Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Het ontstaan van een nieuwe collectie
 
Dickson Constant van draad tot doek
Op de Polyclose, afgelopen september in Gent, toonde Dickson voor het eerst zijn nieuwe collectie Orchestra, met maar liefst 58 gloednieuwe doeken. Waar voorheen elk land een eigen collectie had, presenteert Dickson nu één brede collectie met eigentijdse kleuren, structuren en motieven, voor alle landen in Europa. Hoe ontstaat zo’n collectie eigenlijk? Wat komt er allemaal bij kijken, voordat een nieuwe doekencollectie bij de dealer ligt?
 
Ik bracht een bezoek aan de fabriek van Dickson Constant in Wasquehal (Noord-Frankrijk), waar Lars Huizenga mij rondleidde door de weverij en de showroom van het bedrijf en stap voor stap liet zien hoe het hele proces ‘van draad tot doek’ -en zelfs daarna-, verloopt. Een verhaal aan de hand van de vier pijlers van Dickson: Design, Fabrics, Planet en People.

De D van Design
De nieuwe collectie van Dickson is gebaseerd op vier belangrijkers die het DNA van Dickson Constant weerspiegelen, te beginnen met de D van Design. Ontwerpen, passend in deze tijd en de belangrijkste hedendaagse trends weergevend. Klinkt bijna als een inkoppertje, maar, zo vertelt Huizenga: “de ontwikkeling van een collectie kost een jaar of drie. Het begint met zo’n 3.000 ontwerpvoorstellen en in allerlei stappen blijven er dan uiteindelijk 58 over.” Om inspiratie op te doen voor een nieuwe collectie, gaan de Dickson-designers letterlijk de wereld in. Ze laten zich inspireren door het hedendaagse straatbeeld en bezoeken allerhande bootshows en beurzen op het gebied van mode, architectuur en interieur. Ook Huizenga zelf laat zich graag inspireren door wat hij om zich heen ziet. “Tijdens de coronapandemie merkte ik tijdens de vele wandelingen die ik maakte dat ik een bepaalde kleur bruin miste, maar ik zag wel overal koffietentjes. Donkerbruin is een kleur die perfect matcht met koffie. Ook zo kan inspiratie voor een nieuwe kleur ontstaan, door te zien wat er in het straatbeeld gebeurt.”

Trends spotten, beurzen bezoeken, moodboards maken. Vervolgens komen de ontwerpers vanuit vrijheid met een zeer breed voorstel -kleuren, strepen, patronen- op papier. “Daaruit maken we een eerste selectie, die we gaan uitweven. Soms blijkt iets wat op papier goed werkt, minder mooi uit te pakken als het geweven is.” Na het eerste voorstel vanuit de designafdeling en het uitweven van een eerste selectie, volgt een commercieel filter. Wat loopt goed, welke patronen moeten blijven, wat komt erbij aan nieuwe kleuren? Hoe staat het met de verkoophistorie van de bestaande doeken, gebaseerd op vorige collecties? Wat zijn de huidige, commerciële trends? Luisteren is hierbij een belangrijk onderdeel van het proces. “Wat wij terugkrijgen van onze klanten en diens klanten, die op hun beurt weer gevoed worden door de consument, is essentiële informatie voor ons.”

Trends
Uit analyse van de evolutie van Dicksons bestsellers kwamen verschillende aandachtspunten naar voren. Zo blijken klanten massaal te kiezen voor uni-kleuren en is dit een trend die met de jaren meer uitgesproken is geworden. Bij de uni’s zijn vervolgens de grijstinten nog altijd in de meerderheid, gevolgd door de natuurlijke tinten, warme en koude kleuren. Ook materie- of textuureffecten, zoals piqué, chiné en tweed, worden steeds populairder. “Strepen daarentegen verliezen wat terrein. En wanneer klanten hier toch voor kiezen, dan gaan ze vaker voor de meer minimalistische streep.” Daarnaast wordt gekeken naar sociologische factoren en macrotrends. Helemaal van deze tijd: cocooning en outdoor living. Mensen willen meer verbinding met de buitenwereld, in contact zijn met de natuur. Tegelijkertijd is er ook een trend zichtbaar waarbij we steeds meer tijd binnenshuis doorbrengen en onze eigen ruimte zo comfortabel mogelijk willen maken. Onze habitat wordt meer een meer een multifunctionele ruimte, waar we zowel werken als gezellige momenten delen en relaxen. Een cocon, waar we ons veilig en prettig voelen.

Op basis van deze trends en analyses werden vervolgens drie moodboards gemaakt die als inspiratiebron voor de nieuwe collectie dienden. De drie thema’s die de basis vormen voor collectie Orchestra, zijn ‘de interieurwereld’, Atlas en ‘de wondere wereld’. Paola Ferreira, hoofd design bij Dickson, vertelt hierover: “De interieurwereld gaat om zekerheid in een onzekere wereld; het creëren van een cocooningruimte met het accent op leefcomfort. De wondere wereld staat voor het uitdrukken van jezelf. Heldere, diepe kleuren die stimuleren, met lichte, zachte en lichtgevende accenten die het palet in evenwicht brengen. Een schat aan patronen en materialen. Souvenirs van reizen, zoals een verzamelaar ze bij elkaar zou brengen. Atlas staat voor het venster naar de wereld. De behoefte om onze batterij op te laten, onszelf te verankeren. Ruwe, natuurlijke materialen, intense, diepe, warme kleuren, die mooi contrasteren met natuurlijke lichte en koude tinten. En dat alles in harmonie met de natuur.” Huizenga vult aan: “Items die je meeneemt van buitenlandse reizen, waar je je goed bij voelt en die ervoor zorgen dat je dat gevoel thuis kunt vasthouden.”

De collectie die het uiteindelijke resultaat vormt van dit langdurige proces en die in 2023 wordt gelanceerd, heeft de naam Orchestra gekregen en bestaat uit 173 verschillende doeken, opgebouwd rond de twee belangrijke pijlers ‘uni’s met textuur’ en ‘strepen met persoonlijkheid’ en geconstrueerd vanuit vier kleurfamilies: stone -de steen- ofwel grijstinten-, natural -de natuurlijke kleuren zoals zand, beige en terra-, polar -de koele kleuren, groen- en blauwtinten- en solar -de warme kleuren; tinten geel, oranje en rood-.

Fabrics, pijler twee
De tweede pijler is die van fabrics. De Dickson doeken zijn behalve ‘on trend’ immers ook technisch. “Dickson Constant staat bekend om zijn trendy designs, maar ook om de prestaties van zijn zonweringsdoek”, geeft Huizenga aan. Hij somt op: “Vlek- en UV besteding, waterafstotend, onderhoudsvriendelijk, ademend, schimmelbestendig, slijtvast. En kleurecht.” Dickson geeft hierbij graag het voorbeeld aan de hand van de wortel en de radijs. “Onze doeken zijn gemaakt van in de massa gekleurd acryl. Een belangrijk verschil met bijvoorbeeld katoen, is dat dit materiaal volledig kleurecht is en dat -ook op de lange termijn- blijft. Onze doeken zijn wel te vergelijken met een wortel. Oranje van buiten, maar ook van binnen. Snij de wortel open en de binnenzijde is identiek aan de buitenkant. Dat komt omdat we gebruik maken van acrylvezels, die tot in kern gekleurd worden. Neem je een radijs, dan is deze van buiten mooi rood, maar wanneer je hem opensnijdt blijkt de binnenkant wit. Zo is het met katoen ook.”

P van Planet
Doordat de doeken van Dickson ook na jaren nog hun oorspronkelijke kleur en kwaliteit behouden, maakt het ze geschikt voor een volwaardig tweede leven. Wat ons brengt bij de derde pijler van Dickson Constant, de P van Planet. “Sustainability is hier al jaren een belangrijk thema. We voeren een ecologisch verantwoord beleid bij de ontwikkeling van onze producten, de bevoorrading van de grondstoffen en in het productieproces. Dat we verantwoordelijkheid willen nemen voor onze planeet, dat is een vanzelfsprekendheid voor Dickson, die we eigenlijk wat meer moeten communiceren. Laten zien hoe en wat we doen”, meent Huizenga. “Het materiaal van onze doeken, acryl, is qua product life cycle van nature al veel schoner dan katoen. En het feit dat een gemiddelde zonwering gerust twintig jaar hangt, maakt het op zich al een duurzaam item. Maar als Dickson gaan we absoluut verder en zijn we bijvoorbeeld ook heel actief als het gaat om het re- en upcyclen van onze doeken.” In de showroom in Wasquehal laat Huizenga de vitrine zien met daarin tal van eigentijdse producten, gemaakt van oude Dickson-doeken. “Aan het eind van hun levenscyclus worden oude doeken opnieuw gebruikt. Hiervoor hebben we een samenwerking met het bedrijf Bilum. De doeken worden gereinigd en vervolgens worden er onder meer tassen en laptophoezen van gemaakt. Zo krijgen onze oude doeken een nieuw leven.”

P van People
En dan is er nog die vierde, minstens zo belangrijke pijler: de P van people. “Wanneer we bij Dickson spreken over mensen, dan gaat dat zowel over medewerkers als klanten als de eindgebruiker, de consument. De mens is een zeer belangrijke pijler voor Dickson Constant. Natuurlijk omdat de creatie en productie van onze doeken en nieuwe collectie het resultaat is van teamwerk met al onze medewerkers, maar ook vanwege de samenwerking met onze vele partners, waaronder de zonweringsspecialisten, die op hun beurt weer in contact staan met de consument, de eindklant. Wij zijn wevers, designers en makers, voor de trajecten daaromheen en daarna hebben we andere mensen nodig.” Hij noemde het al eerder: het belang van luisteren. “Dat is niet alleen essentieel bij de ontwikkeling van een nieuwe collectie, maar zeker ook als het gaat om praktische, dagelijkse zaken. Het collectieboek van Dickson bijvoorbeeld. Dealers vonden dat vaak te zwaar. Het was ook niet ‘hufterproof’, ging snel kapot als het eens een bus ingegooid werd. Daar hebben we naar geluisterd. De nieuwe collectie komt in twee boeken: één met de grijs- en naturel tinten en een met de polar en solar kleuren.” Ook geluiden die vanuit consumenten klinken worden serieus opgepakt binnen het bedrijf. Zo werden sommige doeken van Dickson gezien als ouderwets. Eenvoudig te verklaren, vertelt Huizenga. “De oude hardlopers bleven standaard in onze collectie, zoals de traditionele strepen. Nu presenteren we de klassiekers in een aparte collectie, de Goldies. Daarmee bieden we de klant op een overzichtelijke manier onze collectie traditionele doeken, maar is de uitstraling van onze nieuwe collectie helemaal van deze tijd.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google