornamelijk te danken aan de sterke prestaties in de non-food sector en een flinke toename in de online verkoop. Lees verder ... |
CBS-cijfers juli 2024 Detailhandel ziet omzet bijna 3 procent stijgen in juli In juli 2024 zag de detailhandel een omzetstijging van 2,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023, volgens cijfers van het CBS. Het verkoopvolume nam met 2,1 procent toe. Zowel de non-food als de foodsector droegen bij aan deze groei, met name dankzij online verkopen die aanzienlijk stegen. Lees verder ... |
CBS-cijfers tweede kwartaal
Wisselend tweede kwartaal In het tweede kwartaal van 2024 liet de detailhandel een gemengd beeld zien. De omzet groeide in april en mei, maar daalde licht in juni. De non-food sector presteerde over het algemeen beter dan de foodsector, met stabiele of stijgende omzetten gedurende het kwartaal. Lees verder ... |
Column Olaf Balans tussen mens en machine In de competitieve wereld van de detailhandel moeten retailers dagelijks aan het werk met energie en focus op hun klanten. Bezoekers in de winkel laten rondwandelen is een gemiste kans. De sleutel tot... Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste kwartaal
Nederlandse detailhandel boekt sterke groei In het eerste kwartaal van 2024 heeft de Nederlandse detailhandel een opmerkelijke groei doorgemaakt, met een omzetstijging van bijna 4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze groei werd ondersteund door zowel hogere prijzen als een toename in het verkoopvolume. Ondanks een lichte toename in het aantal faillissementen binnen de sector, presteerde de detailhandel relatief beter dan andere sectoren. Lees verder ... |
De toekomstige concurrentie uit China
Richting 2030 wordt China naar verwachting de grootste economie ter wereld. Het land is op vele vlakken het Westen, waar we vaak vooroordelen hebben over de manier waarop Chinese bedrijven en platform... Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Klanten kiezen lokaal Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘De kracht van lokaal’ in opdracht van retail-organisatie EK Retail. Ek Retail heef... Lees verder ... |
CBS cijfers over 2023 Dit najaar vertoonde een eerste dip Het jaar 2023 begon nog met een consumptieve groei van ruim 5 procent. In de loop van dit jaar daalden deze bestedingen echter, om in dit najaar uit te komen op een daling met 1,9 procent. Met name ook de woonwinkels -zowel de meubels en het witgoed als dhz en keukens- werden getroffen door deze dip in bestedingen. Lees verder ... |
Niet elke sector profiteert van consumentenuitgaven
Nederlandse consumenten kopen minder spullen en voedsel, maar omdat de prijzen stijgen neemt de omzet nog steeds toe. Dat is nu al vijf kwartalen op een rij het geval. In het tweede kwartaal steeg de ... Lees verder ... |