Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“We willen graag groeien binnen de kernwaarden van DeNardi”
 
Mick en Simon Donker van DeNardi:
Pas tien en zes jaar waren Mick en Simon Donker toen hun vader in 1997 samen met een compagnon begon met zijn bedrijf DeNardi. In eerste instantie met het merk Nardi - vandaar ook de naam -, Italiaans producent van fornuizen, vanaf 2001 kwam het importeurschap van Falcon erbij. Later volgen AGA en La Cornue (in 2012), in 2014 Lofra, in 2018 Viking en in 2020 maakte Kaelo het huidige rijtje merken compleet. In 2014 begon Mick in het familiebedrijf, in 2018 ook Simon.
 
Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van DeNardi kijken de broers terug op de geschiedenis van het bedrijf en werpen ze een blik vooruit naar de komende decennia. “Groei in het aantal merken is mooi, maar geen doel op zich. We willen zeker groeien, maar binnen de kernwaarden die we als Denardi hebben. We zijn allebei jong en vol ideeën, dus het kan alle kanten op.\"

De geschiedenis in vogelvlucht: vader Donker kwam uit de grootkeukenbranche. Vanuit zijn affiniteit met keukens startte hij in 1997 samen met een compagnon het bedrijf DeNardi, als importeur van fraaie Italiaanse fornuizen voor de Nederlandse markt. Begin jaren 2000 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie in Barendrecht; van een showroom was nog geen sprake, in de begintijd deed de locatie enkel dienst voor opslag, transport en uitlevering. “DeNardi is heel stabiel gegroeid. In het begin deden we alles zelf; vrachtwagens lossen, fornuizen rondbrengen, klanten bezoeken. Op die manier zijn we jaar voor jaar rustig verder gegroeid.” Vandaag de dag telt het bedrijf, inclusief Mick en Simon, negen medewerkers.

In 2008 werd besloten het transport uit te besteden en werd de beschikbare ruimte die daardoor ontstond tot showroom omgetoverd. “Destijds was de showroom er vooral voor dealers, die er met klanten naar toe kwamen. Sporadisch kwam er eens een consument langs. Die vraag is pas later gegroeid.” Mick vervolgt: “We leveren alleen via onze dealers, niet rechtstreeks, maar we laten mensen hier wel graag kennismaken met onze producten.”

Open gesprekken
Simon blikt terug: “Als kind herinner ik me nog goed hoe handmatig de vrachtwagens torenhoog gevuld werden met fornuizen en de gesprekken over DeNardi thuis. Een grappig idee, dat wij als kinderen aan tafel alle klantnamen voorbij hoorden komen en dat je sommige van die mensen nu zelf tegenkomt.” Mick herinnert zich van vroeger vooral de ontwikkeling van het huidige DeNardi pand. “Gingen we in het weekend met mijn vader meekijken naar de bouw. Ik ging ook wel eens helpen met laden en lossen, en heb ooit nog een snuffelstage gedaan bij DeNardi.” De betrokkenheid zat er al jong in, maar tegelijkertijd was DeNardi vooral het bedrijf van hun vader, waar ook hun moeder na een aantal jaren ging werken. “Daarmee werd het nog meer een familiebedrijf. Zo heeft het ook eigenlijk altijd gevoeld. We komen uit een fijn gezin, waar altijd open gesprekken gevoerd werden. Als kinderen hoorden wij alles, als het goed ging, maar ook als er uitdagingen waren. We werden altijd erg betrokken bij het proces. Niet met het voorbedachte doel om op een dag in het bedrijf te komen, helemaal niet. We zijn van huis uit altijd gestimuleerd vooral ons eigen plan te trekken. Doe waar je gelukkig van wordt, dat ondersteunen we, zo redeneerden onze ouders.”

Trots en verantwoordelijkheid
Soms lopen dingen anders dan op voorhand bedacht. In 2014 werd vader Donker ziek. Mick: ”Ik had een studie bedrijfskunde gedaan en in de IT en automobielsector gewerkt. Toen hij ziek werd zei mijn vader me: ‘áls je de ambitie hebt om in de zaak te komen, dan is nu het moment’. Heel lang hoefde ik er niet over na te denken. Ik heb altijd de ambitie gehad om te ondernemen. DeNardi bood mij een unieke kans: een stabiel bedrijf, een aansprekende sector, mooie producten én het familiebedrijf. Ik heb die kans met twee handen aangegrepen.” Met behulp van het team met ervaren mensen, ging Mick door met het bedrijf. Sinds eind vorig jaar zijn Mick en Simon samen 100 procent eigenaar. “Het gaf mij destijds een gevoel van trots en verantwoordelijkheid, het bedrijf door te zetten en een toekomstperspectief voor mijn familie en mijzelf te realiseren. Onze moeder is ook nog altijd betrokken bij het bedrijf.” Ook Simon koos in 2018 voor het familiebedrijf. “Dat ik dat op enig moment wilde wist ik wel, het komt echter zoals het komt. Ik ben eerst mijn eigen weg gegaan, maar DeNardi zat al die tijd wel in mijn achterhoofd.” Met de keuze in 2018 naast de traditionele push down strategie meer te focussen op de consument, besloot ook Simon de stap te wagen en werd DeNardi nog meer een familiebedrijf. “We hebben die tweede tak, vraag creëren bij de consument, er evenredig naast gezet en zijn gaan werken vanuit twee gelijkwaardige strategieën. We zijn gaan investeren in onze eigen website, om de dealers en consumenten nog beter te kunnen voorzien van informatie. Voor ons is het belangrijk dat we altijd up to date zijn. Ook zijn we gaan investeren in social media en aan de slag gegaan met bijvoorbeeld kookdemonstraties, met als doel meer beleving te creëren. Op geselecteerde zaterdagen is de showroom tegenwoordig geopend, we organiseren events voor dealers en consumenten. Sfeer en beleving zijn enorm belangrijk geworden.” Mick vult aan: “We werken nu veel intensiever samen met onze dealers en partners om consumenten te overtuigen van de kracht van onze producten. DeNardi is tegenwoordig veel meer dan enkel groothandel.”

Lange termijnvisie
De broers Donker zijn zeer actief als het gaat om “het vermarkten van onze merken”. Dat geldt zowel voor ‘het merk Denardi’ als de verschillende merken die het bedrijf in haar portfolio heeft. “We willen Denardi als merk lading geven naar de keukenvakhandel.” Waar DeNardi voor staat? “Betrouwbaarheid, in de breedste zin van het woord”, aldus Mick Donker. “Een stabiele factor voor de markt. Het is een bewuste keuze dat we ons portfolio niet zomaar uitbreiden, een merk moet echt bij ons en de overige merken passen.” Het meedenken met klanten is ook een belangrijk speerpunt voor Mick en Simon. “Wij opereren hier echt als team; onze club bestaat tegenwoordig uit negen mensen, waaronder medewerkers met 30 jaar ervaring in keukensector. Die kennis en ervaring is heel waardevol voor het bedrijf en combineren we graag met de nieuwe ideeën van minder ervaren mensen van buiten de branche.” Simon: “We zijn open in onze communicatie, goed bereikbaar, eerlijk, ook als het soms vervelend is, en we zien de keukenvakzaken echt als partners. We werken aan lange termijn verbinding. Die lange termijnvisie is denk ik heel kenmerkend voor familiebedrijven.”

In het portfolio van DeNardi anno 2022 bevinden zich de eerdergenoemde merken Falcon, AGA, La Cornue, Viking, Lofra en Kaelo. “Die laatste is, naast alle fornuizen, een beetje een vreemde eend in de bijt. Deels is er wel hetzelfde klantportfolio, maar met deze inbouw wijnkoeler bedienen we ook heel andere sectoren. Het is leuk dat we ons ondernemerschap kwijt kunnen in zo’n nieuw product”, aldus Mick Donker. Wat maakt dat een merk voor DeNardi wat toevoegt naast de bestaande samenwerkingen? Mick: “Het woord zegt het al, het moet wat toevoegen voor onze klanten en er moet een behoefte in de markt zijn die wij kunnen vervullen. Daarnaast moet een merk passen in het segment waarin wij opereren, het luxe segment. Elk merk moet passend zijn binnen het bedrijfsportfolio en onze waarden als DeNardi: kwalitatief en betrouwbaar.\"

Groei in innovaties
De kookbehoefte is erg aan het veranderen in Nederland, merken ook Mick en Simon Donker. “Wat je steeds meer ziet is dat de keuken de grootste ruimte in een woning is, soms zelfs groter dan de woonkamer. Er wordt meer en meer geleefd in de keuken en daarmee wordt steeds meer tijd besteed in de kookruimte én aan het koken zelf. Er is ook meer bewustwording in wat we eten. Daarin heeft corona zeker een rol gespeeld. Niet alleen samen op de bank zitten, maar aan tafel, met lekker eten, een glas wijn. De gezelligheid in huis verplaatst zich steeds vaker van de bank naar de eettafel. En daardoor is er ook meer aandacht voor het esthetische element. Een fornuis geeft een gevoel van geluk, van gezelligheid. Zonder heel nostalgisch te willen doen, in die huiselijke momenten zitten wel de geluksmomenten. Ook daarom zitten fornuizen weer meer in de lift, dat heeft toch te maken met het gegeven dat mensen meer tijd thuis besteden en in de keuken.” De fornuizenwereld zit bovendien vol innovaties. Mick benoemt: “Het Falcon fornuis met een stoomoven, inductie met bridge functies en automatische standen, nieuwe trendkleuren, waaronder Charcoal black (matzwart) en in heel veel breedte maten, van 60 cm tot 2 meter 10. Je kunt echt alle kanten op. Bij AGA is de laatste tien jaar de hele collectie vernieuwd. Anders dan vroeger staat dat fornuis niet meer de hele dag aan. Het koken met gietijzer is niet veranderd, in dat opzicht zijn de voordelen behouden en houdt AGA het ‘ouderwetse’ nostalgische beeld in stand, maar er zijn wel toevoegingen gedaan van deze tijd, zoals inductie en programmeerbaarheid. Daarmee is de doelgroep voor dit klassieke fornuis flink uitgebreid.” Zijn broer vult aan: “De kracht van AGA zit in de eenvoud van koken met gietijzer: snel, flexibel, maar ook slow cooking. Als je die voordelen van huis uit kent dan willen mensen vaak niets anders meer. Die categorie hoef je niet te overtuigen. Wij horen vaak het woord ‘droom’ voorbijkomen bij AGA kopers. Kinderen die het kennen van thuis of van opa en oma, die komen hun droom verwezenlijken met hun eigen AGA.”

Met elkaar
Eind oktober bestond DeNardi 25 jaar. Van de medewerkers kregen Mick en Simon een mooi beeld, dat voor hen de grote betrokkenheid van het hele team laat zien. Mick: “Toen ik hier begon kwam ik echt terecht in een warm bad. Ik was jong en ambitieus en er waren af en toe best wat discussies, maar de stelregel hier is altijd geweest: hard op de inhoud, zacht op de mens. We doen het bij DeNardi echt met elkaar en wij zijn enorm blij met ons team.”

Zijn er producten of merken die DeNardi graag toe zou willen voegen aan het portfolio? “Niet direct, er zijn geen merken waar we onze peilen op richten”, aldus Mick. “Wat zeker niet betekent dat er niks gebeurt. Het leuke is dat onze merken allemaal met enige regelmaat innovaties doorvoeren, toekomstgericht willen blijven, dus binnen ons huidige portfolio zullen er zeker nieuwe dingen komen. En op basis van innovaties willen we met onze huidige merken groeien. Dat we geen actief wensenlijstje hebben betekent overigens niet dat we niet openstaan voor een aanvulling in merken. We gaan regelmatig op pad, bezoeken beurzen, kijken wat er gebeurt in onze markt. Je weet nooit waar je tegenaan loopt. Daarnaast worden we ook regelmatig benaderd door partijen met de vraag of we ze willen vertegenwoordigen. Zo is het ook met Kaelo gegaan. Stilstand is achteruitgang, je moet meebewegen met de markt, dus als we kansen zien zullen we daar altijd over nadenken. Past het binnen Denardi en waar wij voor staan? Dan zullen we zeker investeren.”

Recordjaar
Over nog eens 25 jaar kan het portfolio van DeNardi een stuk groter zijn geworden, maar het kan ook nog exact hetzelfde zijn als vandaag. “Groeien in het aantal merken is mooi, maar geen doel op zich. Ambities hebben we zeker, we willen graag groeien, maar wel binnen de kernwaarden die we als Denardi hebben. Onze kracht is ons vaste team en onze ambities. We zijn een flexibel bedrijf, dus we kunnen inspringen op kansen die voorbijkomen.\"

En die groei, die zit vooralsnog wel goed. Zo stevent jubileumjaar 2022 erop af wederom een recordjaar te worden. Mick en Simon: “De coronajaren waren al heel goed, maar de stijgende lijn zet zich voort. Mocht er een recessie komen, dan is dat heel vervelend, maar ook daar zullen we een weg in vinden. Dat is, nogmaals, het voordeel van een familiebedrijf, een lange termijnvisie. Je kunt de markt niet beïnvloeden, maar je eigen marktaandeel wel. Dus als die recessie er komt, gaan we ons nóg harder inzetten om de retailer en de consument te overtuigen van onze merken.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - december | Pagina(s) 34
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google