Een giftige cocktail
 
Een dalende particuliere consumptie vormt samen met andere factoren momenteel voor de retail een giftige cocktail. Factoren zoals de hoge inflatie, zowel kwalitatieve als kwantitatieve personeelstekorten, de oplopende rente, de sterk stijgende kosten voor personeel, energie, onderhoud en verbouwingen, de enorme huurindexeringen, de terugbetaling van tijdens de pandemie ontvangen overheidssteun, de vaak structurele verschuiving van fysiek naar online omzetaandeel, de afnemende koopkracht en de op dit moment bij veel retailers (te) grote voorraden onverkochte handel die mogelijk met korting verkocht moeten worden waardoor de marges onder druk komen te staan...
De consument is zeer terughoudend. Doordat hij minder geld wil uitgeven aan nieuwe spullen liggen veel magazijnen in Nederland overvol met voorraad. De laatste maanden gaven consumenten hun geld liever uit aan horeca en vakanties. Dat betekende voor sommige retailers minder omzet, terwijl ze juist onder invloed van de pandemie en verstoringen in de toeleveringsketen grotere voorraden hadden aangelegd. Sommige, vooral niet-modegevoelige producten zullen bedrijven kunnen doorschuiven naar een volgend seizoen, maar dat geldt niet voor alles.
Voor tal van retailers komt er gelukkig een drukke periode vol kansen. De feestdagen komen eraan en dat is een van de drukste tijden van het jaar voor veel retailers. Vanaf de herfstvakantie tot Kerstmis zullen retailers er alles aan doen om de piek in het aantal bezoekers via een hoge conversie en gemiddeld bonbedrag om te zetten naar hoge omzetten en daarmee het vierde kwartaal en het boekjaar na de feestdagen zo goed mogelijk af te sluiten. Tijdens de coronapandemie konden veel retailers eindelijk ontsnappen aan de cyclus van de eigen promotiekalender. Retailers die cash nodig hebben zullen de aanstaande drukke periode naar alle waarschijnlijkheid gebruiken om door middel van hoge kortingen overtollige voorraden weg te werken.

Olaf Zwijnenburg, sectormanager Detail en groothandel, Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - december | Pagina(s) 25
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken