Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Je moet niet klein denken is mijn filosofie”
 
Zeeuws ondernemer Jan Elenbaas:
Met maar liefst drie vestigingen in Zeeland, bedient Decokay-ondernemer Jan Elenbaas een flink deel van het zuiden van ons land als het gaat om verf, behang, vloeren én binnen- en buitenzonwering. Aan Zonvak Magazine vertelt hij hoe het familiebedrijf groeide van een klein winkeltje op het eiland Tholen tot de totaalaanbieder met drie winkels van vandaag de dag. In gesprek met een bevlogen en ambitieuze ondernemer. “Ik ben pas 37 en ik wil nog zeker 30 jaar vooruit, dan moet je het dus goed doen.”
 
Wanneer wij Jan Elenbaas eind november opzoeken in zijn nieuwste Decokay-vestiging in Tholen, zijn de showroomdeuren daar nog maar net geopend. “We zaten hier al vanaf 2006 in de omgeving, zo’n 300 meter verderop, maar daar waren we echt uit onze jas gegroeid, zowel qua magazijn als winkel.” En dus werd er een nieuw pand gebouwd, met maar liefst 1.000 m2 vloeroppervlak, waar hij als “de meest complete woonspecialist van de regio” al zijn producten, inclusief een aantal fraaie Brustor overkappingen, aan de consument kan laten zien. “Wij zijn inmiddels ook echt specialist in buitenzonwering. In deze omgeving is er geen ander die hetzelfde doet. Wij spreken de consumententaal en hebben in onze showrooms echt kruisbestuiving. De klant die binnenkomt om verf te halen, ziet vervolgens een rolluik of een screen en voor we het weten doen ze alles bij ons. En dat kan ook, want wij hebben alles om een woning in te richten, we bieden hier het totaalplaatje. Bovendien zorgen we ook voor het meten en monteren, met eigen monteurs”, vertelt Elenbaas. “Wij ontzorgen de consument die kritisch is op zijn eigen woning.” Het woordje kritisch benoemt hij nadrukkelijk. “Wij zijn niet het adres voor iedereen. Onze klant is degene die bereid is te investeren in zijn woning. Wij verkopen geen overkapping van 3.000 euro met polycarbonaat, we werken uitsluitend met A-merken, voor alle productgroepen. Of het nou gaat om pvc-vloeren, gordijnen, raamdecoratie of buitenzonwering. De consument die hier koopt weet dat het altijd goed is. En wij gaan ook pas ergens weg als de klant 100 procent tevreden is.”

Jan Elenbaas werkt samen met zijn ouders Lies en Pieja in het Zeeuwse familiebedrijf. Maar anders dan vaak het geval is, kwam hij niet in dienst bij het bedrijf dat door zijn ouders werd opgebouwd en waar hij als ‘zoon van’ kon instromen. Hoewel het allemaal wel begon met de winkel van zijn moeder. Elenbaas: “Mijn moeder had heel klein winkeltje van 70 m2 in verf en behang op het eiland Tholen. Nog een stapje verder terug, had mijn oma een klein verfwinkeltje en mijn opa een schildersbedrijf. Dat is later overgenomen door mijn oom en mijn moeder nam het verfwinkeltje van oma over. Hartstikke leuk, maar volgens mij verdiende ze er niks”, vertelt Elenbaas lachend. \"Op een dag kwam ik thuis en zei tegen mijn moeder: ‘ik zou best net zoiets willen doen als jij doet’. Waarop zij reageerde: ‘geen goed idee Jan, daar zit financieel geen toekomst in’. Maar mijn opmerking bleef in haar hoofd hangen, zoals moeders dat kunnen had ze wel goed naar haar kind geluisterd. Drie weken later kwam ze bij me en zei: ‘ik ga een cursus binnenarchitectuur volgen, als je interesse hebt ga dan mee’. Zogezegd zogedaan. De materie interesseerde me, maar eigenlijk vond ik al meteen het ondernemerscap boeiender. Op een avond reden we terug van de cursus en zagen we een winkel in woninginrichting te koop staan in de omgeving Goes. Lang verhaal kort: samen met mijn moeder heb ik die winkel gekocht. Ik was toen 21. Mijn vader is vervolgens ook in het bedrijf mee gaan werken, hij ging meten. Anders dan vaak het geval is, heb ik dus níet het bedrijf van ouders overgenomen maar heb ik vanaf dag één altijd zelf keihard gewerkt om te bereiken waar we nu staan.”

Groot denken
“Na jaar of vijf werden mijn plannen groter. Ik heb toen ook een winkel in Vlissingen overgenomen. Het kleine winkeltje in Tholen hadden we al in 2007 verhuisd naar een iets groter pand en uiteindelijk onlangs naar ons huidige pand. Elke productgroep binnen ons assortiment hebben we groot gemaakt.
Je moet niet klein denken, is mijn filosofie.” Met zijn manier van denken nam Jan zijn ouders mee in het ondernemerschap. Maar, zegt hij daarover: “Zij hebben mij altijd alle ruimte gegeven om te te ontplooien, we hebben het echt samengedaan. Mijn moeder heeft aan de basis gestaan, met haar winkeltje is het ooit begonnen. Maar de ontwikkelingen gingen al snel zo hard, dat ik steeds meer naar me toe heb getrokken. De afspraak is ook altijd geweest: Jan trekt de kar. Ik moet het doen, samen met mijn team, en daar zijn mijn ouders een belangrijk onderdeel van. Op zondag zijn ze pa en ma en drinken we gezellig koffie, maar door de week zijn we ook kritisch naar elkaar. Dan gaat het om de bedrijfsvoering en staat de zaak op één. Dat kunnen we ook, er zijn nooit issues geweest over de combinatie zakelijk en privé. Je moet alles tegen elkaar kunnen zeggen, anders werkt het niet. En dat kunnen wij.”

Ruimte nodig
“Het is heel belangrijk om mensen intern in hun kracht te zetten. Daar ben ik sterk in. Waar haalt iemand energie uit? Daar richten we het bedrijf op in. Ik trek weleens de parallel met een voetbalelftal. Als een spits aan de voorkant niet goed aangespeeld wordt, kan hij niet scoren. Ik doe dat met ons team door de beste winkel neer te zetten. Alles staat er, optimaal. Daardoor kunnen medewerkers een succesvolle verkoop behalen.” De splinternieuwe, riante showroom in Tholen speelt daarin zeker ook een positieve rol. Met 1.000 vierkante meter heeft Elenbaas hier alle ruimte om ook de buitenzonwering fraai te presenteren. “Overkappingen en pergola’s verkoop je niet uit een folder, die moet je laten zien. Ik besefte al snel: als ik buitenzonwering wil verkopen, dan moet ik het goed doen. En hebben we ruimte nodig.” Als echte Zeeuw is het credo van de familie Elenbaas echter wel: “Er moet eerst geld verdiend worden voor je gaat investeren. Wat dat betreft zijn we conservatief ingesteld. De inrichting hier kostte meer dan drie ton, dus we hebben eerst keihard moeten werken om dit te kunnen doen.” Het resultaat mag er zijn en daar is de jonge ondernemer dan ook terecht trots op. Hetzelfde geldt voor zijn team, dat inmiddels bestaat uit 20 medewerkers, waarvan acht eigen monteurs. “Alles begint met je team. Bij ons is de monteur belangrijker dan de directeur. Die komt bij de klant over de vloer, zij moeten het juiste gevoel raken. Als een monteur bij mensen thuiskomt en zijn werk perfect doet, kun je samen tot grote hoogtes stijgen. Wij hebben hier met elkaar de transitie gemaakt van standaardrolluik en scherm naar de montage van enorme terrasoverkappingen van heel veel geld. De monteurs zijn ook trots op zichzelf. En terecht. Alle medewerkers vormen een belangrijk onderdeel van het bedrijf.”

De diepte in
In 2006 begon het familiebedrijf - toen nog met recht een bedrijfjé - met de verkoop van verf en behang, met daarbij af en toe wat raamdecoratie. “Toen we begonnen met de winkel in Capelle hadden we een wand van drie meter met wat buitenzonwering. De Basel Plus was ons eerste scherm, op 2.40 breed. Al snel kregen we de vraag of we ook schermen op vijf meter konden leveren. Ook al dachten we aanvankelijk, help, we gingen het wel doen. Zo zijn we steeds verder gegroeid. Voor mij moet groei natuurlijk gaan, anders voelt het niet goed. Ik ga niks forceren en ik wil geen verwachtingen stellen, maar we geven nooit op. Wat we doen, doen we goed. Dus toen ik besloot ook buitenzonwering te verkopen, wist ik meteen: dan ga ik het optimaal neerzetten. We werken heel prettig samen met Brustor, voor alledrie de winkels. Daarmee hebben we Zeeland afgedekt. Dat is voor mij belangrijk: een leverancier moet de diepte in gaan met een ondernemer, niet op elke hoek van de straat willen scoren. Met resultaten uit het verleden, succesvoller zijn naar het heden. Innovatie is daarbij belangrijk en de zonweringbranche is daar zeker niet slecht in. Brustor is heel innovatief en ze hebben alles zelf in de hand, met ingenieurs in eigen huis. Ik hoef geen fabrikant die stickertjes plakt, ik wil sparren met een partner die dingen echt zelf maakt. Dat geeft mij immers ook een unieke marktpositie”, aldus Elenbaas. “We werken nu een jaar of tien met Brustor, voor onze terrasoverkappingen, schermen en screens. Onze rolluiken komen uit Duitsland, het merk Bubbendorf. Dat is zo ontstaan vanuit de vraag van een klant, die daar in 2014 heel specifiek naar vroeg, omdat zij toen al solar rolluiken hadden. Voor raamdecoratie hebben we de Luxaflex shop. Natuurlijk heb ik ook andere merken, ik ben bekend met de hele markt, maar persoonlijk werk ik het liefst met een paar vaste, trouwe kernleveranciers. Ik wil niet alleen high-end kwaliteit leveren, ik wil ook een partnerschap aangaan, het gesprek voeren met elkaar en het echt samen doen. In mijn optiek kunnen we alleen met topmerken werken. De klant die een puntje op de i wil hebben, verwacht dat ook van ons.”

Zelfreflectie
Elenbaas vervolgt: “Ik denk altijd strategisch en hou ervan voorop te lopen. Hoe komt een consument bij me? Dat is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. Heel bewust zet ik ook in op online traffic generen. Daarvoor hebben we een website opgezet en de klanten die daarop komen verdeel ik over onze drie zaken. De uiteindelijke verkoop doen we vanuit de showrooms. Dit zijn producten die je moet zien en voelen, dus we laten geïnteresseerde klanten altijd hierheen komen. Mooie buitenzonwering verkoop je niet vanaf het scherm.” Elenbaas houdt van duidelijkheid: “Als ik naar klanten thuis ga, dan gaan we voor de order. Dat communiceren we ook op voorhand. Mensen moet daar vaak om lachen, maar ik meen het echt. We zijn te druk om zomaar overal naar toe te gaan om slechts advies te geven. En als het een keer toch niet op een order uitdraait? Dan hebben we zelfreflectie en steken we de hand in eigen boezem; dan hebben wij zelf ergens iets laten liggen.”

Hoe belangrijk is verf en behang vandaag de dag nog voor de Decokay-ondernemer? “Heel belangrijk, maar omzet technisch niet. Verf en behang zijn onmisbaar, omdat ze zorgen voor een lage drempel. Het zijn producten waarop mensen hier binnenkomen. Bovendien is het daarmee allemaal begonnen.” Overigens, voor de buitenzonweringspecialist die nu denkt: ik ga ook verf doen, dat zou Elenbaas niet adviseren. “Ik ben vanuit verf ook buitenzonwering gaan doen, maar andersom is het niet aan te raden. Dan kost het in verhouding te veel tijd als je het afzet tegen de omzet. Voor ons maakt verf het plaatje compleet. Wij hebben alles voor in huis en dat vind ik persoonlijk ook het allerleukste: een woning van A to Z doen. Dat alles, los van de meubels, uit onze koker komt. Daar zetten wij ons elke dag maximaal voor in.”

Topsport
Jan Elenbaas werd ondernemer op zijn 21e, inmiddels is hij 37 en drie Decokay-vestigingen verder. Hoe zien zijn ambities en toekomstplannen eruit? Het belangrijkste is, zo geeft hij aan, dat dingen natuurlijk gaan. “Ik moet potentie zien en ergens een goed gevoel van krijgen. Op dit moment zeg ik: we gaan voor de verdieping en verbreding. We hebben zoveel te bieden, dat we klanten uit een grotere regio naar ons toe trekken. Daarvoor hebben we niet nog een extra filiaal nodig. Dit is al topsport.” Verbreding staat dus wel op de planning. “in april gaan we hier starten met kozijnen, op de bovenverdieping in Tholen. Ook dat is weer geboren uit de vraag van een klant. Wij leveren ook garagedeuren en bij het plaatsen daarvan vroeg een klant: kunnen jullie ook de achterdeur vervangen? Binnenkort wel dus. Iemand die een kozijn vervangt, moet vervolgens vaak een hele ruimte inrichten, dus ook dat brengt weer klanten met zich mee die zich breder oriënteren.” Lacht: “Dit wordt wederom een productgroep waarvan ik geen verwachtingen heb, maar ik verwacht er veel van.”

“We gaan ons hierin vastbijten. Ik ben ervan overtuigd dat kozijnen over vijf jaar, net als buitenzonwering en onze andere productgroepen, een volwaardige tak van ons bedrijf is. Medio 2023 gaan we ons bedrijf herinrichten aan de hand van vier duidelijke pijlers: woninginrichting, buitenzonwering, garages en kozijnen. Dat wordt een heel avontuur, maar we gaan ervoor. Ik denk dat we een lastiger tijd ingaan, maar de behoeftes van de consument blijven. De energierekening moet naar beneden, er moet geïsoleerd worden. Ik loop graag op de winkelvloer en luister altijd goed. De consument is vaak de beste raadgever. Ik heb alle vertrouwen in de toekomst. Als het makkelijk was, zou iedereen het doen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - december | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken